Vloni v létě se ve vrcholném vedení automobilky Škoda začalo uvažovat o možnosti vzniku velkého sedmimístného rodinného automobilu, navíc se zcela nově pojatým designovým stylem. O rok později se koncepční vůz Vision 7, který je předobrazem sériového vozu, představil ve světové premiéře a na sklonku minulého týdne jsem už měl možnost se s ním krátce projet.

Jak to při jízdách vypadalo, a co se nám podařilo v interiéru i exteriéru vozu objevit, zjistíte při prohlížení naší komentované fotogalerie.

Proč krátce? Inu proto, že jde o jeden jediný existující pojízdný exemplář, který navíc vznikl za pomocí postupů a s využitím materiálů, které se v případě sériově vyráběného auta určitě neuplatní. Navíc nemá povolení pro jízdu na veřejných komunikacích.

„Vytvoření tohoto konkrétního kusu přišlo na několik milionů eur a jedná se o absolutně nejdražší koncept osobního vozu, který kdy ve Škodě Auto vznikl,“ vysvětluje mluvčí Škody Štěpán Řehák

Automobil ve velké míře sestavila německá interní firma s využitím elektrické platformy koncernu Volkswagen. „Mnoho dílů karosérie je z hliníku a karbonu, byl využit také 3D tisk,“ informoval Řehák.

Koncepční vůz Vision S měří na délku 5016 milimetrů a je to tedy nejdelší Škoda za dlouhou řadu minulých desetiletí. Definitivní rozměry produkční verze, která má přijít na trh přibližně za čtyři roky, se zřejmě budou lišit. Ne však příliš zásadně.

Takto budou vozit Škody logo na kapotě
Logo Škody teď obsahuje dva odstíny zelené. Modrá v něm bývala sedmdesát let

„Věděli jsme, že chceme navrhnout automobil, který bude dostatečně prostorný v oblasti všech tří řad sedaček a současně i při využití té třetí zůstane solidně velký prostor pro zavazadla, vysvětlil mi Lukáš Vaněk, který je tvůrcem interiéru. Tomu třeba v případě Kodiaqu, který rovněž může být sedmimístný, tak úplně není. Z toho právě vyplynula ona délka.

Kromě zavazadlového prostoru vzadu se tvůrci sériového modelu budou snažit o vytvoření takzvaného frunku, tedy kufru pod přední kapotou. Ten zatím v elektromobilech koncernu Volkswagen k mání není, přestože řada konkurentů ho nabízí.

Některé prvky jsou jen na efekt…

Sériové provedení budoucí velké Škody samozřejmě nebude mít protisměrně se otevírající dveře jako tento koncept, nebude v něm ani zde použitý obdélníkový volant.

„Dokud bude řidič v drtivé většině jízdních situací ovládat vozidlo sám, tak ve Škodovkách zůstane kulatý volant,“ zdůraznil Lukáš Vaněk.

Naopak je ale prakticky jisté, že se využije centrální displej s orientací na výšku, ovládání řady funkcí pomocí vlastního smartphone předních cestujících a zřejmě i řada prezentovaných chytrých řešení.

Mezi ně patří třeba uchycení mobilních telefonů, ale třeba i lékárničky v interiéru na příslušných místech pomocí magnetů.

Designéři chtějí zachovat i nápad s umístěním takzvaného vajíčka – dětské autosedačky pro ty nejmenší členy rodiny uprostřed vozu. Tedy na místě, které je v případě nehody tím nejbezpečnějším.

Škoda Fabia  čtvrté generace
Fabia během 23 let zdražila o sto tisíc. Škoda nyní zvedla cenu také Enyaqu

Bude to ale muset vypadat jinak, než se prezentuje v konceptu. Sériové auto totiž nedostane toto uspořádání sedaček 2+2+2, nýbrž 2+ 3 + 2. „Nejspíše to bude tak, že pokud bude chtít rodina sedačku takto umístit, pak se s největší pravděpodobností bude muset sklopit prostřední sedadlo ve druhé řadě. Upevnění bude pomocí ISOFIX,“ svěřil se Lukáš Vaněk.

Škoda se v tomto voze (ale i v těch, které přijdou na trh již příští rok) vrací ke kombinaci ovládání důležitých funkcí pomocí displejů a fyzických ovladačů. Zde konkrétně je na středové konzole trojice velkých otočných spínačů. Dva krajní slouží k nastavování teploty klimatizace, ten prostřední slouží k volbě a potvrzování údajů v příslušném menu na centrální obrazovce. „V případě, že je displej přepnutý do navigačního módu, s ním lze zvětšovat a zmenšovat měřítko mapy, pokud zase jde o menu pro telefonování, tak lze vybírat a potvrzovat volání nebo sms na kontakt ze seznamu,“předvedl mi Daniel Hájek, který je v designovém oddělení Škody Auto zodpovědný právě za vytváření uživatelsky komfortního ovládání infotainmentu vozů.

Relaxovat se bude asi až někdy později…

Vylepší se také (oproti současnému stavu u vozů Škoda) ovládání režimů převodovky. Nově se k tomuto účelu využije páčka na sloupku volantu a místo lišty pod displejem bude možné audio zesilovat a zeslabovat otočným válečkem.

Koncept má i takzvaný relaxační mód. Do něj lze vůz dostat při zvoleném parkovacím režimu například při zastávkách na dobíjení. Pokud se, jak jsem si osobně vyzkoušel, zmáčkne další z tlačítek na centrální konzole, tak pedály zajedou do podlahy, palubní deska včetně volantu se zasune o deset centimetrů směrem k čelnímu sklu a sedačky naopak poodjedou dozadu. Současně se displej pootočí o 90 stupňů a rázem má širší stranu nahoře. Pak na něj lze pustit film, řidič se spolujezdcem může hrát hry, nebo si pouze pustit některou skladbu s relaxační hudbou.

Jan Kopecký ukazoval schopnosti auta na uzavřené silnici
Fabia RS Rally 2 rozložená na prvočinitele. Má unikátní brzdy a turbo z Porsche

V tom případě se symboly rozvlněného moře nebo šumícího lesa zobrazují nejen na displeji, ale i na dveřních panelech. Ty jsou pokryty speciální tkaninou, která umí promítat zjednodušené obrázky, symboly a lze na ni dokonce i kreslit prstem. Efektně vypadají také podsvícené skleněné krystaly ve dveřích. Jeden je pak uprostřed palubní desky. Ten bude světlem příslušné barvy signalizovat, jak moc je baterie vozu připojeného k nabíječce již doplněná.

Podle našich informací není moc pravděpodobné, že by se všechny prvky tvořící zmíněný relaxační mód objevily v sériovém modelu. Spíše se realizace odsune do doby, kdy i legislativa v Evropě umožní skutečné autonomní řízení vozidel na běžných komunikacích.

A jak vypadala jízda s koncepčním vozem? Byla krátká. Vlastně šlo jen zhruba o sto metrů silnice na přístavním molu ve španělském městě Marbella. Dvě rovinky propojovala pravotočivá zatáčka. Po pravé ruce šplouchaly mořské vlny. Jet jsem mohl nejvýše „dvacítkou,“ I tak to ale vzhledem ke specifickému řízení a brzdám byl docela adrenalin. Daleko důležitější v tomto případě byla možnost získání informací od skutečných tvůrců příštích Škodovek a ujištění se o tom, jakým směrem o autech uvažují. A jsem teď přesvědčen, že nás motoristy na scestí nezavedou.