VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ohlédnutí za šedesátiletou tradicí motocyklového sportu na Příbramsku

Příbram – Motorismus se na Příbramsku zapsal do podvědomí sportovní veřejnosti téměř ve všech svých hlavních kategoriích: automobilové soutěže, autokros, sajdkárkros, motocyklové závody, a to na celostátní úrovni. Motorismus byl vždy důstojným partnerem všem ostatním disciplínám v okrese, zejména fotbalu, hokeji apod. Získané tituly mistrů republiky v daných obdobích a kategoriích jsou toho dokladem.

17.4.2013
SDÍLEJ:

Start závodu Hornickou Příbramí v roce 1964.Foto: archiv J. Stloukala

V tomto článku se chceme věnovat Automotoklubu Příbram a jeho zaměření na silniční motocyklový sport, také aktivistům AMK, řadě příbramských závodníků a projektům výroby juniorských, respektive dětských závodních motocyklů, které AMK realizoval.

„Silniční závodní motocykly – to je láska, které se hned tak žádná nevyrovná, je to láska vonící benzinem s opojným pocitem rychlosti."

Uznávaná královna motocyklového sportu – silniční závody – má v Automotoklubu Příbram své nezastupitelné místo a tradici, která se datuje od roku 1953 až do současnosti. V tomto časovém úseku lze zaznamenat čtyři charakteristická období. Pojďme se na ně společně podívat.

OBDOBÍ PRVNÍ
Pod vedením J. Frölicha

Na začátku se původní AMK Příbram kromě jiných sportovních aktivit zaměřil zejména na pořádání silničního motocyklového závodu. Okruh vedl městem staré Příbrami pod názvem „Hornickou Příbramí".

V 50. letech byly městské okruhy velmi rozšířené a zdejší patřil mezi ty známé.

Velkou zásluhu na tom měl předseda tehdejšího automotoklubu J. Frölich, který byl sám motocyklovým závodníkem. Společně s dalšími členy AMK J. Hudečkem, J. Pintou a M. Černým byli mezi prvními reprezentanty Příbrami v silničních motocyklových závodech.

AMK neměl vlastní klubovnu a jednání rady se převážně odehrávala v prostorách restaurace „Na Příkopech". Po úmrtí J. Frölicha začalo postupně druhé období AMK.

OBDOBÍ DRUHÉ
Rozšíření činnosti

Předsednictví AMK převzal L. Bambas. Byl rozšířen okruh činností o automobilové soutěže, ledovou plochou dráhu, motokáry, svépomocnou dílnu, autokempink apod. Silniční motocyklové závody však zůstaly i v 60. letech ve středu zájmu AMK.

Původní závodní okruh, vedený starou Příbramí, byl přesunut na okraj nové Příbrami s částečným vedením mimo město.

Pokračující podporu motocyklovému sportu dokladoval AMK zakoupením závodního motocyklu ČZ – OHC 250, později ČZ – OHC 350 z ČZM Strakonice pro člena J. Stloukala staršího. Zlepšené podmínky činnosti přineslo získání vlastní klubovny „Na Rynečku" ve staré Příbrami. Pod vedením L. Bambase zabezpečovala úspěšný chod AMK rada, zejména Z. Hulpach, L. Kirchner, J. Suldovský, A. Bergr, J. Červenka, dr. Vích, J. Stloukal st. a další aktivisté.

Vedle již zmíněných jezdců prvního období zaznamenala Příbram nové závodníky, kteří se zúčastňovali i podniků mimo město. Krajské přebory a volné závody jezdil J. Folta (Jawa), K. Schic (ESO), J. Saksl (ČZ OHC), M. Klíma (Jawa), J. Ječný (Jawa) a zkusil to i „automobilový soutěžák" V. Blahna.

Mistrovství ČSR se účastnili M. Dušek (Jawa OHC), B. Suda (Jawa), B. Šoun (Jawa) a J. Stloukal st. (ČZ OHC). Do mistrovství ČSSR postoupili B. Šoun a J. Stloukal.

Ani po odjetí posledního ročníku „Hornickou Příbramí" zájem o silniční motocykly v AMK nezanikl. Byl zpracován a odsouhlasen projekt na stavbu tří kusů prototypů výcvikových motocyklů Jawa 90 pro mladé jezdce. Výroba se uskutečnila ve svépomocné dílně AMK. Realizace zaujala tehdejší Ústřední automotoklub Svazarmu. Výsledkem bylo rozhodnutí o osamostatnění této činnosti se speciálním zaměřením v rámci „satelitního" AMK Příbram v novém objektu.

Tím začalo třetí významné období v historii AMK Příbram v oblasti silničního motocyklového sportu.

OBDOBÍ TŘETÍ
Satelitní AMK Příbram

Nový satelitní AMK Příbram vešel do celostátního podvědomí jako Metalex (MTX racing servis). Předsedou a vedoucím výroby se stal Jiří Stloukal st., bývalý motocyklový závodník. AMK dostal k dispozici pět tabulkových míst a hlavní tým stálých spolupracovníků spočíval ze třech profesních specialistů: Pavla Viktory, Václava Silbernágla a Ládi Silaveckého.

Pro svoji činnost převzal AMK od okresního výboru Svazarmu objekt bývalé autoškoly. Byla provedena stavební údržba a vybavení strojním zařízením. Po ukončení vojenské služby nastoupil do provozu ještě Jiří Stloukal mladší. Kromě výrobních úkolů zastával pozici testovacího jezdce. Krátkodobě se v provozu vystřídali i další spolupracovníci z Příbrami: M. Dušek, L. Mikula, F. Vestfál, J. Vodňanský, Z. Hovorka, J. Pavlas, či Z. Klimeš.

Výroba se úspěšně rozběhla a první prototyp MTX 3-01 125 ccm byl představen veřejnosti na výstavě Autoprogres Praha v roce 1977. V dalším období následovaly typy MTX 3-02, MTX 3-03 pro kategorii 125 a typ MTX 3-04 pro kategorii 250. Celkem bylo vyrobeno téměř 200 kusů finálních výrobků a podvozkových sad v polomontáži.

V této době motocyklové továrny Jawa a ČZ ukončily vývoj a výrobu silničních závodních motocyklů. AMK – MTX racing servis Příbram se tak stal paradoxně jediným výrobcem tohoto segmentu v naší republice, ale i celém RVHP.

Tuto skutečnost ocenil i prestižní rakouský motoristický časopis Motorrad, včetně obrázkové dokumentace. Svůj článek ve volném překladu uvedl s titulkem: „Jedna malá dílna v Příbrami pomáhá čs. motocyklovému sportu na nohy".

Po naplnění domácích tříd 125 a částečně 250 byl určitý počet motocyklů exportován do Polska, Maďarska a Bulharska.

Na motocyklech MTX úspěšně reprezentoval Příbram testovací jezdec MTX racing servis Jiří Stloukal mladší. Pro AMK, potažmo také pro město Příbram, získal dva tituly mistra ČSR ve třídě 125, dva tituly mistra ČSSR ve třídě 125 Metalex a čtyři tituly vicemistra v těchto třídách.

Činnost AMK ukončila „sametová revoluce" a z ní vyplývající restituce. Objekt musel být předán původnímu majiteli.

Výroba závodních motocyklů však v Příbrami nezanikla. Byly zajištěny náhradní výrobní prostory a klubovna, upraven název AMK a zpracován nový projekt.

A tak začalo čtvrté období historie silničních motocyklů v Příbrami.

OBDOBÍ ČTVRTÉ
Rozvoj dětských motocyklů

Satelitní AMK Příbram dostal nový název MOTEST (MTS racing servis) a přestěhoval se do nových prostorů, pronajatých ve Středním odborném učilišti Dubno. Filozofie nového projektu výroby doznala zásadní změny. Byla zaměřena na nově vznikající tendence dětského motocyklového sportu v Evropě.

Klukovské sny o tom, že by děti mohly ve svých sedmi letech závodit na strojích MINI GP jako jejich idoly z televizních obrazovek na Moto GP, se doposud vznášely v oblacích naprosté utopie. AMK svůj projekt nabídl ÚAMK ČR, ten ho akceptoval, a tak se otevřela cesta k tomu, aby se tato utopie stala skutečností.

ÚAMK ČR podpořil výrobu vstupní série dětských závodních motocyklů a vytvořil legislativní podmínky pro start sedmiletých dětí. Od těchto základních rozhodnutí se až po současnost dětský Mini GP silniční motocyklový sport odvíjí.

Bylo vyrobeno 30 kusů dětských motocyklů v různých konstrukčních variantách, včetně prototypů. Pro dětské motocykly byl vypsán šampionát Přebor ČSR 50 ccm a mezinárodní Pohár Evropa 70 (80). Závody se jezdí ve věkových kategoriích 7 – 12 let (50 ccm), 10 – 18 let (70-80 ccm) a od 18 let výše (80).

Rovněž tento projekt dětského motocyklového šampionátu byl oceněn v několika motoristických časopisech. Titulek jednoho z článků v ČMN nadepsaný „Česká radost z Příbrami" je dobrou vizitkou pro město.

Několik ročníků tohoto šampionátu se konalo také na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami a krátkodobě se jej zúčastňovali bratři J. a M. Hrubých, J. Kuropčák a dobrých výsledků v několika ročnících dosahoval dravě jezdící R. Mráz.

Dlouhodobě se prosadil tým SKL Příbram, za který startovali bratři L. a J. Kuchaříkovi, O. Hering, J. Stloukal ml. a hostující slovenský jezdec J. Černý. Jezdci týmu pravidelně dojížděli na předních místech a pro Příbram získali mnoho významných úspěchů.

Výrobce MTS racing servis zastupovala v šampionátu testovací jezdkyně S. Stloukalová. I ona úspěšně reprezentovala Příbram a v celkovém hodnocení dvou ročníků skončila na třetích místech. Po dočasném přerušení závodní činnosti z důvodu mateřské dovolené reprezentuje Příbram jediný jezdec.
Je to nejmladší z bratrů Kuchaříků – jedenáctiletý Petr. V roce 2012 se stal přeborníkem ČR v kategorii 50 ccm a získal pro Příbram další titul. Stal se tak pokračovatelem tradice týmu SKL pod vedením svého otce M. Kuchaříka, který se angažuje i v organizačním týmu šampionátu Mini GP.

Nečekaně rychlý rozvoj dětské závodní techniky změnil současný strojový park. AMK Příbram si tuto situaci uvědomuje a chce opět svým podílem přispět novou technikou k navázání na evropský trend. Připravovaný nový prototyp MTS 1-06 se čtyřtaktním motorem by měl oživit strojový park a plynule posunout činnost AMK do pomyslného pátého období.

Autor: Jan Hájek

17.4.2013
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

The Tap Tap
24

The Tap Tap odehrají šedesát koncertů ročně

U pevnosti vznikne zřejmě dělostřelecká expozice

Příbram /FOTOGALERIE/ - Armáda předala Vojenskému historickému ústavu do užívání cvičný objekt Jordán. Jde o pěchotní srub československého opevnění v severním svahu kopce Houpák v Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Brdy. Bývalá cílová plocha Jordán spolu s pěchotním srubem náleží k nejnavštěvovanějším lokalitám oblasti.  

OBRAZEM: Huťské hasičky na domácí půdě zvítězily v útoku

Stará Huť – V sobotu se konal XII. ročník Pouťové soutěže v požárním útoku ve Staré Huti. Na domácí půdě muži skončili druzí a ženy vybojovaly první místo. Místo klasických dvou útoku, jak bývá zvykem, se běžely útoky tři.

Hokejisté Příbrami udělali z jasného duelu drama

Strakonice – Na ukazateli svítilo v 15. minutě hrozivé skóre 0:4. Bylo tomu tak v prvním přípravném utkání hokejistů Strakonic doma proti Příbrami. Čtyřgólové manko však Jihočeši v sobotu 19. srpna dokázali vyrovnat, ale v závěru zápasu inkasovali popáté a prohráli nakonec 4:5 (0:4, 3:0, 1:1).

AKTUALIZOVÁNO

Odkoupíme vepřín v Letech, schválila vláda

Česko odkoupí vepřín v Letech na Písecku, který stojí na místě protektorátního koncentračního tábora pro Romy. Vláda dnes krok schválila, uvedl na twitteru ministr pro lidská práva a legislativu Jan Chvojka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení