„Když jsme si se spolužáky dali o nějaké to pivko víc, bylo cestování po železnici mnohem pohodlnější,“ připomněl, že se najdou chvíle, kdy si rozdíl ve vybavenosti vlaků a příměstských autobusů člověk prostě nemůže vynachválit. Výhodou jsou však i jízdní řády, kterými právě vlaky mohou potěšit, vyplývá z informačního souhrnu Pražské integrované dopravy.

Rozjezd je populární

Už 13 měsíců slouží Středočechům k návratům domů takzvaný noční víkendový rozjezd – spoje příměstských vlaků, které v sobotu a v neděli v půl třetí ráno vyjíždějí z pražského hlavního nádraží prakticky všemi směry: na Benešov, Beroun, Čerčany, Český Brod, Kladno, Kolín, Kralupy nad Vltavou, Mělník i Nymburk.

Na jejich úspěch před zavedením novinky v zimě roku 2017 sázel například Jakub Goliáš, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah pro Prahu a Středočeský kraj. Zájem pasažérů optimistické předpoklady potvrdil – byť obsazenost vlaků bývá kolísavá: roli hrají roční období i aktuální počasí, konání akcí v Praze i další vlivy. Nejvyužívanější jsou trasy z Prahy na Kolín a do Benešova; naopak s nejmenším ohlasem se setkaly jízdy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan.

Jeden směr nově navíc

Od loňského prosince přibyla ještě novinka – další, již devátý paprsek rozjezdové hvězdy směřující z Prahy do Berouna přes Rudnou. Skutečně se totiž nenaplnily hlasy skeptiků, kteří měli o vlacích pro flamendry pochybnosti; cestující si je rychle oblíbili. Dokonce zaznělo volání po rozšíření této služby: našli by se pasažéři, kteří by možnost spolehnout se na noční rozjezd uvítali i ve všedních dnech. Zatím se však tohle přání nenaplní; noční rozjezdy zůstanou vyhrazeny pro víkendové dny a některé svátky.

Hodně pozdě i časně

Ani přes týden však vlaky nemají noční pauzu. Čtvrt až půl hodiny po půlnoci vyjíždějí na většinu regionálních tratí poslední spoje – a po čtvrté hodině už se objevují první ranní.

Noční odjezdy příměstských vlaků z Prahy

- Linka S1 (Praha – Úvaly – Český Brod – Poříčany – Velim – Kolín): 0.30 (denně), 2.30 (víkend), 3.41 (denně – z Masarykova nádraží), 4.28 (denně kromě neděle – z Masarykova nádraží), 5.01 (denně – z Masarykova nádraží)

- Linky S2 a S22 (Praha – Čelákovice – Lysá nad Labem /– Nymburk – Poděbrady – Kolín): 0.30 (denně), 2.30 (víkend), 4.22 (denně kromě neděle), 4.53 (denně), 5.23 (pracovní dny)

- Linka S3 (Praha – Neratovice – Všetaty): 0.18 (denně), 2.33 (víkend), 4.47 (pracovní dny), 5.47 (denně)

- Linka S4 (Praha – Roztoky u Prahy – Kralupy nad Vltavou): 0.30 (denně), 2.30 (víkend), 4.35 (denně – z Masarykova nádraží), 5.05 (denně kromě neděle – z Masarykova nádraží)

- Linka S5 (Praha – Hostivice – Kladno; po dobu výluky Negrelliho viaduktu): 0.19 (denně), 2.30 (víkend), 5.29 (pracovní dny – z Dejvic), 5.37 (víkend – z Dejvic)

- Linka S6 (Praha – Rudná u Prahy – Nučice /– Beroun): 0.38 (denně – ze Smíchova), 2.34 (víkend), 5.16 (pracovní dny – ze Smíchova); 5.46 (denně – ze Smíchova)

- Linka S7 (Praha – Řevnice /– Beroun): 0.30 (denně), 2.30 (víkend), 4.20 (denně), 4.50 (pracovní dny), 4.59 (pracovní dny), 5.20 (denně)

- Linky S8 a S88 (Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany / Dobříš): 0.30 (denně), 2.30 (víkend – směr Čerčany), 5.25 (pracovní dny – směr Dobříš), 5.55 (denně – směr Čerčany)

- Linka S9 (Praha – Strančice /– Benešov u Prahy): 0.30 (denně), 2.30 (víkend), 4.05 (denně), 4.35 (denně kromě neděle), 4.47 (pracovní dny), 5.05 (každý den)

Zdroj: Regionální organizátor Pražské integrované dopravy