Technické novinky napomohou, aby byl maximálně pohodlný, a přitom dokázal snést zběsilou dakarskou jízdu. V sedlčanských dílnách přitom vznikly dva totožné kamiony. Jejich, zatím pracovní, jména jsou Čenda a Jenda. Martin Macík s Čendou odjíždí na ostrý test v rámci Rallye du Maroc.

Macíkův nový vůz je už osmou generací závodních kamionů vyvinutých v Sedlčanech. Základ vozu je prověřený mnoha Dakary. Český tým chce držet krok se stále zrychlujícím tempem legendárního dálkového závodu, proto své speciály pro každý ročník vylepšuje. „Z minulých ročníků jsme v mnohém poučení. Za mě například neskákat ve 140 km/h do díry. Tím bychom měli spoustu technických záležitostí vyřešených,“ směje se Martin Macík a dodává, že nový vůz má opět několik novinek.

„Kamion je pokračující generací Arnošta, speciálu, v němž na posledním Dakaru závodil Martin Šoltys. Při stavbě jsme se soustředili na pohodlí posádky a současně jsme se museli přizpůsobit novým technickým předpisům FIA (mezinárodní automobilová federace), spojeným například s váhou nebo bezpečností auta. Ty si vyžádaly několik úprav v nastavení podvozku nebo bezpečnostní rámy v kabině, které vyrábíme. A vymysleli jsme si například i vychytávku pro rychlejší výměnu kol,“ vyjmenovává šéf týmu Martin Macík starší.

Spolu s Martinem Macíkem juniorem v kabině kamionu opět zasednou navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda, kteří už společně mnohé zažili. Nové závodní auto je pro ně pokaždé radostí. Současně však potřebují čas, aby se seznámili a otestovali dílčí změny. I proto teď posádka míří na trať závodu Rallye du Maroc, která startuje už 1. října. Celý tým Big Shock! Racing už se na první jízdu nového svěřence těší.

S dětskými nemocemi se počítá. Mechanici vědí, že po návratu ze závodu budou mít o zábavu postaráno, na základě nasbíraných dat a zkušeností bude probíhat finální technická fáze příprav na Dakar 2023. „Budeme testovat v závodě, jinak to nejde. Dakarské podmínky nikde jinde nenasimulujete. Rallye du Maroc je posledním závodem světového poháru, takže spojíme příjemné s užitečným,“ říká pilot Martin Macík.

V sedlčanských dílnách se už několik měsíců pracuje na plný výkon. Ačkoliv přípravy na Dakar ještě zdaleka nekončí, všem, kteří se na výrobě i vývoji nového kamionu podíleli, patří za jejich nasazení velký dík.

„V dnešním tempu zvládneme postavit dva závodní kamiony za půl roku. Záleží na dostupnosti jednotlivých komponentů a počtu mechaniků, kteří na stavbě pracují. Náš mechanický tým posílilo dalších pět šikovných kluků. Máme dva konstruktéry, táta to všechno řídí, zároveň působí jako šéfkonstruktér, ale například také na všech nových autech vlastnoručně osazuje vzduchové a brzdové systémy. Čapík šéfuje dílnu a jednotliví mechanici mají své specializace – nápravy, motory, pneumatiky atd. Jsou tu zámečníci, odborníci na elektriku, kteří v autech tahají kilometry drátů. David Švanda musí mít celkový přehled, aby jako palubní mechanik mohl kdykoliv zasáhnout v závodě,“ vyjmenovává Martin Macík.

A připomíná, že zatímco se stavěly nové závodní kamiony, tým mechaniků MM Technology se musel postarat také o další závodní stroje, které z dílen vyjely už v minulosti a teď slouží zahraničním týmům.

I ty bylo třeba připravit do závodů. V dílnách se tak vystřídali Vincenzo z Italtrans Racing týmu, Nicias za Project 2030, Arnošt z Fireman Dakarteamu a ukázal se i Karel týmu RUHRTAL RACING, který potřeboval opravit po kolizi v závodě. „A dlouhodobě pracujeme i na dalším závodním speciálu – na elektrický pohon. To je zase úplně odlišný, ale neméně zajímavý vývoj,“ říká Martin Macík starší. Tým také prozradil, že současně s Martinovým vozem vznikal v sedlčanském zázemí ještě jeden kamion, zcela totožný. Ten je určen k prodeji nebo nájmu.