Austrálie (pracoviště nazývané tak pro svou odlehlost a vzdálenost) dva tisíce tun, Doubravský ohradník tři tisíce tun. To je podle směnového technika rubání Miloše Ferčáka průměrný denní fedrunk (těžba) ve čtvrtém únorovém týdnu. Poslední uhlí tu kopou kolektivy Františka Nachtnebla a Grzegorze Dąbka.

Na takzvaném výjezdním patře nejstarší šachty na Karvinsku hraje v sobotu ráno opět hornická hymna… a pak jde slyšet pouze sykot stlačeného vzduchu a bzukot elektroagregátů. Strojník si skutečně dává záležet, vždyť z těžbou tady nikdo další nikdy jindy nepojede. Klec z podzemí vytahuje potichu, důstojně, smutně.

(zleva) důl ČSM Stonava, důl Darkov a důl Karviná (ČSA), 22. února 2021 na Karvinsku.
Konec dolů v Karviné: kolik horníků končí, s jakým odstupným a co s krajinou

„Poslední vozík,“ hlásí Ferčák s kolegou Krzysztofem Sędkowskim oblečení do špinavých fáraček. Nahoře čekají zástupce českých a polských horníků představitelé těžební společnosti ve slavnostních havířských uniformách. I ukončení těžby je pro tento profesní cech událostí. Byť tentokrát s respirátory a v rozestupech.

„Jako kapitáni opouštějící lodi až chvilku před potopením,“ vzdává předsedkyně představenstva OKD Vanda Staňková hold chlapům, kteří na Dole ČSA kopou uhlí do samotného konce. A proto ani ten poslední vozík nechce nazývat symbolickým. Zdůrazňuje, že právě zde nevydává příroda „černé zlato“ havířům snadno.

Podívejte se, jak vypadal konec těžby na dole Darkov:

„Už v roce 1856 došlo k průtrži vody a tekutých písků do hloubené jámy a následovalo třicet let omezeného provozu a v roce 1887 se sesunula těžní věž s celou budovou,“ říká závodní Milan Adrýsek. Připomíná i první nález uhlí na Karvinsku v roce 1776 na kopečku Ptáčník, vzdušnou čarou asi 600 metrů od Dolu ČSA.

Poslední vozík vyvážejí z jámy Jan Karel, stojí na něm, že horníci z „Armády“ mají v uplynulých šedesáti letech zásluhu na vydobytí dohromady 144 418 264 tun uhlí. „Chlapi pojďme!“ vyzývá ředitel provozu OKD David Hájek přítomné, aby pozdravem „Zdař Bůh!“ uctili jak šachtu, tak všechny lidi, kteří tady kdy dělají.

Poslední vozík s uhlím. Darkov se uzavírá.
Důl Darkov vyvezl poslední vozík uhlí, nastalo zvláštní ticho

„Končím a vracím se domů, do Polska,“ loučí se Sędkowski, jehož krajané vyfárávají po ukončení těžby z oblasti zvané Austrálie. „Já pokračuji na ČSM,“ navazuje Dąbek. Nachtnebl a Ferčák dodávají, že i oni z Doubravského ohradníku od pondělí zamíří na poslední šachtu Ostravsko-karvinského revíru do Stonavy.