„Všechno, co se stane na Dakaru, ti většinou doteče až s několikadenním zpožděním. Letošní Dakar byl těžký. Ale bojovali jsme až do samotného konce, s vyrovnanými soupeři. A to mě hrozně bavilo. A měl jsem radost z fungování našeho týmu. Opravdu, každý z kluků má svoje zásluhy,“ říká Martin Macík mladší, který letos získal sošku beduína při svém 11. dakarském startu. Ačkoliv přijel domů o 4 kila lehčí, díky předchozí poctivé přípravě se až do konce závodu cítil fyzicky dobře a dokázal si udržet čistou hlavu.

Martin Macík se svou posádkou obsadil na Dakaru druhé místo
Macík veze domu beduína. Na Dakaru skončil celkově druhý

Navigátor František Tomášek, který na trati spolehlivě odhaloval všechny navigační chytáky, s Martinem do závodní kabiny zasednul poosmé. Palubní mechanik David Švanda posádku technicky podporoval počtvrté, během etap hlídal stav speciálu, bleskově odhalil a vyřešil všechny technické problémy, zároveň celý rok pracoval na stavbě nových vozů. Posádka týmu MM Technology na Dakaru dokázala vyhrát 4 etapy i prolog. Ze Saúdské Arábie si přivezla také 6 medailí získaných v rámci světového poháru.

„Samozřejmě nás i letos potkala různá úskalí – ve druhé etapě kámen zničil brzdy, spálily se nám pneumatiky. V druhé polovině závodu nás zdržela řeka, když jsme zapadli do bahna. To byly obtížné momenty. Ale k Dakaru patří. A i díky předchozím zkušenostem jsme věděli, že musíme dál jet naplno a nesmíme polevit,“ říká Macík a oceňuje, že pořadatelé Dakaru letos splnili slib, když ještě před startem oznamovali nejdrsnější saudskoarabský ročník. K náročnosti přispěly dlouhé a extrémně rozbité etapy v první polovině i duny Pusté končiny v druhé části.

Roli sehrálo i počasí, které znesnadňovalo zdolání některých úseků trati a současně komplikovalo práci mechanikům. Neplánovaně proběhly dokonce dvě maratonské etapy. Ani navigace nebyla snadná. „Je to stále navigační soutěž a už nejde jen o to bod nějak trefit, ale najít ho na první dobrou. A to František dokázal. Myslím, že v rámci navigace je jeden z nejlepších,“ říká Martin Macík a dodává, že posádce hodně pomohl klid, který si v kabině dokázala pěstovat. „Zažíváte situace, které jste si nedovedli ani představit, a pokud bychom ztráceli nervy, třeba duny Empty Quater bychom určitě neprojeli tak hladce,“ říká Macík.

Martin Macík si v předposlední etapě vyjel druhé místo
Drtivý finiš! Macík vyhrál předposlední etapu a je druhý

„Čenda nezklamal. V rámci techniky jsme se potýkali spíše s detaily. Zásadní věci fungovaly dobře. Většina oprav přišla proto, že nás trefil kámen, někam jsme skočili. Vysloveně technických problémů nebylo moc. A naše sedlčanské kamiony dobře sloužily i dalším posádkám,“ říká šéf týmu MM Technology Martin Macík starší, který si svůj první dakarský kamion upravil už pro Dakar 2003, společně s Láďou Fajtlem. Ten letos v týmu také nechyběl. I oranžový speciál, v němž posádka na letošním Dakaru vybojovala 2. místo, postavili mechanici podle jeho návrhu. Macíkovi s ním v tuto chvíli počítají i pro příští ročník Dakaru.

Během roku má Martin Macík starší v plánu kamion opět vylepšit. Dokonce si s sebou ze Saúdské Arábie přivezl dlouhý seznam poznámek k dalšímu vývoji. V zázemí MM Technology se v tuto chvíli staví také další dva závodní stroje, které jsou už konstruované podle nových technických specifikací FIA. A pracuje se i na elektrickém speciálu pro některý z příštích ročníků Dakaru. Během toho letošního se v kamionech od Macíků, svezli Claudio Bellina z Italtrans Racing týmu, Kees Koolen z Projectu 2030 nebo Richard de Groot z Fireman Dakar Teamu.

#galerie|4203452#h

V letošní sezóně má Čenda v plánu ještě účast v několika závodech, oblíbené Baja Aragon nebo v Rallye du Maroc, která se každoročně stává skvělým testem před Dakarem. A tým počítá také s tradičním testováním techniky v Tunisku – toho se budou účastnit také fanoušci. Nejbližším krokem, který teď na závodníky čeká, jsou akce Posedlí Dakarem. Už v únoru a březnu se na nich posádka i další členové týmu potkají s fanoušky. Budou si vyprávět vše, na co během lednového závodu nebyl čas, uvidí videa a připomenou si nejzajímavější situace, které sedlčanský tým letos na trati zažil.