Zabezpečení škol před nevítanými návštěvníky je nyní podrobováno kontrolám, které se nevyhnou ani Příbramsku. Do konce listopadu chce mít premiér Bohuslav Sobotka od ministrů spravedlnosti a zdravotnictví na stole také návrhy, jak zlepšit péči o psychiatrické pacienty. Jak vnímají situaci někteří ředitelé škol v Sedlčanech? Změnila hrdinská smrt šestnáctiletého studenta Petra jejich názor na bezpečnost studentů?

Školy mají omezené možnosti

„Zpřísnili jsme kontrolu vstupu do školy. Po dobu vyučování je budova uzavřená," reagoval na otázku Jiří Doubrava, zástupce ředitele sedlčanského gymnázia.

„Neštěstí ve Žďáru nad Sázavou považuji za velmi nešťastnou a tragickou shodu náhod," řekla nám Vladimíra Severová, ředitelka Základní umělecké školy v Sedlčanech. K zabezpečení objektu uvedla:

„Škola je zabezpečena standardním způsobem. Od šesti hodin je uzamčen veřejnosti hlavní vchod a od osmi hodin je budova přístupná do chodbových částí, kde se pohybuje paní školnice – uklízečka a dále je veřejnosti umožněn vstup do kanceláře. Všechny učebny jsou v nepřítomnosti učitelů nebo při jakémkoliv opuštění uzamykány. Není možné při velkém počtu žáků a rozličných rozvrzích objekt uzamknout a individuálně odemykat. Také nemáme žádné možnosti personálně zajistit hlídání vchodu." Žádná další opatření ředitelka neplánuje.

Jsou viníkem soudy nebo psychiatři?

Také 2. ZŠ Propojení je od osmi hodin během dopoledne zamčená. „Ke vstupu se používá hlavní vchod, obsluha na recepci otevírá na zazvonění a návštěvu doprovází za učitelem do kabinetu, za ředitelem a podobně. Všechny návštěvy se evidují," odpověděl ředitel školy Jaroslav Nádvorník.

S kolegy na poradě, která se konala následující den po tragédii, prý zhodnotili situaci. Dospěli k tomu, že škola není kriminál, není nedobytná pevnost. „Alespoň ji zatím nechceme takovou mít. Rodiče či prarodiče do školy patří. S učiteli se ráno nebo odpoledne potřebují domluvit – například při absencí dětí, shánění učiva nebo nabídnutí pomoci při některých akcích," vysvětlil Nádvorník.

„Nechceme si děti předávat bez osobních kontaktů mezi dvojitými dveřmi," tvrdí. Na zabezpečí budovy čipy nepomýšlí. „Pro školu by to znamenaly statisícové výdaje a další výdaje na obsluhu a osoby, které budou hlídat vchody školy. Na to nemáme prostředky a bylo by to nesmyslné," říká a poukazuje na to, že ve Žďáru nadstandardní zabezpečení čipy selhalo.

„V případě žďárské tragédie není vina na škole, ale v soudech nebo psychiatrii. Nevím. Když si takový duševně narušený člověk něco usmyslí, udělá to přes jakákoliv opatření. Když jsem byl s kolegy v New Yorku, viděli jsme školy, které měly u každého vchodu policistu s pistolí a vedle nich byl bezpečnostní rám jako to bývá na letišti. Tím jsme dovnitř vstupovali. Nejde o naše pocity, ale o to, že i přes tato bezpečností opatření se ve Státech dějí občas šílenosti," upozornil ředitel školy Propojení. „Pevně doufám, že Střední Evropa je jiný kulturní prostor. Škola je mnohde centrum komunity, kulturní centrum a to těžko bude na zámky a mříže a opletené kabely bezpečnostních kamer," dodal.

Rizika jde snížit, nikoliv vyloučit

Také jeho kolega z 1. ZŠ Sedlčany Libor Novotný je přesvědčen, že se nedá podobným případům stoprocentně žádnými opatřeními zabránit. „Nikdy nevíte, co se může stát a co kohokoliv napadne. Můžeme snižovat určitá rizika, ale nedají se úplně vyloučit," sdělil nám.

Dosud to v této škole funguje následovně: „Škola se po osmé hodině zamyká a návštěvy se musí ohlásit u vchodu po vpuštění do školy. Ráno při příchodu žáků do školy sedí školník u vchodu a než se budova zamkne, tak dává pozor, kdo dovnitř jde. Na chodbách jsou v tuto dobu už dozory." Ředitel Novotný ale zároveň připustil, že v poslední době do školy chodí stále více rodičů a celkem prý bezdůvodně.

„Samozřejmě jim do objektu nemůžeme úplně zakázat vstup. Na druhé straně ale zase nechceme, aby se ze školy stalo místo, kam si může kdokoliv a kdykoli zajít. Každý kdo ale bude mít nějaký problém a nebo si domluví schůzku s pracovníky školy, tak se dovnitř dostane." A ještě jednu radu pro žáky a studenty ředitelé a učitelé mají – doporučili jim, aby si více všímali svého okolí.

Marie Břeňová