„Podle slov spoludivadelních pamětníků si naše Divadlo MÁJ zahrálo v Sedlčanech koncem 70. let minulého století. Jednalo se tehdy o hru Grigorije Gorina Zapomeňte na Hérostrata. Jinak nejblíže k Sedlčanům má představitelka (nejen) Kostelničky v Její pastorkyni Máša Weigrichtová, která vyrůstala v nedalekých Radešicích a dodnes se do tohoto kraje často za rodiči a svými kamarády vrací,“ uvedla Vendula Melíšková z pražského divadla.


Divadlo Máj se věnovalo od svého založení v 50. letech jak produkci pro dětského diváka, tak pro dospělé. Poptávka po pohádkách a snazší nacházení diváků z řad dětí divadelníky však po roce 2000 nasměrovalo spíše k pohádkovým inscenacím než večerním hrám. „Přesto, či právě proto, se však pohádky snažíme střídat, minimálně ob rok, činohrou pro dospělé,“ poznamenala Vendula Melíšková.

Zámeček - Ernestinum v Příbrami.
Atrium v Zámečku čeká oprava


Její pastorkyňa Gabriely Preissové se k Divadlu Máj dostala skrze režiséra Jaroslava Kodeše, který se souborem nastudoval tuto hru k šedesáti letům činnosti tohoto divadla. Režisér se aktualizováním původního textu zabýval již nějaký čas a (ne)tajně doufal, že se mu ji povede s některým z divadel, s nimiž spolupracuje, přenést na prkna před diváky. 


„Jak sám režisér několikrát zdůraznil, hra ho fascinuje především tím, že v ní lze nalézt mnohé shodné prvky s realitou našeho dnešního života. Bez větší nadsázky lze ze hry vyčíst jeden z možných zdrojů, dnes bohužel stále častějšího a častějšího, terorismu. Především postava kostelničky je jakýmsi fanatickým filtrem, který z dobrých úmyslů vědomě vytváří neuvědoměné peklo,“ vysvětlila Melíšková, která působila při nastudování Její pastorkyně jako asistentka režie.


Co se týká úprav textu z roku 1890, některé pro děj méně důležité postavy byly vyškrtány. Jednak z dramaturgického hlediska a dále z nemožnosti některé role obsadit. Režisér Kodeš také stylisticky přizpůsobil a sjednotil i mluvu jednotlivých postav, aby byla dnešnímu divákovi lépe srozumitelná, ale zároveň nepopřela původní jazykovou estetiku. 

Stavba příbramského skateparku je ve skluzu, otevře se až na jaře.
Otevření příbramského skateparku se odkládá


„Představení O perníkové chaloupce aneb Jenom jako autora Vlastimila Pešky je psané jako divadlo na divadle a takto se ho snažíme divákům i představit. Naše inscenace nabízí vedle svého tradičního lineárního vyprávění pohádky o Jeníčkovi a Mařence ještě další "nadrovinu", kdy herci divákům přiznávají, že si jen na pohádku hrají a dokonce se zajímají o jejich názor. Právě proto uvádíme, že ji hrajeme v netradičním kabátku,“ uzavřela Vendula Melíšková.

Foto z představení Její pastorkyňa.Zdroj: Jaroslav Kodeš

Karel Souček