Učitelé základních škol mobilní telefony dětí nevidí příliš rádi. Na jednu stranu je telefon prostředkem, jímž mohou rodiče kontrolovat pohyb svých potomků, na druhou stranu ale telefon bezesporu rozptyluje soustředění žáků při vyučování.

Názor učitelů mladoboleslavských škol, které Deník oslovil, je jednoznačný: během vyučování ho žáci používat nesmí, v některých školách, pokud učitel neřekne jinak, musí zůstat v aktovce i během přestávky.

„Před několika lety jedna z našich žákyň pořídila fotografii při vyučování a následně ji umístila na sociální síť. Když jsme to zjistili, snížili jsme jí známku z chování," připomněla jeden z případů ředitelka kněžmostské základní školy Michaela Řeháková Černá.

Odvádí mobily pozornost dětí?

Stejně jako řada dalších učitelů si myslí, že používání telefonů v hodinách zbytečně odvádí žáky od výuky, navíc je i láká k nedovolenému natáčení, fotografování, případně šíření záznamů na sociálních sítích.

„Pokud navíc o přestávce tráví čas tím, že posílají smsky spolužákům, nejenže se připravují o odpočinek před další hodinou, ale brání tak i normální vzájemné komunikaci," upozornila Michaela Řeháková Černá.

S kolegyní souhlasí i Jana Čejková, ředitelka dobrovické základní školy. Pokud se v tamní škole objeví žák, který v hodině posílá textové zprávy, moc dobře ví, že za to může dostat kázeňský postih. „Občas se někdo takový objeví, ale je to spíš jen minimálně. Žáci pravidla respektují," konstatovala Jana Čejková.

Také v Mnichově Hradišti vědí, že používání mobilů ovlivňuje děti. Eva Hajzlerová, ředitelka 1. ZŠ, si všimla, že pozornost některých žáků se soustřeďuje na různé aplikace i během výuky.

„Někdy se stává, že přemýšlí nad tím, aby včas nakrmili svého fiktivního mazlíčka na telefonu. Nicméně se snažíme, aby si děti na školní akce či výlety mobilní telefony s sebou nebraly," naznačila Eva Hajzlerová.

Techniku vítají. I to má své hranice

Jitka Houštecká, ředitelka 8. ZŠ v Mladé Boleslavi, sice vřelý vztah žáků k technice vítá, nicméně by i děti samy měly znát určité hranice. Týká se to zejména komunikace.

„Mnohdy to, co by si děti mezi sebou neřekly, si neváhají napsat na sociální síť, kde jejich příspěvek samozřejmě sdílí další a přidávají své komentáře. Tím se jednoduše rozjede velký nátlak na určitého žáka, což pochopitelně není dobře. Na sociální síti se dotyčný může jen těžko bránit," sdělila Jitka Houštecká s tím, že se mezi dětmi vytrácí takzvaná komunikace „z očí do očí".

Na 5. ZŠ v Mladé Boleslavi také neradi vidí, pokud žáci používají mobil o přestávce. Učitelé ale s dětmi často mluví o škodlivé závislosti na mobilní technice a ukazují jim, jak je možné smysluplně trávit volný čas.

„Na chodbách mají basketbalové koše, žebřiny se závěsnou hrazdou, o velké přestávce navíc mohou chodit do tělocvičny, případně do školního klubu," vyjmenovala možnosti ředitelka Marcela Pavlíková. 

Dodala, že ve škole se snaží žáky naučit dodržování pravidel. Pokud je ale někdo záhy poruší, musí být připraven nést za to odpovědnost.

Čtěte také: Mobily jsou problém hlavně na dětských táborech, říkají vedoucí