VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Souboj dvou destinačních agentur na Příbramsku není. Existuje totiž pouze jedna

Příbram /NÁZOR/ - Ve sdělovacích prostředcích se poslední dobou objevují informace o údajném litém souboji dvou destinačních agentur, které chtějí rozvíjet turismus v Brdech. To ale není možné. Destinační agentura totiž existuje pouze jedna, a ta rozvíjí svou činnost již druhým rokem.

12.1.2017
SDÍLEJ:

CHKO Brdy - Zima.Foto: Karel Hutr

Jmenuje se Destinační agentura Brdy a je součástí obecně prospěšné společnosti Ekologické centrum Orlov. Činnost zahájila 20.6.2015. Od té doby připravuje a pracuje na rozvinutí všech aktivit k rozvoji k přírodě ohleduplného turistického ruchu, které destinační agentury plní.

Na druhé straně Destinační společnost Brdy, za kterou stojí a propagačně ji tlačí příbramský starosta Jindřich Vařeka (ANO), do dnešního dne fakticky neexistuje. Nicméně již zhruba 5 měsíců je v médiích i na různých jednáních uměle vytvářena situace, že zde mezi sebou soutěží dva subjekty. Není tomu tak. Důkazy jsou zcela prokazatelné a snadno ověřitelné.
Destinační agentura Brdy Ekologického centra Orlov od roku 2015 například zpracovala a podala již 6 projektů do evropských fondů a národních výzev určených k podpoře cestovního ruchu. V loňském roce pak podepsala grantovou smlouvu do projektu ECO tourism, kterého se účastní dalších sedm organizací z pěti států (Německo, Slovinsko, Španělsko, Turecko a za Českou republiku právě Ekologické centrum Orlov). Kromě toho připravuje řadu dalších projektů ve spolupráci s budoucími partnery Destinační agentury Brdy. Například s městem Strašice.

Naproti tomu neexistující Destinační společnost Brdy, zastoupená a prosazovaná příbramským starostou Jindřichem Vařekou, dosud nepředložila jediný projekt ani nepodala jedinou žádost na rozvoj cestovního ruchu. Přitom na jednáních se zástupci měst a obcí vystupuje a prezentuje se jako společnost, která je jediná schopná se v regionu věnovat rozvoji turistického ruchu. Snaží se vytvářet systematický nátlak a dojem, že pouze ona má šanci uspět v získání dotací na Ministerstvu pro místní rozvoj.

Zcela zásadní rozdíl je v přístupech obou projektů (Destinační agentury Brdy a proklamované Destinační společnosti Brdy) v samotném vyznačení hranic regionu Brdy. Společnost Jindřicha Vařeky se vydává směrem ku Praze a začíná oslovovat města jako Řevnice, Dobřichovice a další.

Území, které díky zrušení vojenského újezdu potřebuje činnost destinační agentury, se ale podle našeho přesvědčení má vytyčit územím a hranicemi Hořovic, Strašic, Spáleného Poříčí, Rožmitálu pod Třemšínem, Příbrami a Jinec. Tento region má velmi specifické podmínky rozvoje, které se musí citlivě akceptovat zejména vzhledem k jeho přírodnímu bohatství.
V tomto zásadním rozdílu zřejmě eskaluje přístup obou stran ke krajině. Zatímco Ekologické centrum Orlov podává projekty v rámci evropského programu LIFE NATURE, které jsou zaměřené na cenné evropské lokality zařazené v soustavě NATURA 2000 v Brdech, druhá strana (zastoupená Jindřichem Vařekou) proti tomu pravděpodobně nabízí zásadně jiné využití tohoto vzácného přírodního prostoru. Spíše to nahrává spekulacím, že někde v pozadí je stále hlavní volební téma příbramského hnutí ANO včele s Jindřichem Vařekou na vybudování multifunkčního lyžařského areálu na Třemošné.
Další velký rozdíl mezi Destinační agenturou Brdy a Vařekovým projektem Destinační společností Brdy je ve vlastním pojetí spolupráce partnerů v nich začleněných. Společnost zastoupená starostou Vařekou nabízí formu akciové společnosti schovanou za spolek, kdy jednotliví partneři (města obce) platí členský poplatek za každého obyvatele a podle toho získávají hlasovací práva. Z navrhované struktury tak vyplývá, že celkový počet hlasů má být 1213. Přitom ale město Příbram a uvažované Vojenské lesy a statky mají dohromady nadpoloviční většinu 631 hlasů. Při rozhodování už tedy nebudou potřebovat podporu dalších členských měst a obcí. Dalších. Ti se tak stanou pouze finančními dárci bez možnosti ovlivnit chod společnosti. Přitom například obce s 2000 obyvateli zaplatí 40 000 Kč ročně.

Proti tomu stojí Ekologické centrum Orlov se svojí fungující Destinační agenturou Brdy, která má jen 9 členů, ale uskutečňuje projekt destinačního managementu, kde zapojení každé obce přijde jen na 3 000 Kč za rok. Nabízí přitom stejnou sílu hlasu pro každého z partnerů. Dále připravuje Nadační fond Brdy, který bude transparentně rozhodovat o podpoře projektů v destinaci a bude otevřený všem zájemcům. V něm se budou kumulovat prostředky, které budou solidárně využity při podpoře projektů v menších obcích, které nejsou schopné ze svých prostředků zajistit spolufinancování vybraných projektů.

Důležité je také zmínit fakt, že pouze Destinační agentura Brdy Ekologického centra Orlov má na základě rozhodnutí Středočeského kraje podporu založení a je v souladu se schválenou koncepcí kraje - Programem rozvoje cestovního ruchu Středočeského kraje.

Taková je tedy ověřitelná skutečnost, která se ale výrazně liší od obsahu argumentace příbramského starosty Jindřicha Vařeky. Ekologické centrum Orlov jedná o zapojení obcí do Destinační agentury Brdy a například účast Strašic schválilo místní zastupitelstvo v prosinci loňského roku. V dalších obcích byla představena starostům a na jednání radních, kteří projevili zájem o spolupráci. Příbramskému starostovi představilo Ekologické centrum Orlov svou činnost a uskutečňované projekty (včetně Destinační agentury Brdy) s možností zapojení města již v roce 2015. Bohužel do dnešního dne nebylo podepsáno ani navrhované memorandum o spolupráci.

Velmi výmluvné je i vystupování osob v této věci. Ekologické centrum Orlov jedná transparentně prostřednictvím svého vedení a zaměstnanců. Neexistující Destinační společnost Brdy je jednou zastupována starostou Příbrami a jednou jakýmsi panem Vedralem, který vystupuje v médiích jako projektový manažer projektu. To by ale bylo v přímém rozporu s vyjádření starosty Vařeky, že Destinační společnost Brdy nebude mít žádné zaměstnance. Čí tedy zájmy pan Vedral hájí a kdo ho vlastně platí?

Z výše uvedeného tedy jasně vyplývá, že k žádnému boji destinačních agentur plánujících rozvoj cestovního ruchu nemůže docházet. A to z jednoho prostého důvodu. Existuje totiž pouze jedna agentura – Destinační agentura Brdy.

Milan Hulínský, mluvčí Ekologické centrum Brdy, o.p.s.

Autor: Redakce

12.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Rady do zahrady: něco pro zdraví

Starosta Zálezlic Jiří Čížek.
61

Starosta Zálezlic: S velkou vodou se nedá bojovat, hrozbu musíte přijmout

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

FOTO, ANKETA: Hlasujte o miminko týdne

Příbram - V lidském životě je řada krásných chvil. Tou nejkrásnější a nejšťastnější je jistě narození zdravého miminka. A stojí za to zaznamenat.

Okresní fotbal na Příbramsku ožívá pohárem

Příbramsko - O víkendu 19. a 20. srpna vstupuje do nového ročníku okresní fotbalová sezona na Příbramsku. První soutěžní zápasy budou tradičně odehrány v úvodním kole poháru.  

Povodeň 2002: V Sedlčanech se škody vyšplhaly na desítky milionů

Sedlčany - Vzpomínky na události před patnácti lety pro Sedlčanské nejsou vůbec příjemné. Povodeň v roce 2002 zaplavila část města. V tom roce byly tenisové kurty těsně před dokončením a před předáním. Naráz se ocitly úplně pod vodou. Na povodeň doplatila celá údolní niva od zahradnictví v Nádražní ulici, které bylo úplně vyplavené. Stejně tak tristní pohled byl na areál chovatelů, objekt stavební firmy, na uhelné sklady. Zatopený byl Kovošrot, u něhož se utrhla a odplavala lávka přes Mastník.   

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení