V dílně pracuje nejvíc na autech z padesátých či šedesátých let. Aktuálně na šesti včetně zcela „vykuchaného“ vzácného prvního Lincolnu Continental II z roku 1956. Cenou asi deset tisíc dolarů tehdy Fordův luxusní model soupeřil s produkty Rolls-Royce. „Ve své době byl tak drahý, že si ho pořídily jen celebrity, například zpěváci Frank Sinatra a Elvis Presley. Dochovalo se jich málo, je to ceněný model. Sehnat díly není jen tak,“ přibližuje Haumer.

Styl z doby rock 'n' rollu, neonů a burácejících až osmimetrových kolosů na silnici má v krvi. „Je to trochu životní styl. Vždy mě fascinovaly velkoobjemové motory. Třeba téměř osmilitrový cadillac z roku 1968,“ uvádí.

Džínový velorex je vyladěný do posledního detailu
Džínový Velorex je v Česku rarita. Má dokonce i poklopec

Sen si splnil renovací Cadillacu Eldorado Brougham, kterých vyrobili v letech 1957 až 1958 pouze 700 kusů.

Za královský ročník mezi amerikami Jihomoravan považuje 1959. „Byl extravagantní. Auta měla největší křídla a ploutve, nejvíc chromovaných prvků. Nejvyzdobenější typ vůbec byl Cadillac Fleetwood 60 Special,“ přibližuje. Montovat takové auto je sice peklo, ale výsledek stojí za to,“ usmívá se Haumer.

Nejsložitější renovace jeho týmu trvají sedm měsíců, "běžné" zhruba čtyři. Po rozebrání auta je nutné souběžně pracovat na motoru, dále přes interiér a čalounění až po leštění hliníkových nerezových lišt. „Poté se vše v dílně zase namontuje dohromady,“ popisuje.

Srazy nadšenců

I za pandemie mají v dílně práce dost, s nepatrným úbytkem zákazníkům se alespoň ostatním zkrátila čekací doba na renovaci. „Spolupráci si vybíráme i podle typů aut, devět žádostí z deseti odmítáme,“ povídá Haumer, který naplno s koníčkem začal asi před patnácti lety nejprve u vlastních vozů.

Silným pohonem pro Haumera jsou srazy nadšenců do starých amerik. „Úplně hltám, když se na setkáních objeví nové modely. Je nádherné vidět auta naživo, než jen v časopisech a katalozích. Ideálně, když se můžete posadit dovnitř, případně kousek projet,“ povídá.

AMERICKÝ ŠKOLNÍ AUTOBUS přestavěný na pojízdnou restauraci měl brázdit republiku. Místo toho parkuje v Litomyšli a Martin Dvořák prodává jídlo přes okénko. Foto: Jan Smejkal
Hospůdka v autobuse. Americký sen v Litomyšli zhatil covid a zákazy

Největší sraz v České republice Lucky Cruisers Weekend v jihomoravských Pasohlávkách, kam před pandemií mířily tisíce fanoušků amerik, je zatím naplánovaný na 10. až 13. června. „Máme ale připravený náhradní plán,“ ubezpečil za pořadatele. Oficiální loňský ročník byli nuceni zrušit.

Když je možnost, Haumer vyráží na srazy amerických aut i do zahraničí. „Největší na světě se koná ve Švédsku. Sjíždí se tam až patnáct tisíc aut, je to neskutečné,“ dodává. Je rád, že i v České republice přibývají nejrůznější modely veteránů a fanoušci naleštěných bouráků.