Pokud by se integrovaný dopravní systém skutečně vznikl, znamenalo by to propojení městské a regionální dopravy, jako jsou železnice, metro, trolejbusy a autobusy, ale také přívozů či lanovek do jednoho systému. „Ideou integrace je heslo: jedna jízdenka, jeden tarif a jedna síť," řekl pražský radní pro dopravu Jiří Pařízek. Spojení má podle něj přinést efektivnější fungování veřejné dopravy a finanční úspory. Kolik by to bylo, ale není zatím jasné.

Propojení dopravy však musí ještě schválit vedení Středočeského kraje. Podporu integraci vyjádřil například náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Miloš Petera. Středočeské hejtmanství si podle něj k tomuto procesu stanovilo ještě určité podmínky. „Věřím, že po tomto schválení se nějak vyjádříme a dáme nějaké doporučení do rady a zastupitelstva. Takže další krok je na naší straně a my se k tomu budeme muset takto postavit," uvedl.

Starostové obcí krok radních vítají

Spojení regionální dopravy s pražskou by nejvíce uvítali lidé, kteří jezdí do Prahy za prací z větších vzdáleností. Podle odborníků na dopravu je dokonce pravděpodobné, že i lidé, kteří dosud jezdili do Prahy pravidelně autem, by pak raději přesedlali na hromadnou dopravu.

Že by integrace hromadné dopravy ulehčila provozu na silnicích, připouští Josef Macoun z odboru dopravy a silničního hospodářství v Mladé Boleslavi. „My jsme už v minulosti vedli několik jednání s krajem o propojení dopravy v celých středních Čechách. I kdyby to jenom trochu pomohlo dopravě na silnicích, bylo by to pozitivní."

Starostové obcí ve Středočeském kraji se shodují, že záležet bude také na tom, jak bude integrace fungovat v praxi. „Jelikož je v Jesenici velká nezaměstnanost a hodně našich obyvatel dojíždí za prací do Prahy nebo do Rakovníka, bude pro ně zpráva o integraci dopravy jistě dobrá. Je ale důležité nastavit systém tak, aby to pro lidi bylo skutečně výhodnější a hromadnou dopravu využívali i ti, kteří do teď používali k cestě do práce dálnici R4," říká starosta Jesenice Jan Polák a dodává:„My bychom uvítali, kdyby se k tomuto kroku připojili i další kraje, především pak Ústecký a Plzeňský, protože Jesenice se nachází v jejich těsné blízkosti."

Podobně jako starosta Jesenice u Rakovníka uvažuje i starostka Čerčan na Benešovsku Dana Tomášková: „Propojení středočeské dopravy s pražskou je určitě pozitivní. Zda toho budou obyvatelé Čerčan využívat, záleží ale i na tom, zda to pro ně bude levnější."

Cestující budou informovanější

V současné době se integrace autobusových linek týká především oblastí: Mělnicko-Neratovicko, Kladno a Slaný, Rakovnicko, Štěchovice a Sedlčany, okolí Mladé Boleslavi, Beroun-Rudná a Příbram. Ty je dle pražského radního Pařízka nutné dokončit přednostně.

„Z dopravního hlediska má integrace zlepšit funkčnost hromadné dopravy při zpožděních a mimořádných situací. Jednodušší by měl být i přístup cestujících k informacím o přestupech.

V novém systému by pro Prahu a kraj vznikl jeden koordinátor, který by tvořil tarify jízdného či plánoval trasy a tvořil jízdní řády. V současné době to dělají město i kraj samy.

Kdy se oba systémy veřejné dopravy propojí a začnou fungovat společně, není jasné. Podle Pařízka je nutné, aby se město a kraj domluvily na způsobu financování. Zásadní pro schválení bude, aby náklady nebyly vyšší než dosud. „Je nutné, aby by to vycházelo cenově neutrálně," uvedl pražský radní a dodal: „Kdy ke shodě dojdeme, nelze nyní říct."

Organizace Ropid, která nyní dopravu ve městě a jeho okolí organizuje, nyní vypracuje finanční analýzu a integraci následně projednají Praha i Středočeský kraj.

Čtěte také: Praha schválila integraci pražské a středočeské veřejné dopravy

ANDREA KARLÍKOVÁ