Obrácené cedule

Není ojedinělé vidět směrové desky osazené naopak. Umístěné obráceně. Nebo i na střídačku, takže by šofér podle sklonu pruhů nebo šipek měl vlastně jet slalom. To by však mířil přímo do stanoviště!

Že by řešili nehodu související s chybně umístěnými přenosnými značkami, si policisté nevybavují – Deník však hovořil s řidičem Martinem, jemuž se takové značení málem vymstilo. Byla noc, hustá mlha a pršelo. Vidět nebylo skoro nic – a jízda podle pruhů mohla skončit malérem. Naštěstí jel pomaličku.

Každé dopravně inženýrské opatření, jehož součástí je i instalace značek, musí někdo navrhnout. A schválit. Alespoň u předem plánovacích akcí; jiná je situace u narychlo označovaných míst havárií. Měl by je i někdo kontrolovat. Firmy se však často brání: původně bylo vše v pořádku.

Lze tak zaslechnout třeba stesky na řádění vandalů, kteří prý značení ve stojanech obracejí jen pro povyražení. Zvlášť v případech, kdy se na místě střídají různí dodavatelé, se někdy objeví i kritika stavebních dělníků (z nichž někteří ani nehovoří česky): značky dají stranou, aby umožnili příjezd techniky nebo navážení materiálu – a když je pak vracejí na místo, umístí je tak, jak jim padly do ruky. Pokud si nedostatku všimne při výkonu služby hlídka policie, měla by věc oznámit silničnímu správnímu úřadu. Případně rovnou zakročit, kdyby šlo o situaci ohrožující zdraví či život.

Omezení bez důvodu

To, že přenosné dopravní zařízení Z4a a Z4b někdy musí řidiči míjet jinak, než by naznačoval jejich význam, potvrdil Deníku dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Za vážnější a neřešený problém však považuje přenosné dopravní značky omezující v místě stavebních prací rychlost. Řidiče nutí k pomalé jízdě i v době, kdy se na místě nepracuje. „Těžko se pak divit, že řada našich šoférů si obecně s dodržováním značek hlavu příliš neláme,“ poznamenal dopravní expert.