VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Špatně jištěný náklad. Riziko nebezpečí, které může stát firmy statisíce korun

Praha - Největší počet nehod nákladních vozů byl loni v Česku spojen právě s nákladem. Téměř polovina nákladů u kamionů není na českých silnicích správně upevněna, upozorňuje policie. Jak poznat riziko? A jak se mu přepravní firmy můžou vyhnout? Mnoho profesionálních přepravců jištění nákladu podceňuje.

17.7.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: www.carlstahl.cz

Policejní statistika však hovoří jasně: v roce 2014 bylo nesprávné uložení nákladu nejčastější příčinou dopravních nehod nákladních automobilů po stránce technické závady. „Do této kategorie patří kromě špatného ukotvení nákladu také ztráta části převáženého nákladu, případně další položky," vysvětlil Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia České republiky.

Přes tyto varovné údaje je nedbale ukotvený náklad na českých i německých silnicích stále běžným jevem. A co horšího, většina řidičů ani nemá šanci auto se špatně jištěným nákladem poznat a snížit čas strávený v jeho blízkosti na nezbytné minimum.

Nehoda z dálnice D5 se vyšplhala na 300 tisíc

Ilustrační foto.Kamion ani osobní vůz se špatně ukotveným nákladem prakticky nelze pouhým okem na silnici rozeznat. Nákladní vozy mají navíc náklad často ukrytý pod plachtou. Že šlo o auto s nedostatečně kotveným nákladem, zjistí pak ostatní řidiči, až když je pozdě - například když musí řidič kamionu nečekaně změnit směr nebo rychle brzdit.

To už se však nebezpečný náklad většinou ocitá na silnici, kde představují vážné nebezpečí i předměty menších rozměrů, natož velké a těžké objekty. Příkladem je nehoda z dálnice D5 z konce června, o níž informoval idnes.cz, a při které spadl na vozovku špatně jištěný pětitunový válec. Zde naštěstí nedošlo ke zranění osob, nicméně škoda se vyšplhala na 300 tisíc korun.

Přesto existuje několik nejkřiklavějších varovných znaků, podle kterých lze zvláště nebezpečná auta identifikovat i pouhým okem. „Přivazovací prostředky, tedy kurty, lana či řetězy, musejí být řádně předepnuté. Pokud jsou kurty viditelně povolené, jedná se s jistotou o chybně kotvený, a tedy nebezpečný náklad," vysvětluje Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která se specializuje na výrobu kotvicích systémů.

Nedostatečné atestace a neproškolení řidiči

Ilustrační foto.Dalším problémem kotvení nákladu u kamionů je samotná kvalita a životnost kurtů, která je mnohdy zcela nevyhovující. Už v loňském roce přinesl odborný týdeník Dopravní noviny informaci o tom, že téměř polovina nákladů u nás není správně upevněna, na čemž má vinu mj. i nedostatečná atestace kurtů ze strany ministerstva dopravy.

Ministerstvo sice atestace provádí, ale zákon mu umožňuje udělovat je automaticky, tedy bez přezkoušení, po uplynutí dvou nebo tří let. To nahrává dovozcům mnohdy nekvalitních výrobků nebo těm, kteří kurty vybavují často nevyhovujícími komponenty asijské provenience. Řidiči navíc mnohdy nevědí, jak správně kotvit, neboť kotvení nákladu se v autoškolách často vůbec neprobírá.

Karel Kydlíček z organizace ČESMAD Bohemia poukázal na fakt, že školení v délce 35 hodin je sice pro řidiče povinné, ale v praxi může probíhat tak, že některé jeho části absolvuje řidič vícekrát a jiné vůbec.

Zajištění nákladu vyžaduje certifikované prostředky výhradně určené k účelu kotvení

Ilustrační foto.Před odjezdem na dovolenou se otázka kotvení nákladu stává naléhavou i pro mnoho řidičů, kteří během roku větší náklady nevozí. V dodávkách, pickupech i na přívěsech bývá přitom náklad špatně zajištěn ještě častěji než na nákladních vozech.

Při transportu lodí, surfovacích prken, kol či větších zavazadel se rozhodně nevyplatí spoléhat na improvizované, podomácku instalované kotvení, nebo dokonce kotvit pomocí prádelních šňůr, běžných řemenů, velmi rozšířených „gumicuků" apod. Zároveň však platí, že kvalitní pomůcky pro kotvení není v Česku jednoduché sehnat ani ve specializovaných obchodech.

Je například běžné, že v prodejnách autopříslušenství naleznete na popruhu upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice, což sice z výrobce ani prodejce nesnímá právní odpovědnost, ale problémy s nákladem to neřeší.

„Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel. Pokud je náklad přepravován na podlaze vozu či přívěsu, je velmi vhodné opatřit také vhodnou protiskluzovou vložku," zdůraznil Dominik Kubik z Carl Stahlu.

S případnými dotazy na možnosti bezpečného kotvení se lze také obrátit na dopravní policii nebo vyhledat pomoc odborných konzultantů.

Autor: Redakce

17.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z přípravného utkání hokejistů: Strakonice - Příbram (4:5).

Hokejisté Příbrami udělali z jasného duelu drama

Vepřín v Letech
AKTUALIZOVÁNO
4

Odkoupíme vepřín v Letech, schválila vláda

KrimiMix: Policie hledala nemocnou dívku

Příbram – Ve čtvrtek 17. srpna přijali policisté na tísňové lince 158 oznámení o pohřešování sedmnáctileté dívce, která trpí autismem. Podle uvedených údajů měla odejít zřejmě se psem do přilehlého lesa, a to v jedné obci na Příbramsku.

Postřižiny se definitivně rozloučí v Mníšku

Mníšek pod Brdy - Sedm úspěšných sezon a desítky vyprodaných představení po celé republice má za sebou původní muzikál Postřižiny. Letošní sezona je osmá a derniérová. Kdo ještě neviděl Maryšku a paní hostinskou koupající se v pivovarském sudu, pana De Giorgiho skákajícího z komína či Francina na prskajícím motocyklu, má poslední příležitost v pátek 25. srpna v Mníšku pod Brdy.  

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Fotbalisté Dobříše vybojovali v Roudném všechny body

Dobříš - Fotbalisté Dobříše jeli ve druhém kole divize na hřiště soupeře. Po dobrém výkonu uspěli a zaslouženě si odvezli první tři body.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení