Zástupkyně ředitele této školy Jitka Jandová uvedla: „Dostali jsme peníze se dvěmi okolními školami v Chrašticích a Plané nad Lužnicí. Zařazeno do projektu je dalších 25 škol z celé republiky.“ Na další otázky nám odpověděla v rozhovoru.

K čemu tyto miliony poslouží?

Můžeme si díky grantu vyměňovat zkušenosti a spolupracovat při tvorbě školního vzdělávacího programu i v příštím roce. Absolvovali jsme již právě na Den učitelů zahajovací konferenci v Kutné Hoře. Máme za sebou i první setkání vedoucích týmů v Sezimově Ústí. Do konce školního roku se mají setkat vedoucí týmů ještě asi dvakrát.

Co bude následovat?

Po tomto úvodním kole se budou setkávat učitelé jednotlivých škol – s ohledem na průřezová témata a vzdělávací oblasti. Začnou si vyměňovat zkušenosti, příklady dobré praxe s ostatními kantory pětadvaceti škol. Myslím si, že tento projekt je velmi prakticky zaměřen.

Jaké změny na školu přinese?

Nemyslíme si, že zavádění školního vzdělávacího programu bude bezbolestná záležitost. Na druhé straně výměna zkušeností mezi učiteli a příklady dobré praxe jsou tím nejcennějším, co nás mohlo potkat. Na našem školním vzdělávacím programu jsme udělali, co jsme mohli. Chybí nám výměna zkušeností, protože všichni nějakým způsobem postupujeme a leckdy váháme nad tím, co je nebo není dobře.

Jak nesou zásadní změny vaši starší kolegové?

Jsou fajn. Chápou, že škola zůstává tradiční, ale svět kolem se mění. Škola se musí přizpůsobit světu, jinak bychom zůstali ve středověku. Potřebu změny cítí všichni učitelé.

Můžete vysvětlit na příkladu žáka páté třídy, co pro něj podle nového vzdělávacího programu bude jiné?

Učitelé by u něj neměli lpět na vědomostech, ale dobrat se s ním k takzvaným klíčovým kompetencím. Neříkám, že na vědomosti se nebude brát zřetel, ale žák by měl být připraven do života a na to, že jednou bude muset změnit zaměstnání, a že se celý život bude učit novým věcem. Vysvětlím to na vlastním příkladu. Když jsem jezdila na školení koordinátorů projektu, tak jsme dostali za úkol napsat, co všechno musí umět řidič automobilu. Vypisovali vlastnosti, postoje, vědomosti a dobrali jsme se tím ke klíčovým kompetencím, které by se měl žák naučit ve škole, to znamená, že by měl umět vyhledávat informace, zaujmout postoj ve chvíli, kdy někdo potřebuje pomoc.

Bude mít v těchto kompetencích důležité místo to, co u mladých pokulhává – vztah k životnímu prostředí, úcta ke starším lidem nebo tolerance?

Určitě. Životnímu prostředí je věnováno průřezové téma enviromentální výchova, vztahům mezi lidmi je věnováno další průřezové téma osobnostní a sociální výchova, která prolíná celým vzdělávacím programem. Začíná prací třídního učitele a promítá se do jednotlivých hodin výuky.