„Vodní dílo Kamýk slouží z vodohospodářského hlediska k vyrovnání kolísavého odtoku z Elektrárny Orlík a umožnění špičkového provozu elektrárny. Preventivní prohlídky a opravy jako právě skončená akce jsou jednou z podmínek dlouhodobého spolehlivého provozu Elektrárny Kamýk," říká Petr Maralík, ředitel Vodních elektráren ČEZ. Vysoká hodnota vodní elektrárny Kamýk spočívá podle mluvčího Martin Schreiera v trvalé pohotovosti soustrojí, v rychlosti operativního najetí na plné zatížení za necelé 2 minuty, najetí soustrojí ze tmy a také v nízké poruchovosti (v průměru 1,6 poruchy na rok za posledních 20 let).

Zaměstnanci vodních elektráren ČEZ i dodavatelských firem v uplynulých dnech pracovali v nadzemní strojovně i hluboko pod povrchem, zatímco masy vltavské vody krotilo provizorní hrazení ze strany kamýckého a slapského jezera.

„Specialisté se věnovali kontrole vodních cest, pomocných provozů soustrojí jako jsou hydraulika a chlazení a také kontrole rozvodného zařízení včetně generátorů, transformátorů a řídicích systémů. Došlo na plánované opravy i odstraňování nově zjištěných vad," shrnul dění posledních dní Petr Velas, vedoucí oddělení provozu elektrárny. Do provozu se soustrojí TG1 včetně rozvodného zařízení vrátilo minulý pátek 20. května. Ukončení odstávky TG2 je plánováno na příští pátek 3. června.

SPOLEHLIVÁ A MODERNÍ

Vodní elektrárna Kamýk patří mezi nejmodernější a nejspolehlivější elektrárny Vltavské kaskády. Za celou historii vyrobila více než 3,6 miliardy kWh elektřiny. Jen v loňském roce to bylo více než 40 milionů kWh. Počet zaměstnanců zde od roku 1961 postupně klesl z původních 25 na dnešních sedm. Roku 1999 přešla Elektrárna Kamýk na bezobslužný provoz. V roce 2002 se také Kamýk, podobně jako další vodní díla na Vltavě, postavil do cesty přírodnímu živlu. 
Došlo k zatopení elektrárny po spojky turbín a několik měsíců bylo zařízení z důvodu nutných oprav mimo provoz. V letech 2008 a 2014 byla postupně dokončena největší modernizace a ekologizace provozu soustrojí TG3 a TG1 za více než 50 let historie provozu.