Recenze knihy: Jan z Moravy, zapomenutý Lucemburk na aquilejském stolci

Příbram /RECENZE/ - Lucemburkové – panovnická dynastie, jejíž příslušníci ovlivňovali do poloviny 15. století politické i kulturní dění v Evropě a do sféry jejich vlivu náležely také země Koruny české.

4.4.2017

Kniha. Ilustrační foto.Foto: Deník/ Lucie Mašínová

Jednou z nich bylo Markrabství moravské – nositelem titulu markraběte moravského zpravidla býval syn, popř. mladší bratr panovníka. Nejinak tomu bylo i v období vlády císaře a krále Karla IV., kdy na markraběcím stolci usedl jeho bratr Jan Jindřich. Mezi jeho nemanželské potomky náležel i Jan, řečený z Moravy - nejprve vyšehradský probošt, poté litomyšlský biskup a posléze aquilejský patriarcha, v odborné literatuře dlouho ztotožňovaný se svým nevlastním sourozencem Janem Soběslavem.

Dosud nezřetelné kontury Janovy osoby dosáhly reálného obrazu teprve nyní. Zasloužil se o to Mgr. Ondřej Schmidt, jemuž se v rámci studia historie dostalo možnosti pobývat na universitě v italské Pise. Tato skutečnost příznivě ovlivnila vznik první kritické biografie tohoto donedávna neznámého člena lucemburského rodu. Bádáním v pramenech furlanských i benátských archivů a knihoven se mu podařilo komplexně zmapovat život a církevní kariéru Jana z Moravy, a to v širším kontextu jeho nemanželského původu, lucemburského rodu a českých i italských dějin.

Publikace obsahuje šest základních kapitol, ve kterých autor čtenáře seznamuje nejen s životním příběhem Jana z Moravy, ale také dává nahlédnout do společenských dobových zvyklostí. Informativně nejvíce hodnotná je pasáž pojednávající o Janově působení na aquilejském stolci. Také další kapitoly obsahují mnoho zajímavých údajů, které osvětlují jeho úlohu v soudobém dění. Cenná je informativní kompaktnost, což dokazuje množství odkazů nejen v poznámkovém aparátu, ale také přímo v textu – autor tak dokazuje svoji důkladnost a odbornou erudici a jeho zásluhou tak Jan z Moravy figuruje na stránkách knihy nejen jako církevní hodnostář, ale také jako člověk.

Další část publikace tvoří exkurzy věnované problematice identifikace Jana Soběslava a Jana z Moravy a také rukopisu Capitula contra patriarcham Johannem de Moravia, což je spis (dochovaný v opisu), ve kterém byl Lucemburk Jan obviněn z tyranie. Také v těchto pasážích textu autor prokazuje svoji badatelskou preciznost a objektivitu. Zajímavé závěry vyvozuje zejména v druhém exkurzu - nezastírá některé negativní činy Janovy vlády v Aquileji (Jan z Moravy byl v roce 1394 zavražděn), ale na základě studia italských listinných pramenů prokazuje tendenčnost mnoha dosud místně tradovaných mýtů týkajících se jeho osoby.

V textu se nevyskytují žádné faktografické chyby, což zvyšuje hodnotu publikace a kvalita se také týká vhodně zvoleného výběru ilustračního doprovodu – černobílé i barevné fotografie jsou reprodukovány ve vysoké kvalitě a v případě snímků nemovitých kulturních památek je na základě pomocných detailů vidět, že byly pořízeny aktuálně. Kniha Jan z Moravy – zapomenutý Lucemburk na aquilejském stolci je tak jedním z nejlepších svazků v rámci edice Velké postavy českých dějin a přesto (nebo právě proto?), že pojednává o osobě dosud téměř neznámé, si okruh svých čtenářů jistě najde.

Autor: Stanislav Vaněk