Nová vyhláška platí od nového školního roku. Obavy pedagogů, zdá se, se zatím nenaplnily. Ve všech základních školách v Rakovníku už žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami jsou a asistenti pedagogů tam již také pracují. Stejně je tomu tak na Základní škole v Lubné. Podle ředitelů ale tito žáci zřejmě budou přibývat s vyšetřeními žáků podle nových pravidel.

Stávající vyšetření z pedagogicko- psychologické poradny je totiž platné zpravidla dva roky. Dále, podle jejich mínění, pokud se dítě, které by opravdu potřebovalo navštěvovat speciální školu, dostane do běžného systému základního vzdělávání, těžko z něj přejde jinam. Práce asistentů pedagoga v hodinách je vítaná.

Vyšší administrativa

Ředitele ale trápí vyšší administrativa spojená s novou vyhláškou a hlavně nedostatek speciálních pedagogů, asistentů pedagoga a školních psychologů. Vyhláška je podle nich v tomto směru nedotažená.

Na Druhé základní škole v Rakovníku není žádný žák, který by byl nově vyšetřen po prvním září letošního roku, to znamená, že nemá žádná podpůrná opatření.

„Ale tyto žáci se tu časem objeví. V této chvíli máme třicet osm dětí vyšetřených před prvním zářím. Jsou takzvaně integrované a pracují podle individuálního vzdělávacího plánu. Žáci mají ve většině případů vývojovou poruchu učení, v méně případech vývojovou poruchu chování," uvedl ředitel Druhé základní školy v Rakovníku Zdeněk Brabec a dodal: „Že by k nám rodiče dali žáka ze speciální školy, to se nestalo."

Bezbariérový přístup

Na Třetí základní škole v Rakovníku jsou v této chvíli dvě děti vyšetřené v pedagogicko-psychologické poradně podle nové vyhlášky. Kromě nich je tu asi dvacet dětí se speciálními vzdělávacími potřebami podle starého posouzení.

„Většinou jsou to děti se specifickými poruchami učení, jako je dyslexie, dysgrafie, ADHD a podobně. Tělesně postižené a imobilní žáky v naší škole nemáme," vypočítával ředitel 3. ZŠ Jan Křikava.

Zatím škola nemá bezbariérový přístup. Ten by se měl vybudovat v rámci projektu, který škola plánuje využít. Soustřeďovala by pak ve městě všechny imobilní žáky. Podle ředitele ale děti, které vyžadují speciální přístup ve vzdělávání, tak ho dostanou ve speciálním zařízení, které tyto podmínky má.

Speciální pedagog

K určitým změnám ve vzdělávání žáků se speciálními potřebami došlo na 1. Základní škole v Rakovníku, jak potvrdil ředitel školy Karel Folber: „K drobným změnám došlo, ale k těm bychom stejně přistoupili, kdyby nedošlo k legislativním změnám v souvislosti s inkluzí. Rozšířili jsme služby speciálního pedagoga. Ten už tu působil dva roky. Pouze mu přibylo více práce."

Přibyli i asistenti pedagoga. Nyní jsou ve škole tři a obsluhují pět dětí. Dvě dvojice z nich jsou totiž v jedné třídě. Před tím tu působil jeden až dva. Podle nového posouzení je ve škole jeden žák. Ostatní jsou s různými poruchami učení, většinou s individuálním učebním plánem. 

Vloni školu absolvovala žákyně se sluchovým postižením. Jako negativní vnímá ředitel větší administrativu, která určitě ještě přibude. Ke konkrétnímu žáku se vyjadřuje třídní učitel, ostatní učitelé, speciální pedagog, výchovný poradce.

„Obecně tato část reformy školství nebyla dostatečně připravena z hlediska dostatku pracovníků. Jedna věc je vytvořit metodické pokyny a nařízení pro školy, ale na trhu práce je velký nedostatek odborných pracovníků, zejména speciálních pedagogů," uvedl ředitel Karel Folber.

„My speciálního pedagoga máme už pět let. Kolegové na ostatních školách marně hledají speciální pedagogy a školní psychology. Obtížně se hledají i asistenti, kteří mají náročnou práci a nejsou dobře finančně ohodnoceni. K tomu si ještě většinou musí dodělávat vzdělání," dodplnil.

Bez psaní diktátů

V Základní škole Lubná se rovněž pro letošní školní rok nic nezměnilo. Je tam stále skupina dětí s individuálním vzdělávacím plánem a druhá s asistentem pedagoga. Děti s individuálním vzdělávacím plánem se účastní běžného vyučování, pouze například nepíší diktáty, nebo dělají jinak některá cvičení, mají jiné domácí úkoly nebo vůbec žádné. Jejich testování je kratší a podobně.

Žáci ve druhé skupině práci samostatně nezvládnou a ti mají přiděleného asistenta. Asistenta pedagoga letos potřebuje pět dětí. Loni to bylo šest, ale jeden žák už školu ukončil. „V souvislosti s inkluzí se pro nás také nic nezměnilo, pouze jsou jiné termíny, formuláře a podobně a je s tím trochu více práce. Zatím k nám nikdo nechtěl dát dítě se specifickými potřebami," řekl ředitel Radek Vyskočil.

Čtěte také: Učitelé: S inkluzí je spojená řada problémů