„Je to krásná soutěž. Kdo sem jede, dobře dělá, protože před Dakarem jsou to opravdu cenné kilometry,“ uvedl v tiskové zprávě na konto marocké Rallye po polovině závodu Martin Macík. S posádkou musel sice každý den řešit některé problému týkající se vozu, nicméně se jedná o “dětské nemoci“. Jinak ale 32letý pilot udává tempo v kategorii kamionů a drží průběžné vedení.

„Zatím jsem mile překvapen, jak Arnošt funguje. Teploty jsou tu vyšší než na Dakaru, běžně přes 40 stupňů ve stínu. Nový kamion jede jak pila. Je to rychlé, přesné auto. Vede si dobře. I když víme, že plná konkurence na nás bude čekat až v Saúdské Arábii,“ podotkl Martin Macík po prologu.

Následně na něj a jeho počátku čekala první delší etapa o délce 288 kilometrů. Tvrdá, uskákaná, šotolinová trať i duny daly kamionovým jezdcům šanci prověřit jejich limity. A Arnošt Macíkovi a jeho posádce ukázal, kde potřebuje doladit. „Budeme pracovat na podvozku, který jsme udělali tvrdší, než jsme plánovali. V kabině to bylo velmi bolavé. Dofukovací systém pneumatik potřebuje také dotáhnout. Vypověděl nám poslušnost zrovna před dunami, takže jsme jednou decentně zapadli,“ popisoval mechanik David Švanda.

Nejednalo se však o závažnější problém. Posádka musela zastavit a upustit pneumatiky ručně. Následně projet celé dunoviště a na jeho konci kola opět dofouknout. Na trati se poprvé prověřila také rychlost výměny pneumatiky. Arnošt má totiž oproti původnímu Karlovi jiné uložení.

Vyzkoušeli si výměnu gum

Druhá etapa, která byla náročnější než mnohé dakarské, přinesla dalších 333 kilometrů s jednou neutralizací. Přibližně na osmině trati čekaly na jezdce velké obtížné duny. Některé z nich kamion zdolával na několik pokusů, bylo třeba hledat nejlepší cestu, kudy terén půjde projet. Přibližně na stém kilometru se auto začalo potýkat s nižším výkonem, mělo pomalejší rozjezdy a rychlost se marně šplhala přes 120 km/h. „I tak jsme ale zvládli všechno projet a etapu vyhráli. Soupeři měli plné ruce práce s výměnou pneumatik,“ popisoval navigátor František Tomášek, který si zároveň pochvaloval vylepšenou navigaci, která ho zatím pokaždé bezchybně dovedla k cíli.

„Zatím nejtěžší a nejdelší etapa Rallye du Maroc, dlouhá 341 km, byla hodně tvrdá a umlácená, ale také technická, a to máme rádi. Jelo se nám velmi dobře. Prvních 100 kilometrů jsme letěli v nesmyslném tempu, úplně nádherně,“ popisoval Macík. Ukázalo se, že za nižší výkon může jeden z chladičů, který se znovu ozval i ve třetí etapě. „Ale i přesto jsme si jízdu užili, nikdo nám nedýchal na záda. Navigace vycházela. A dostali jsme se do vedení,“ měl radost navigátor František Tomášek.

Macík se musel vypořádat i s velmi kuriózní závadou. Kvůli rozpadlému zámku byl totiž uvězněn na nějaký čas v autě. I tak se ale po polovině závodu zdá, že kamion Arnošt disponuje i přes několik slabších míst, které půjdou snadno vylepšit, slušnou formou a ostatní soupeře ve většině etap nechává za sebou. Rallye du Maroc má před sebou ještě dva náročné dny. Ačkoliv tato kategorie postrádá konkurenci plně srovnatelnou s Dakarem - na start se letos postavilo 5 vozů - tým okolo Macíka sbírá v Maroku důležité zkušenosti, které chce využít v lednu.