Podle reprezentativního průzkumu každé druhé české dítě tráví v současnosti venku méně než hodinu denně. Každé desáté ven nechodí prakticky vůbec. V tomto smyslu jsou ohroženým druhem děti venku v přírodě. Hodně se změnil jejich životní styl a způsob trávení volného času. Děti se nemohou odlepit od moderních médií. Rodiče se z různých důvodů bojí pustit je samotné hrát si a běhat po okolí, a tak je nechávají doma nebo je nanejvýš vozí po kroužcích.

Venku se dobře vyučuje přírodověda, vlastivěda, ale také dějepis.
Pod širým nebem vyučuje mnoho škol

„Pobyt a svobodná hra dětí venku v přírodě má pro ně velké množství přínosů, které byly dříve tak samozřejmé, že jsme si je ani pořádně neuvědomovali. Hra a učení venku v přírodě podporují fyzické a duševní zdraví dětí, napomáhají jejich plnému kognitivnímu, emočnímu a sociálnímu rozvoji, zvyšují jejich spokojenost i vzdělávací výsledky. To vše je dnes výzkumně podložené. Jakkoli zábavné a promyšlené programy v médiích ani organizované kroužky to prostě nemohou nahradit," říká Petr Daniš, ředitel vzdělávacího centra Tereza a autor publikace Děti venku v přírodě: ohrožený druh?

O prospěšnosti venkovní výuky více prozradí rozhovor s Janem Froňkem, metodikem a vedoucím programu Les ve škole, vzdělávacího centra Tereza.

Dokáže pobyt na vzduchu odbourat třeba odpor k matematice nebo fyzice?

Nedá se to říci takhle jednoduše. Existuje však nespočet důkazů o tom, že když žáky výuka baví, tak se více naučí. A venku je to obvykle zajímavější. Takže ano, předpokládáme, že venkovní výuka pomůže i s motivací žáků ke konkrétním předmětům. Venku, nejen v přírodě, stačí i ulice ve městě, je zrovna pro matematiku s fyzikou spousta příležitostí k praktickým úlohám od počítání šišek, průměru kmene až po zjišťování výšky stromu podle úhlu pozorování a podobně.

Oprava povrchu dlážděné silnice v Hailově ulici v Příbrami.
Radnice dala podnět k opravě "vlnobití" v Hailově ulici

Jaký je rozdíl mezi lesní školou a Lesem ve škole?

Les ve škole je program pro jakoukoli školu, nejen ty soukromé či alternativní. Nejčastěji zapojené jsou právě státní školy. Někdy se zapojí jen jedna třída, jindy celá škola v případě malotřídek.

Jaký zájem o Les ve škole školy ve Středočeském kraji mají a kolik jich takto vyučuje venku na Příbramsku?

Do programu je ve Středočeském kraji v současné chvíli zapojeno 45 škol. Přímo na Příbramsku s programem jich pracuje sedm. Celkem v celé České republice máme v programu přes 300 škol.

Nemocnice. Ilustrační foto.
Sedlčanská nemocnice musí nabrat druhý dech do konce května

Jaké předměty je nejlepší učit pod širým nebem?

Všechny. Nejsnazší je to s přírodovědnými, prvoukou, výtvarkou, ale krásně to lze i s dějepisem. V letošním roce chceme ještě více prozkoumat možnosti, jak učit venku cokoli vznikne k tomu inspirační web www.ucimevenku.cz.

Musí škola zajistit pro venkovní výuku speciálního pedagoga?

Není to třeba. Pro učitele poskytujeme perfektně připravené metodické materiály, aby terénní výuku zvládali sami. Ukázky si můžete prohlédnout na našem webu.

Co charakterizuje projekt Les ve škole? Je to je učení o lese? Není to třeba tak, že žák bude pozorovat a zapisovat dění v lese na metru čtverečním a učit se tak víc vnímat okolí?

I to by mohl být příklad aktivity, která se v metodice objeví. Obecně klademe důraz na to, aby žáci byli lesem okouzleni. K tomu slouží v učebnicích i motivační příběhy pro mladší žáky jsou pohádkové, pro starší je to příběh jedné party, která se ve škole také lesem zabývá. Žáci se obvykle chytnou na příběh a mají pak chuť zjišťovat informace o lesním ekosystému z vlastní zkušenosti.

Splutí Mastníka patří na Sedlčansku již neodmyslitelně k Velikonocům.
Splutí Mastníka si vyzkoušeli i lovci mamutů