V souvislosti se sedačkami, z nichž by měli cestující vyskočit především, pokud je třeba uvolnit místo potřebnějším, se poté objevily zmínky o „handicapovaných“ – a dnes se hovoří o „osobách se sníženou schopností pohybu a orientace“.

Do budoucna mají být tahle vyhrazená sedadla k poznání už na dálku: na rozdíl od ostatních sedaček v autobusech budou mít modrou barvu. Hovoří o tom nové standardy Pražské integrované dopravy, jež vstoupí v platnost od roku 2020. V té době už mají být do PID začleněny autobusové linky na celém území Středočeského kraje.

Z nadstandardu bude standard

Standardy se v Praze uplatňují už od roku 2010. Stanoví, jakou minimální výbavu vozidel (a třeba i počty sedadel) musí dopravci povinně zajistit – přičemž hovoří například i o tom, jak mají být oblečeni řidiči. Nově chystaná pravidla, o nichž firmy provozující autobusy dostávají informace s předstihem, aby se mohly včas připravit a při nákupu nových vozidel s nimi již počítaly, přinesou změny.

Standardem se nově stane, co bylo dosud leckdy vnímáno jako nadstandard. Klimatizace bude v nově pořizovaných vozidlech samozřejmostí. Po zkušenostech z letošního horkého léta proti tomu sotva bude někdo z pasažérů protestovat (byť kolem nastavení teploty se dohadování objevovat může).

Bezbariérovost do roku 2030

Nejen lidé, které trápí obtíže s pohybem, ale třeba i rodiče s kočárky jistě ocení také růst počtu nízkopodlažních autobusů. Dosud platí, že každý dopravce musí 75 procent ujetých kilometrů zajistit bezbariérovými vozidly a jízdní řád musí obsahovat nejméně polovinu nízkopodlažních spojů.

Pro budoucnost mají být nízkopodlažní vozidla samozřejmostí jak v městském, tak v příměstském provozu. Obměna vozového parku povede k plné bezbariérovosti v rámci systému Pražské integrované dopravy nejpozději do roku 2030.

Změny autobusů od roku 2020
* Podoba vozidla:
- Jednotný červeno-bílý nátěr s odlišnostmi v barvě střechy: buď modrá (pro příměstskou dopravu), nebo bílá (pro městskou dopravu)

* Sedadla (u nově pořizovaných vozů):
- V městské dopravě červená koženka, v příměstské dopravě polstrované sedačky se sjednoceným speciálním vzorem (o přesné podobě se jedná)
- Barevné odlišení sedaček vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace – budou v modré barvě

* Informační systém:
- Všechny autobusy budou vybaveny LCD monitory, jaké jsou známé z MHD v Praze (v běžných autobusech dva, v kloubových tři až čtyři)
- Zobrazované údaje: číslo linky + konečná zastávka, čas, významné zastávky na trase („jede přes“), pět aktuálně následujících zastávek, tarifní pásma, případné upozornění na zastávku na znamení a informace o možnostech přestupu na navazující dopravu; před příjezdem do přestupního uzlu také přehled odjezdů navazujících linek (včetně údajů o případných zpožděních)

* Nízkopodlažnost
- Cílem je nově pořizovat nízkopodlažní vozidla, aby do roku 2030 byl vozový park plně bezbariérový

* Klimatizace:
- U nově pořizovaných vozidel půjde o povinnou součást výbavy

Zdroj: Ropid; Regionální organizátor Pražské integrované dopravy