Extrémně náročný pouštní závod byl výbornou přípravou na Dakar 2018. „Jsem rád, že jsme El Chott dali, byl to opravdu těžký a výživný závod. Jelo se pět etap plus prolog, odřídil jsem přes tisíc závodních kilometrů a z toho přibližně tři sta v dunách. A ne ledajakých. Nikdy jsem nezažil tak měkký písek. Franta se v něm zvládl zahrabat na čisté rovině tak, že jsme pak půl hodiny kopali. Takže celá posádka má mozoly od lopat,“ popisuje Martin Macík. 

K celkovému vítězství pomohla posádce i bravurně zvládnutá navigace Davida Pabišky, který v Tunisu nahradil týmového navigátora Františka Tomáška. 

Motorkář Jan Brabec s přehledem vyhrál první etapu. Pak se ale dostavily technické problémy a závod se mu nepodařilo dokončit. 

Na saharské rally bylo netradiční, že se výsledky počítaly napříč všemi kategoriemi. Proto pro kamiony nebylo snadné držet krok s motorkami nebo čtyřkolkami, které písečné duny projedou mnohem snáze. Posádka liazky proto byla nucena mnohem častěji přerušit jízdu, vystoupit a vykopávat Frantu. První tři etapy vedly dunami, poslední dvě, dlouhé 300 a 200 km, kličkovaly po místních pistách.

V areálu Sedlčanské kotliny vyprávěl Martin Macík junior o svých přípravách na jubilejní čtyřicátý ročník Rallye Dakar.
Martin Macík o Rallye Dakar: Je to závislost, která se nedá popsat

Velkou výhodou české posádky však byla navigace. „Navigace byla dalším oříškem našeho písečného dobrodružství. Byla totiž trochu odlišná od té dakarské, roadbook se četl odspoda, ve své GPS jsme měli nahrané viditelné body, kterými jsme průběžně projížděli. Na trati ale byly ještě další skrytá kontrolní stanoviště, takže pokud jste nejeli přesně podle roadbooku, minuli jste je a následovala penalizace,“ popisuje Martin Macík.

David Pabiška, řečený Bojka, ale zastoupil týmového navigátora Ferryho víc než dobře, i když ani on nedokázal trefit všechny body. Posádka dokonce musela několikrát zastavit a poradit se, kudy pokračovat dál. Nicméně, v navigaci byl český tým zdaleka nejlepší a dohnal tak ztrátu získanou vykopáváním auta z písku.

Bylo to vydřené, ale o to cennější vítězství. Za zmínku stojí, že každý večer na briefingu se udělovaly medaile za etapová vítězství. Tým Big Shock Racing bodoval téměř pokaždé, Jan Brabec vyhrál prolog a 1. etapu, posádka kamionu zvítězila třikrát, což bylo po perných dnech s lopatou v ruce příjemné zadostiučinění.

Jan Brabec, který bude za tým Big Shock Racing na Dakaru 2018 bojovat v poli motocyklů, zpočátku závod výborně našlápl a písek si pěkně užíval. Bohužel, dostavily se menší problémy s technikou. Honzovi nejdříve přestala fungovat GPS navigace, takže musel jako stopař sledovat jezdce před sebou. Pak ho zradil kabel, který znemožnil startování, a aby toho nebylo málo, v předposlední etapě zazlobil motor. I přesto Brabčák najel cenné tréninkové kilometry a vyzkoušel si náročnou navigaci. 

Dalším pozitivem pouštní mise je zjištění, že i v extrémních podmínkách tým fungoval výborně, veselo bylo doslova od rána do večera a všichni si písečné dobrodružství užili. „Teď máme tři týdny na to, abychom dali Frantu před Dakarem do pucu, vyměnili pár součástek, které nám upadly, něco málo předělali. Pak už budeme připraveni na Dakar 2018,“ dodal mechanik Michal Mrkva. 

Blížícího se Dakaru už se členové týmu nemohou dočkat, i když dobře vědí, že teprve tam nastane opravdová a těžká dřina.

Potřetí v řadě se stal Luboš Hanus ze Sedlčan mistrem světa.
Luboš Hanus je potřetí mistrem světa