Silnice o délce 5,6 kilometru by se tak měla začít stavět v roce 2020.

„Vliv obchvatu na intenzitu dopravy ve městě nechci přeceňovat, ale realizací této druhé části by se ve výsledku mělo odlehčit dopravě mezi obcí Bohutín a Vysokou Pecí potažmo Rožmitálskou ulicí, kde se intenzita dopravy sníží o zhruba šest tisíc vozidel za 24 hodin," podotkl starosta Vařeka.

Obchvat za zhruba miliardu korun

Původní investorský záměr byl přitom zpracován už v roce 2005 a schválen ministerstvem dopravy o rok později s celkovými investičními náklady téměř 905 milionů korun.

Dan Ťok na tiskové konferenci v Příbrami hovořil také o stavbě Jihovýchodního obchvatu.„Upravený projektový záměr této desetikilometrové stavby vychází i z nového oponentního posudku od VUT v Brně, který prokázal její ekonomickou logiku," sdělil Příbramskému deníku ministr dopravy Dan Ťok.

Centrální komise prý rozhodla o změně technického řešení v oblasti, kde silnice 1/18 prochází poddolovaným územím. Obchvat by mohl být dokončen v závěru roku 2024.

Všechny tři části budoucího desetikilometrového obchvatu by měly stát podle projektovaných nákladů 1,3 miliardy korun a mají být financovány z národních zdrojů. Ťok ale odhaduje, že cena by mohla být stlačena zhruba na 800 milionů korun.

„My jsme dnes v situaci, kdy je tady důležité rozhodnutí, to znamená, teď se zahájí projekční příprava, je potřeba pro ni získat stavební povolení, po získání stavebního povolení nebo v jeho poslední fázi začneme soutěžit." Dan Ťok, ministr dopravy

Podle něj by práce teoreticky mohly začít i dříve. Vařeka uvedl, že by měly trvat asi dva roky. Ťok ale věří, že by se mohly urychlit.

„Debatujeme se stavebními firmami, že musí pracovat rychleji. Situace, kdy stavíme dlouho, je i pro ně nevýhodná," namítl Ťok.

Vyvlastnění jako poslední možnost

Skutečnost, že dlouho odkládaný projekt schválila centrální komise podle Ťoka znamená, že na projekt jsou už peníze. Tento orgán je totiž klíčovým pro schvalování staveb financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Příbramský starosta Jindřich Vařeka.Zatímco druhá část obchvatu má podle hodnocení ministerstva své ekonomické opodstatnění, protože odkloní velké množství aut z centra města, první část zatím tak úspěšná nebyla a podle Ťoka bude potřeba k ní ještě doplnit některé studie.

Rozhodnutí komise předcházelo posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), které je podle ministra v celém procesu nejdelší. Nyní je třeba připravit podrobnou projekční dokumentaci pro územní rozhodnutí, na jejímž základě se už určí pozemky, které bude potřeba vykoupit a Ředitelství silnic a dálnic zahájí výkupy.

Ťok věří, že se díky spolupráci s městem neobjeví žádný zádrhel.

„Samozřejmě jako poslední instanci, pokud bychom se někde nedomluvili, máme možnost vyvlastnění, ale k tomu kroku přistupujeme neradi." Dan Ťok, ministr dopravy

Nakonec bude ještě třeba vypracovat projekt pro stavební povolení, na jehož základě se vypíše soutěž.

Kdy by mohl být hotový celý obchvat, je zatím otázkou. Podle ministra to bude záležet mimo jiné na tom, jak dopadnou rozpracované studie.

„Já bych nerad spekuloval. V každém případě se obchvat Příbrami tímto krokem (schválením druhé části) výrazně přiblížil a teď je potřeba intenzivně pracovat na tom, aby se stal realitou," dodal ministr.

Jihovýchodní obchvat Příbrami plánovaný už před rokem 1989 je navržen jako nedělená dvoupruhová komunikace.
 

  • První část povede v úseku od křižovatky u místní části Nová Hospoda až po křížení se silnicí I/66 u místní části Brod. 
     
  • Část druhá, nejdůležitější, zahrnuje úsek od napojení na silnici 1/18 u obce Bohutín až po křížení silnic 1/66 a III/1912 nedaleko Ornova Mlýna.
     
  • Třetí část představuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení silnice 1/18 a ulice Evropské v katastrálním území Dubno Nová Hospoda.

Příbramský starosta Jindřich Vařeka s plánem výstavby Jihovýchodního obchvatu.