Policejní statistika však hovoří jasně: v roce 2014 bylo nesprávné uložení nákladu nejčastější příčinou dopravních nehod nákladních automobilů po stránce technické závady. „Do této kategorie patří kromě špatného ukotvení nákladu také ztráta části převáženého nákladu, případně další položky," vysvětlil Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia České republiky.

Přes tyto varovné údaje je nedbale ukotvený náklad na českých i německých silnicích stále běžným jevem. A co horšího, většina řidičů ani nemá šanci auto se špatně jištěným nákladem poznat a snížit čas strávený v jeho blízkosti na nezbytné minimum.

Nehoda z dálnice D5 se vyšplhala na 300 tisíc

Ilustrační foto.Kamion ani osobní vůz se špatně ukotveným nákladem prakticky nelze pouhým okem na silnici rozeznat. Nákladní vozy mají navíc náklad často ukrytý pod plachtou. Že šlo o auto s nedostatečně kotveným nákladem, zjistí pak ostatní řidiči, až když je pozdě - například když musí řidič kamionu nečekaně změnit směr nebo rychle brzdit.

To už se však nebezpečný náklad většinou ocitá na silnici, kde představují vážné nebezpečí i předměty menších rozměrů, natož velké a těžké objekty. Příkladem je nehoda z dálnice D5 z konce června, o níž informoval idnes.cz, a při které spadl na vozovku špatně jištěný pětitunový válec. Zde naštěstí nedošlo ke zranění osob, nicméně škoda se vyšplhala na 300 tisíc korun.

Přesto existuje několik nejkřiklavějších varovných znaků, podle kterých lze zvláště nebezpečná auta identifikovat i pouhým okem. „Přivazovací prostředky, tedy kurty, lana či řetězy, musejí být řádně předepnuté. Pokud jsou kurty viditelně povolené, jedná se s jistotou o chybně kotvený, a tedy nebezpečný náklad," vysvětluje Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která se specializuje na výrobu kotvicích systémů.

Nedostatečné atestace a neproškolení řidiči

Ilustrační foto.Dalším problémem kotvení nákladu u kamionů je samotná kvalita a životnost kurtů, která je mnohdy zcela nevyhovující. Už v loňském roce přinesl odborný týdeník Dopravní noviny informaci o tom, že téměř polovina nákladů u nás není správně upevněna, na čemž má vinu mj. i nedostatečná atestace kurtů ze strany ministerstva dopravy.

Ministerstvo sice atestace provádí, ale zákon mu umožňuje udělovat je automaticky, tedy bez přezkoušení, po uplynutí dvou nebo tří let. To nahrává dovozcům mnohdy nekvalitních výrobků nebo těm, kteří kurty vybavují často nevyhovujícími komponenty asijské provenience. Řidiči navíc mnohdy nevědí, jak správně kotvit, neboť kotvení nákladu se v autoškolách často vůbec neprobírá.

Karel Kydlíček z organizace ČESMAD Bohemia poukázal na fakt, že školení v délce 35 hodin je sice pro řidiče povinné, ale v praxi může probíhat tak, že některé jeho části absolvuje řidič vícekrát a jiné vůbec.

Zajištění nákladu vyžaduje certifikované prostředky výhradně určené k účelu kotvení

Ilustrační foto.Před odjezdem na dovolenou se otázka kotvení nákladu stává naléhavou i pro mnoho řidičů, kteří během roku větší náklady nevozí. V dodávkách, pickupech i na přívěsech bývá přitom náklad špatně zajištěn ještě častěji než na nákladních vozech.

Při transportu lodí, surfovacích prken, kol či větších zavazadel se rozhodně nevyplatí spoléhat na improvizované, podomácku instalované kotvení, nebo dokonce kotvit pomocí prádelních šňůr, běžných řemenů, velmi rozšířených „gumicuků" apod. Zároveň však platí, že kvalitní pomůcky pro kotvení není v Česku jednoduché sehnat ani ve specializovaných obchodech.

Je například běžné, že v prodejnách autopříslušenství naleznete na popruhu upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice, což sice z výrobce ani prodejce nesnímá právní odpovědnost, ale problémy s nákladem to neřeší.

„Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel. Pokud je náklad přepravován na podlaze vozu či přívěsu, je velmi vhodné opatřit také vhodnou protiskluzovou vložku," zdůraznil Dominik Kubik z Carl Stahlu.

S případnými dotazy na možnosti bezpečného kotvení se lze také obrátit na dopravní policii nebo vyhledat pomoc odborných konzultantů.