Krádeží vozů každým rokem přibývá. Příbramská policie také z toho důvodu provedla rozsáhlou akci, při níž se například podařilo zadržet dva mladíky, kteří vykradli auto v Příbrami. Nedávno zastavili policisté vozidlo Ford Fiesta v Kosově Hoře. Auto bylo odcizeno den předtím v Táboře a už na něm byly namontovány jiné registrační značky. Jeho řidič dokonce neměl ani řidičské oprávnění.
„Počty ukradených aut skutečně každým rokem stoupají. Zatímco v roce 2006 bylo na Příbramsku odcizeno 146 aut, v následujícím roce to už bylo 201 a letos do konce srpna je to už 181 vozidel,“ konstatovala mluvčí policie Monika Schindlová.
Mezi nejčastější tovární značky, o které mají zloději zájem, patří Škoda Octavia, Škoda Fabia a také Volkswagen Passat. Nejvíce krádeží je nahlášeno na Sedlčansku a ve městě Příbrami.
Šikovnému zloději prý stačí na odcizení auta pouhých 20 vteřin. Pachatel většinou překoná uzamčení univerzálním klíčem a speciální technikou odpojí imobilizér. „Člověk, který jde náhodně kolem, ani nepozná, že jde o krádež,“ podotkla Monika Schindlová.
Zloději nechávají často ukradený vůz takzvaně vychladnout. Auto někde ukradnou, odjedou s ním někam, kde ho na chvíli odstaví, aby se přesvědčili, zda není napojené na GSM systém. Ukradená auta se většinou rozebírají na díly a ty prodávají.
„V loňském a také v letošním roce bylo zadrženo osm zlodějů aut,“ dodala policistka Schindlová. Jeden z pachatelů byl zadržen minulý týden. V Plzni ukradl nákladní vůz Avia a odjel s ním k Dlouhé Lhotě u Příbrami. GSM systém auto vyhledal, a když přijeli k autu policisté, stála poblíž ještě felicie, do které skládal jednatřicetiletý muž odmontované součástky z avie. Policistům se snažil utéct, ale to se mu nepodařilo.
Policisté doporučují parkovat v garáži nebo na osvětleném místě. Důležité je použití i dostupných mechanických bezpečnostních prvků – aktivace elektronického bezpečnostního systému a také použití výstražné samolepky informující o zabezpečení vozu. Každý bezpečnostní prvek má svůj význam.
Existují i mechanické systémy, a to uzamykání řadící páky nebo volantu. Dále jsou elektrické a elektronické bezpečnostní systémy – skryté vypínače startéru nebo paliva, imobilizéry, které v případě krádeže rozpojí několik důležitých elektrických okruhů. Dále jsou to autoalarmy nebo operátory, což jsou kapesní přijímače signálu o neoprávněné manipulaci s vozidlem. Takzvaný GSM je pokrádežový monitorovací a vyhledávací systém. Nový je zabezpečovací systém Autodot Ocis, který umí identifikovat kradené vozidlo. Na auta se dají také viditelně, ale i skrytě nalepit holografické prvky, které obsahují jedinečný kód. Ten zabraňuje změnám v identifikaci vozidla po krádeži.