Zajímá nás! Chutná vám mléko a mléčné výrobky? Jaké z nich máte nejraději? Dejte nám, prosím, vědět v diskuzi pod tímto článkem.

„Lidé po takříkajíc zvukovém signálu samozřejmě přítomnost našich dodávek registrují. Mnozí začnou nakupovat, někteří náš prodej vnímají s opatrnou zvědavostí," uvedl Stanislav Němec, farmář a majitel mlékárny s tím, že po třech letech existence jeho dodávky jezdí od pondělku do soboty už na více než patnáct stovek míst nejen v Praze a Středočeském kraji.

Záměr farmáře byl jednoduchý oprostit se od diktátu velkých obchodních řetězců a vlastní cestou své výrobky zákazníkům nabízet. „To aby zákazník rovnou věděl, od koho si výrobek kupuje. Například mléko v krabici v supermarketu působí tak nějak anonymně, kdežto já za něj ručím přímo svým jménem," vysvětloval Stanislav Němec.

Kuriózní situace a konkurence

V řadě případů podle farmáře vznikají kuriózní situace. Například k nám chodí nakupovat francouzský diplomat, který uměl jen pár slov česky, a tak se naše prodavačka kvůli němu začala učit francouzsky," poznamenal farmář.

Dodávky se zvukovou znělkou jsou prý velkou atrakcí zejména pro děti. Možná že méně přitažlivě znějí v uších velkých obchodních řetězců. Těm farmář dodavatelsky takzvaně utekl a nyní by mohl být i nepříjemnou konkurencí.

„Jsme zcela bez obav, protože naši zákazníci jsou především podnikatelé. Tedy hoteliéři a segment velkoodběratelů vůbec. Jinými slovy, konkurence pro nás pan Němec není a míjíme se i objemem dodávek," sdělila Romana Nýdrle, mluvčí obchodního řetězce Makro.

Své vyjádření poskytl i řetězec Lidl. „Různorodá nabídka na trhu nabízí zákazníkům výběr a je pouze na nich, pro jaký produkt se rozhodnou. Budoucí ekonomický vývoj naše společnost nekomentuje," řekla Jitka Vrbová, tamní mluvčí.

Názory na zvukovou znělku

Podle farmáře Němce nelze jeho podnikání brát jen jako pohádku o hodné kravičce. „Samozřejmě jsme se setkali i s negativními reakcemi. Občas si někdo stěžuje, že ho obtěžuje naše zvuková znělka, ale jedná se skutečně o naprosté výjimky," popisoval farmář.

„Když přijedou do Holešovic, tak o tom ví celá naše ulice. Ráda si kupuji třeba jejich máslo, vyloženě mi voní. Jen to reprodukované bučení z auta kdyby nebylo tak časté. Spíš mi připadá, že ta chudinka kravička už asi mele z posledního," usmívá se Oldřiška Chomoutová z Prahy 7 s tím, že mezi tamními obyvateli se prý již traduje zvolání, že „ krávy přijely, jde se honem nakupovat".

Na druhou stranu si prý řada zákazníků stěžuje, že dodávky „bučí" málo a že pak nestačí dojít na zastávku. Zato řidiči dodávek údajně někdy zase ani nestačili dojít na policii.

Krádeže, ale i ozbrojené útoky

„Téměř všichni byli okradeni, zejména z počátku prodeje," ohlédl se v čase farmář Němec. Zatímco řidiči v zadní části vozu prodávali, do kabiny se mezitím vloupal zloděj. „Opravdovým a nebezpečným vrcholem všeho bylo, když v Dejvicích držel zfetovaný bezdomovec prodejci nůž na krku a musela ho potom zpacifikovat policie," vzpomínal farmář na dramatické okamžiky.

Jistou podobnost tím vyvolává někdejší případ mobilního prodeje zboží v Libni. Tam podle kriminalisty Martina Beránka obsluha dodávky čelila ozbrojenému útoku dvou mladistvých kriminálníků, kteří se chtěli zmocnit peněz. Duchaplný řidič je zavedl do nákladního prostoru vozu, kde měla být uschována mnohem větší tržba. Peníze lupiče na chvíli zaujaly, což řidiči stačilo, aby z dodávky vyskočil a mladíky v ní uzamkl.

„Drtivá většina reakcí je ale pozitivních, lidé oceňují individuální a přátelský neanonymní přístup. „V případě reklamací se držíme zásady, že zákazník má vždycky pravdu a automaticky každému reklamovaný výrobek vyměníme," konstatoval Stanislav Němec.