Už jste v Rožmitále někdy hostovali?
Dosud ne. Nápad zahrát si v tomto krásném historickém městě vznikl na představení Kytice místní Základní umělecké školy Jakuba Jana Ryby. Tu jsme se rozhodli jménem občanského sdružení Akakababa pozvat na hostování k nám do Kladna a představit ji místnímu publiku. Jinak k Rožmitálu žádný bližší vztah nemáme, ale to se může snadno změnit. Na rožmitálské publikum se moc těšíme.

Proč jste do svého repertoáru Gotiku zařadili?
Ve spolupráci se Slovenským institutem v Praze jsme v loňské sezoně zahájili tříletý projekt propagace současné slovenské dramatické tvorby v Čechách. Klimáčkova Gotika je první ze série tří takových inscenací a v České republice je uváděna vůbec poprvé. Právě Klimáček je jednou z nejvýraznějších osobností současného slovenského divadla a jeho scénický jazyk promlouvá velmi neotřelým způsobem k současným společenským problémům. Ve svých hrách totiž obvykle boří mýty a tabu dnešní doby a jde pod kůži maloměšťáckému pokrytectví.

Kdy měla hra premiéru a kolik repríz jste již uvedli?
Gotika měla premiéru před vyprodaným Kladenským divadélkem 25. června 2009. S ohledem na prázdniny zatím žádnou reprízu neměla. Po zářijovém představení v Rožmitále vystoupíme v říjnu v Praze a do konce roku patrně ještě v Benešově a znovu v Kladně. Kromě toho se letos na podzim chystáme již podruhé zúčastnit divadelní přehlídky Karlínská tříska.

Komu je představení určeno?
Tato inscenace je pro všechny, kteří milují napětí, mystiku a absurdní životní situace. Ale snad by bylo snazší říci, komu určena není. Nebude se asi líbit škarohlídům a upjatým pokrytcům. A není díky některým scénám a použitému slovníku ani příliš vhodná pro malé děti. Jsme si ale jistí, že otevřený přemýšlivý divák si ve hře najde své bez ohledu na věk. Nechybí zde totiž nic, co je dnes takříkajíc "in", to je akce, násilí, špetka erotiky i šokující překvapení. Nic z toho však není samoúčelné, ale jde spíše o prostředky k zobrazení absurdity dnešní doby, která se oprošťuje od tradičních hodnot, aniž by za ně měla adekvátní náhradu. A tak se vlastně stává dobou bloudění zmatených a společensky neukotvených postav.

Chystáte na nadcházející sezonu nějakou premiéru?
Ano, jako každý rok bude další premiéra opět v červnu. Půjde o druhé představení z cyklu současné slovenské dramatické tvorby a opět pod záštitou Slovenského institutu. V říjnu začneme zkoušet hru Martina Čičváka Dom, kde sa to robí dobre. Momentálně pracujeme na jejím překladu do češtiny.

Karel Souček