Recenze knihy: Fridrich II., Sicilan na císařském trůně

Jednou z nejvýznamnějších panovnických dynastií středověku byli Štaufové, kteří spoluvytvářeli světové dějiny do poloviny 13. století. Nitky jejich diplomacie ovlivňovaly i události v českých zemích. Mnoho generací školáků se v hodinách dějepisu setkalo s pojmem nazvaným Zlatá bula sicilská a datem vydání této listiny. Datum 26. září 1212 a jméno jejího příjemce, českého krále Přemysla Otakara I., zná téměř každý. Není tomu tak v případě vydavatele listiny římsko – německého císaře a sicilského krále Fridricha II. V českém jazyce dosud nebyla publikována biografie věnovaná jeho osobě a tato mezera byla nyní zaplněna knihou Olafa B. Badera s názvem Fridrich II. – Sicilan na císařském trůně.

5.1.2017

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Publikace je rozdělena do tří základních tematických okruhů, z nichž každý obsahuje několik kapitol. Před čtenářem se tak pozvolna rozvíjí profil osobnosti Fridricha II. zasazený do dobových politických reálií. Nejedná se o pouhý souhrn dat spojený vytříbeným textem do kompaktního vyprávění. Obálka knihy Fridrich II. – Sicilan na císařském trůně

Fridrich II. je představen jako panovník i člověk z mnoha úhlů pohledu – tato koncepce celkové podobě knihy prospívá, neboť její pomocí je dějinná úloha tohoto vladaře objektivně posouzena. Její velkou hodnotou je různorodost – na stránkách knihy postupně defilují různé podoby císaře a krále Fridricha II. – dědic, mladík, Štauf, císař, politik, válečník, dobyvatel, zákonodárce, stavebník, milovník, básník, sokolník, mořeplavec, křižák, tyran, antikrist či fantom. Tím vším tento muž za svého života či po smrti byl a autorovi se podařilo veškeré oblasti jeho konání skloubit do kompaktního celku s mnoha přesahy.

Pro české čtenáře jsou zejména zajímavé ty souvislosti Fridrichovy politiky, jenž ovlivňovaly dění ve středu Evropy. Pasáže o dochovaných architektonických památkách a významných mobiliích, jejichž donátorem byl Fridrich II. či jiní panovníci z rodu Štaufů, obsahují množství informací o symbolice, významu, jejich dalších osudech i současném využití a v případě movitých předmětů také odkazy na jejich nynější umístění. Lze říci, že tyto informace slouží jako inspirace pro zájemce, kteří by si cestu do míst spjatých s Fridrichem II. či dalšími štaufskými panovníky zvolili jako cíl svého zájmu.

Kladem této biografie je také její obrazová příloha – fotografie pořídil autor. Památkové objekty a umělecká díla tak čtenář spatří v aktuální podobě – tato skutečnost není ve všech obdobně zaměřených publikacích samozřejmostí. Redakční práce významně zhodnocuje kvalitu knihy. Tiskařský šotek si pouze zařádil na str. 65, kdy bitvu u Bouvines nechal vybojovat 27. července 2014 – správný letopočet je 1214, dále na str. 178, kdy jméno posledního anglosaského krále Haralda Godwinsona překřtil na Herolda Godwinsona a na str. 220 – správný terminus technicus měrné jednotky z oboru mořeplavby se nazývá námořní míle a nikoli mořská míle.

Kniha Fridrich II. – Sicilan na císařském trůně - je hodnotná a kompaktně napsaná biografie. Český zájemce o středověké dějiny bude po její četbě vnímat pojem Zlatá bula sicilská v širších konturách, než tomu bylo dosud. Vzhledem k současné situaci v Evropě ovlivněné migrační krizí se jako zajímavá dějinná paralela jeví popis událostí, ve kterých se panovníci z rodu Štaufů, Fridricha II. nevyjímaje, byli z titulu sicilských králů nuceni stýkat a potýkat s reáliemi islámského světa.

Stanislav Vaněk