„Ano, v březnické synagoze jsme hráli před rokem. Rádi na tento koncert vzpomínáme, protože bylo příjemné publikum i prostředí. Většina našich hráčů uvítá, když hrajeme jinde než v Praze, neboť kromě koncertu je to pro nás i výlet,“ vysvětlil předseda občanského sdružení Šarbilach Pavel Pražák.

Orchestr byl založen v roce 2002 skladatelem Jaromírem Vogelem. Kořeny jeho existence však spadají již do roku 1994, kdy působil v menším obsazení pro potřeby divadelního představení Romeo a Julie uváděného na Pražském hradě. V současnosti tvoří základ souboru přes 30 amatérských hudebníků, především studentů základních uměleckých škol a konzervatoří. Podle potřeb je orchestr doplňován přáteli z řad profesionálních umělců.

Repertoár tvoří převážně autorská hudba Jaromíra Vogela, uměleckého vedoucího orchestru, komponovaná pod zřetelným vlivem východoevropské židovské tradice. Skladatel také pro potřeby orchestru upravil několik židovských lidových melodií. Některé skladby pro soubor napsal i Varhan Orchestrovič Bauer či Petr Koronthály.

Díky ojedinělému melodickému, harmonickému a rytmickému propojení vážné, populární a etnické hudby je styl Šarbilachu, i s přihlédnutím k neobvyklému obsazení, originální a dramaturgicky velmi rozmanitý.

„Mám-li mluvit za sebe, židovská hudba mě přitahuje svou nekonvenčností a exotičností. Zvláště v orchestrální úpravě je skutečně nevšední a zajímavá. Náš orchestr vznikl mimo jiné přičiněním skladatele Jaromíra Vogela, jehož víra příklon k židovské hudbě vysvětluje velmi jasně,“ uvedl Pavel Pražák.

Podle něj jsou synagogy nelepším místem, kde se dá židovská hudba hrát. Shodou okolností další den po Březnici koncertuje Šarbilach v synagoze v Brandýse nad Labem. Soubor se však nebrání ani jiným prostorám, pro muzikanty je příjemné i hraní pod širým nebem.

A přizpůsobuje soubor prostorám synagogy svůj koncertní repertoár? „Náš repertoár se synagogám přizpůsobovat nemusí, protože do nich patří. Hrajeme některé tradiční židovské písně, které synagogami zněly jistě dávno před tím, než jsme se narodili,“ uzavřel Pavel Pražák.

Karel Souček