Byly mu teprve čtyři roky, když jeho projížďka se čtyřkolkou skončila nehodou. Z té sice vyvázl bez šrámů, jenže otec se rozhodl stroj prodat. „Když brouzdal po internetu, narazil na inzerát s buginou. Přišlo mu to jako skvělý nápad pořídit ji místo čtyřkolky," vypráví školák z Dlouhé Lhoty na Příbramsku.

Když spatřil auto, zářil štěstím, které záhy vystřídalo rozčarování. „Nebyl jsem zvyklý na řazení rychlostí, protože čtyřkolka měla automat," vzpomíná Samuel na krušné začátky s buginou na podzim 2010. „Neuměl jsem zacházet se spojkou, pořád jsem se u toho vztekal. Táta měl do krve odřené holeně od toho, jak vedle mě seděl a tloukl se o rám."

Z tréninkové buginy mu otec postavil závodní, kterou ještě před prvním ostrým startem pokřtil dvěma karamboly. „Při druhé ráně jsem přerazil volant a zavěšení přední nápravy. Pak jsem doma brečel, že nemohu s rozbitým autem na závody."

Nehody v počátcích malého Samuela zbrzdily. Zrychloval až s přibývajícími zkušenostmi v následující sezoně 2011, kterou zakončil jako vicemistr Kosice Cupu. V dalším roce už tento seriál suverénně vyhrál a navíc ovládl i premiérový ročník Zimního poháru v Racer Buggy.

Sezona 2013 mu už tak nevyšla a triumf v Kosice Cupu neobhájil. Vyhrál jediný závod a celkově skončil třetí. „Byl to smolná sezona. Všechny problémy, které se nám rok předtím vyhýbaly, jsme si vyžrali až do dna," uleví si Peták při vzpomínkách na technické problémy s motorem a drobné kolize.

Zimní pohár začal tehdy osmiletý chlapec jezdit se Škodou 130 mezi dospělými mazáky, kteří nelibě nesli, že je poráží. Pro Samuela to byla dobrá průprava na další sezonu s Juniorkou. Auto však sužovaly problémy s elektronikou, a tak sezonu pojal jako odpočinkovou a testovací.

V minulém roce už Juniorka šlapala jako hodinky a školák z Dlouhé Lhoty dokazoval s buginou svůj talent. „Zrychlilo auto i já. Sváděl jsem vyrovnané a úspěšné boje s daleko silnějšími čtyřlitry. V jednom závodě se mi podařilo auto převrátit dvakrát na střechu, ale měl jsem z toho jen modřinu na koleně. Ujistil jsem se, že autokros není nebezpečný sport," říká mladičký jezdec po nejúspěšnější sezoně v kariéře. V ní ovládl Českou trofej Autocrossu Radeč Cup, seriál Kosice Cup a Rallycross Cup. „Sezona se mi líbila, rád bych tak jezdil dál. Chci poděkovat všem, kteří buginu stavěli, fandili mi a podporovali mě," uzavřel Samuel Peták své vyprávění.

MILOŠ KRÁTKÝ