VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Parkovací systém rozdělí Mladou Boleslav. Už v létě

Mladá Boleslav - Parkování je v Mladé Boleslavi jedním z největších problémů, s nimiž se automobily zahlcené město potýká. Rozdělení města na zóny, parkovací karty, parkovací automaty a moderní systém kontroly by měl situaci alespoň trochu vylepšit.

14.1.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

„Po deseti letech práce na nejrůznějších variantách se nyní nacházíme těsně před dokončením a realizací. Čerpali jsme inspiraci z ostatních měst, kde už nějakým způsobem regulované parkování mají, a snažili se přizpůsobit to našim podmínkám. Parkování je živý organismus, mění se a vyvíjí," vysvětluje šéf boleslavského odboru dopravy Josef Macoun.

Ve městě tak vznikne několik zón s různými parkovacími režimy podle toho, jak je která lokalita vytížená a pro parkující řidiče atraktivní. „Principem je ochránit především rezidenty, tedy obyvatele Mladé Boleslavi, a potom podnikatele, kteří na území města mají sídla firem a provozovny. Slibujeme si od toho, že z ulic zmizí třeba auta agenturních pracovníků, kteří tu vůz odstaví často na řadu týdnů," uvedl náměstek primátora Jiří Bouška.

Podle něj je reálné, že nový parkovací systém bude v Mladé Boleslavi zaveden o letních prázdninách, tedy v polovině letošního roku. Aby člověk získal parkovací kartu (uvažuje se i o tom, že by na rodinu mohly být karty dvě), musí splňovat dvě podmínky: být obyvatelem města nebo zde mít přechodný pobyt - nikoliv však na ubytovně - a zároveň mít právní vztah k vozidlu, na které bude parkovací karta vydaná.

Ředitel Městských parkovacích domů Mladá Boleslav Jan Nejman vysvětlil, že kromě uvolnění ulic a ochrany rezidentů si od nového systému slibují také konec takzvané parkovací turistiky, kdy je podle odborníků řidič při hledání volného místa v největším stresu. Největším problémem jsou samozřejmě zaměstnanci Škodovky, kteří do města dojíždějí a z nějakých důvodů nevyužívají parkoviště automobilky.

Několik tipů zón

Co to bude znamenat v praxi? Ve městě vznikne několik typů zón. První je dělená, kde jsou vyhrazená místa pro abonenty a rezidenty (tedy obyvatele a podnikatele) a jiná místa pro návštěvníky, kteří za parkování zaplatí. „Tento systém už několik let funguje v centru a historickém jádru města, a měnit se tu nebude, alespoň prozatím," podotkl Jan Nejman.

V některých čtvrtích vzniknou takzvané rezidentní zóny, a parkovat zde budou pouze lidé s platnými kartami, tedy obyvatelé lokality. V plánu jsou ale i smíšené zóny, na nichž stejná místa mohou využívat návštěvníci, abonenti i rezidenti, platí tu tedy jak karty, tak parkovací lístky.

Na většině území budou parkovací automaty v provozu pouze přes den od pondělí do pátku, případně v sobotu dopoledne. „Celý systém bude variabilní a určitě se bude vyvíjet, není to žádné dogma," upozornil Jan Nejman. Samozřejmě to s sebou nese i nutnost vybudovat další parkovací místa, která by mohli využívat především návštěvníci.

V Mladé Boleslavi v tuto chvíli plánují postavit tři nové parkovací domy, na místě bývalého Dallasu, u fotbalového stadionu a na náměstí Republiky, kde by měl být parkovací dům pod zemí a jeho vznik je spojen s revitalizací plochy v horní části náměstí. Další parkovací dům plánuje Klaudiánova nemocnice, Škodovka jeden otevřela minulý týden.

Chytré město

Zajímavý je i plán na kontrolu parkování. Vzhledem k rozlehlosti by nebylo v silách městské policie obsáhnout celé město. Kontrola bude založena na monitorování registračních značek aut. „Informace o jednotlivých espézetkách se budou sbíhat u operátora, platit to bude i pro návštěvníky," vysvětlil ředitel Parkovacích domů.

Vše včetně prodlužování parkování či povolení k němu se bude odehrávat elektronicky. „Předpokládáme, že budeme využívat monitorovací vůz s kamerami, který bude jezdit ulicemi města a snímat espézetky. Vůz monitoruje i dopravní značení a další věci," upřesnil.

To je přesně v duchu filozofie smart cities, tedy chytré město, kde je možné prostřednictvím různých aplikací nejen koupit parkovací lístek, ale třeba najít i volné místo. "Ty možnosti jsou dnes skutečně obrovské a stále se to vyvíjí," uvedl náměstek Bouška.

Momentálně vše pokročilo natolik, že město vypsalo výběrové řízení na dodavatele parkovacích automatů. „Bohužel ho musíme opakovat, přihlásila se jen jedna firma, a ta navíc naše podmínky ani nesplnila," dodal Jiří Bouška.

Čtěte také: Také do Benešova dorazilo chytré parkování - smart parking

Autor: Šárka Charousková

14.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lovecký zámeček Tři Trubky.

U loveckého zámečku vznikne Dům přírody Brd

Z krajského finále starších přípravek v Čáslavi.
137

Gólové dostihy v krajském finále starších přípravek Spartak Příbram nezvládl

Vesnicí Středočeského kraje roku 2017 je obec Hvožďany

Střední Čechy /FOTOGALERIE/ - V Galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře byly ve středu slavnostně vyhlášeny výsledky středočeského kola 23. ročníku soutěže Vesnice roku 2017. Zlatou stuhu pro vítěze krajského kola převzali zástupci obce Hvožďany na Příbramsku.

Vařit můžete i pod širým nebem

Nemusíte vařit jen v domě. Můžete si pořídit kuchyň, která bude stát pod oblohou, nebo alespoň pod krytým přístřeškem na zahradě. A není to ani tak složité.

V hornickém muzeu zpřístupní nové prostory v podzemí

Příbram /FOTOGALRIE/ - Už v neděli se uskuteční 28. ročník historické hornické Prokopské pouti. Návštěvníky čeká průvod horníků a hutníků s mezinárodní účastí, polní mše a doprovodný program.

Bezpečno? Kamery by musely být všude

Příbram /FOTOGALERIE/- Aby bylo v Příbrami bezpečno, kamery by musely být všude, diskutují lidé na sociálních sítích pod články o nedávno otevřeném centru pro bezdomovce na Rynečku. Jedna z kamer sice oblast sleduje, ale ne celou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies