Která umístění vás letos potěšila nejvíce?
Když se podíváme do konečného pořadí Českého poháru, což je pro cyklistiku taková první liga, tak mezi jednotlivci skončil Hebík šestý a v družstvech jsme zopakovali loňské páté místo. Obě umístění jsou pro nás vynikající. Nevím, jestli jsme mezi jednotlivci v kategorii mužů vůbec někdy byli takto vysoko. Výsledek Hebíka je fenomenální, když si vezmete, že jej vlastně dosáhl bez větší podpory dalšího jezdce. Určitě velkým úspěchem je i třetí místo Hebíka se Smolou na závodě Duo Normand. Ze závodů Českého poháru se nám nejlépe podařila Blatná. Tam jsme obsadili páté a šesté místo.

Mluvil jste o konečném pořadí v Českém poháru. Z kolika se skládá závodů?
Letošní seriál se skládal z osmi závodů. Začínalo se Velkou Bíteší a končilo se na Strahově. Čtvrtý závod jsme pořádali my v Blatné a Memoriál Cristiana Battagglii byl hodnocený jako jeden z nejlépe uspořádaných závodů Českého poháru. Příští rok 26. července se uskuteční jeho desátý ročník.

Zatím jste zmínil pouze Martina Hebíka. Jak si vedli ostatní závodníci z družstva mužů?
Během sezony nám bodovali vlastně všichni závodníci z týmu. Kesl vyhrál nejtěžší etapu na Lidicích, bodoval i Novotný v Jevíčku, na Bíteši Blažej a v posledním závodě se chytil i Smola. Škoda, že ke konci sezony byli kluci hodně nemocní.

Budete i v příštím roce pokračovat ve stejném složení?
Tým chceme posílit, ale vše se bude odvíjet od našich finančních možností. Pokud bychom sehnali prostředky, tak by se nám povedla, troufám si říci, přestupová bomba. Zatím ale nemohu prozradit, o koho se jedná.

A jak se vedlo v roce 2013 vaší mládeži?
Co se týká mladých, tak letos nebyli tak výrazní. Bylo to jednak tím, že je ostatní závodníci oproti loňsku dorostli a také to bylo hodně ovlivněno výkony Petra Mosingera. Ten se dost vážně zranil a na jaře do toho, podle mě, šel moc prudce. Nejvíce za rok určitě vyrostl Charalambidis. Drdová se nás rozhodla opustit a v příštím roce bude v Dukle Praha. Přeji jí, ať se jí daří. Třeba změnou prostředí dostane novou motivaci.

Je pro vás blízkost Prahy, potažmo Dukly, velkou konkurencí?
Ano, máme v tom velkou nevýhodu. Každoročně jim jednoho nebo dva závodníky dáváme, takže sami nikdy nebudeme moct dokráčet až na vrchol. Například poslední mistr světa na dráze, který jezdí za Duklu, je náš odchovanec Franta Sísr. Teď tam jde i Pietrula. Ale dostal prý už smlouvu i do mužů, což je pěkné.

Když od vás pravidelně jezdci odcházejí, daří se vám je nahrazovat?
Teď se nám poměrně podařil nábor a máme pět nových jezdců. Takže opět doplníme naší základnu a snad se nám podaří další dobré výsledky. A vypadá to podle prvních tréninků, že bychom mohli po letech mít i sprintera.

Zatím moc o výkonech mládežnických cyklistů nemluvíte, bylo to letos špatné?
Ne, to určitě ne. Máme, myslím, pět medailí z mistrovství republiky. Ale namlsali jsme se trochu z minulých sezon. Já jsem teď nedávno zrovna říkal trenérovi mládeže, že to, co se nám podařilo nasbírat za poslední tři roky, už se nám třeba nemusí podařit nikdy. Ale věřím, že hodně silná bude i ta skupina, která tady je teď. Musí ještě trochu víc potrénovat fyzičku, protože v tuhle chvíli nemají na to, aby tam v rozhodujících momentech závodů hodili těžký převod a vyrazili. Máme na čem pracovat. Potenciál ti kluci mají.

Budete přes zimu opět jezdit dráhu i cyklokros?
Chtěli bychom, ale u mládeže není úplně dobře poskládaný podzimní kalendář. Hodně závodů cyklokrosu a dráhy se kryje, včetně těch nejdůležitějších. Přitom pro budoucnost cyklistiky jsou důležité obě disciplíny. Na dráze se naučíte jezdit na kole, ale v cyklokrosu získáte odolnost a otužilost.

Jaká je vlastně momentální kvalita české cyklistiky?
Je to hodně dané tím, že když je někdo dobrý, jde ven. Pro českou cyklistiku je dobrá existence stáje Etixx podnikatele Bakaly, díky níž mají čeští cyklisté motivaci se někam dostat. České cyklistice dělají jméno Kreuziger, Štibar nebo König. Jsou v top formě. Ale uvidíme, co bude dál. Já myslím, že bude útlum.

Proč myslíte?
Ono se nějak mladým moc nechce trénovat. Shánějí si různé nové metody a sporttestry, ale co se neodtrénuje, to nemáte. Není to fotbal, ani hokej, kde si aspoň chvilku orazíte. Kdepak, v kopci na vás nikdo nepočká. Je to tvrdé. Myslím, že úroveň není taková, jako byla dřív. Když si vezmete, kolik nových metod a pomůcek na trénování máte, tak se přesto vlastně za posledních dvacet let vůbec nezvedly průměrné rychlosti závodů. Další věcí je, že u nás jsou hrozně krátké závody. Už od nejmladších jezdců. Aby žáci jezdili jen dvanáct nebo patnáct kilometrů? Junioři, kteří jezdí na mistrovství světa 160 kilometrů, aby u nás jezdili závod na 80 kilometrů? To je špatně. A je to poznat i na juniorské reprezentaci. Vždyť poslední dobrá parta byla těch našich kluků, kde byl Paďour a Linda. Dál už nebyli možní konkurovat.

Proč se dělají tak krátké závody?
Má to několik důvodů. Jednak je to o pohodlí funkcionářů. Alibismus. Na druhou stranu to po nich ani nikdo nevyžaduje. Třeba v kategorii mužů závodníci řvou, když jim dáte závod na 160 kilometrů. Oni by nejraději jeli 120 a byli doma na oběd! Přitom by měli jet 180… Vždyť tady už se kromě Czech Tour žádné těžké vrchařské závody nejezdí! Já byl také zastáncem toho, aby se nejezdilo jen do kopce, ale občas do toho kopce prostě musíte. Další věcí je legislativa, kdy vám povolí udělat závod jedině za úplné uzávěry. Proto se třeba i Lidice dnes jezdí na okruzích, protože závod za celkové uzávěry nikdo nezaplatí. My jsme to počítali a jen na pořadatelích a uzávěrách by to bylo 250 tisíc. V neposlední řadě je to o atraktivnosti závodů. Dříve to bylo, že jsme jezdili venku, abychom nikoho neotravovali. Pak přišel boom, cyklistika se narvala do měst – i u nás, Grand Prix Příbrami. Ale ve chvíli, kdy se to chytlo, trošku se dařilo, tak přišly stížnosti od občanů na různé nepohodlí ohledně uzávěrek a podobně, takže teď už je opět tendence dostat nás spíš ven z měst. Ale kdo se přijde na cyklisty podívat mimo město?

Už jste přemýšlel o příští sezoně?
Ano, na příští rok už máme postavený kalendář závodů i soustředění. Chceme jet všechny české etapové závody. Mohlo by to být dobré. Jednoznačnou prioritou bude pro naše závodníky Český pohár.

Budete se soustředit jen na určitou disciplínu nebo opět budete závodit na všech frontách?
Dokud budeme dělat mládež, tak musíme dělat všechna odvětví, která jsou potřebná pro hodnocení center. U mužů jsme se rozhodli dělat silnici. Samozřejmě, že pokud se objeví někdo dobrý, šli bychom i do jiného odvětví.

Chystáte nějaké změny na funkcionářském poli?
Asi dojde k menším změnám. Mužům se bude více věnovat Marek Volf. Pavel Mosinger se bude dál starat o mládež a já se budu věnovat administrativě, shánění peněz a jednáním. Vždyť mi bude za dva roky sedmdesát, musí se to už tady kluci pomalu naučit vést sami…