Jak řekl ředitel muzea Jan Michl, výstava nabízí příležitost dozvědět se více o letecké historii Dobříšska. „Výstava zahrnuje modely letadel, která byla hlavní součástí leteckých dnů v Dobříši a manévrů konaných mezi Obořištěm a Dlouhou Lhotou v letech 1927 až 1937. Kromě toho zde budou zastoupeny i modely proudových typů MiG a Suchoj z let 1952 až 199, které operovaly z nedalekého letiště Dlouhá Lhota," pozval ředitel na právě zahájenou výstavu.

"Příběhy, které se skrývají za těmito modely, jsou rovněž fascinující. Například příběh o sestřelení průzkumného balonu nad Dobříši v roce 1956 stíhačem MiG-15bis, který pilotoval tehdy nejzkušenější stíhač v ničení průzkumných balónů npor. Jaroslav Novák, je jen jedním z mnoha, které návštěvníci mohou na výstavě objevovat," připomněla Denisa Havlíčková z Městského úřadu Dobříš.

Výstava také zahrnuje příběh o tom, jak se letouny MiG-15bis staly pomníky a dětskými prolézačkami po celé republice v průběhu 70. let, kdy byly postupně vyřazovány z důvodu konce jejich životnosti. Jedním z takových letounů byl i MiG-15bis, který byl v roce 1969 instalován v Dobříši.

„Převážnou většinu výstavy budou představovat modely proudových typů MiG a Suchoj z let 1952 až 1990, ale dojde i na stroje z druhé světové války. Jako ochutnávku uvádíme povídání ke stíhacímu typu MiG-15,“ dodal Jan Michl.

Sestřel balonu nad Dobříší

Dne 21. září 1956 byl nad Teplicemi detekován průzkumný balon letící v jižním směru ve výšce asi 14 200 metrů. V době studené války to bylo normální. Z letiště Žatec byl proti němu vyslán první MiG-15bis, ale po 30 minutách letu se vrátil, protože se balón nacházel již mimo jeho dostup. Druhý MiG-15bis byl proto značně odlehčen, aby mohl vystoupat výše.

Do kokpitu usedl tehdy nejzkušenější stíhač v ničení průzkumných balónů npor. Jaroslav Novák. Tomu se podařilo i přes poruchu kyslíkového přístroje dosáhnout letové výšky 12 000 metrů. Po přiblížení k cíli zahájil npor. Novák okamžitě palbu, ale bez patrného účinku.

Nakonec se nedaleko Dobříše rozhodl balon zničit taranem a poté se katapultovat. Po nárazu však s překvapením zjistil, že MiG-15bis stále dobře reaguje, a proto se rozhodl vrátit na domovské letiště. Všechny předešlé sestřely balónů se mu podařily na strojích MiG-17PF. Tohle byl jeho jediný a také poslední sestřel na letounu MiG-15bis.

MiG-15bis jako pomník v Dobříši

V průběhu 70. let docházelo k postupnému vyřazování proudových strojů MiG-15 z důvodů konce jejich životnosti. V padesátých letech jich bylo vyrobeno relativně hodně, takže se po zvážení všech pro a proti přikročilo k nejjednodušší odpovědi na otázku: Kam s nimi? Po celé republice se bojové stroje proměnily v pomníky či dětské prolézačky, což i odpovídalo tehdejšímu vkusu vládnoucí politické strany.

Některé kusy dokonce díky svým motorům fungovaly jako rozmrazovače zamrzlých a zasněžených železničních kolejí. Jeden z nich byl v roce 1969 instalován i na Dobříši. Jednalo se konkrétně o MiG-15bis výrobního čísla 613719 s kódovým označením 3719.

Byl vyroben v květnu 1956 a od 13. 7. sloužil u 1. stíhacího leteckého pluku. Posléze u 9. stíhacího pluku v Bechyni, a nakonec v roce 1968 putoval do muzea. V Dobříši byl letoun nejdříve umístěn na Mírovém náměstí, ale vandalové se rychle postarali o drobné vady na kráse, takže se stříbrný tryskáč odsunul dále od náměstí ke kinu, aby nebyl tolik na očích. Naprosto zdemolovaný pomník byl definitivně zrušen až v roce 1978.