Právě studenti Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické Mladá Boleslav mají už pár dnů možnost dostat se doslova pod kůži zcela novým způsobem. Prostřednictvím 3D zobrazení.

Anatomie a fyziologie tak budou možná předměty, na které se bezmála čtyři stovky studentů zmíněné střední boleslavské školy bude těšit nejvíce. A nejen pro to, že patří k jejich specializaci, ale kvůli nově vybavené učebně. Ta dává studiu zcela nový rozměr. Stačí si totiž nasadit brýle a tělo, kosti, cévy i další orgány uvidí ve 3D zobrazení. Tedy ne tak, jak dosud ve „dvě dé“.

Pro studenty je při studiu lidského těla většinou nejnáročnější prostorová představivost ve spojení s lidským tělem, kdy se kosti, svaly i jednotlivá ústrojí vzájemně překrývají. Právě aplikace VAU přináší studentům podstatné ulehčení, kdy s jejich pomocí mohou vidět jednotlivé struktury lidského těla z různých perspektiv.

Mohou je interaktivně otáčet, naklánět, zvětšovat či oddalovat tak, jako by měli reálné soustavy lidského těla před sebou. Studenti tak vidí, jak lidský organismus vypadá ve třech dimenzích. Dosud se tak učili převážně z obrázků a v učebnicích.

Využití napříč obory

Studenti se buď připojí do jednoho virtuálního prostředí, které se zrcadlí zároveň na obrazovce, nebo se mohou do virtuální reality ponořit jednotlivě. Aplikace obsahuje i názvy a stručný popis soustav lidského těla.

„Využívat učebnu budou všichni studenti napříč obory – ošetřovatel, praktická sestra i všeobecná sestra. Zájem o studium na naší škole mírně stoupá a věřím, že i díky tomuto projektu bude zájem ještě vyšší,“ podotkla ředitelka SZŠ a VOŠZ Mladá Boleslav Lucie Laurýnová.

Učebnu v Mladé Boleslavi vybavila společnost Samsung 16 sety na virtuální realitu, dotykovou interaktivní obrazovkou a zařízením Google Chromecast, které učitelům umožní zrcadlit právě probírané učivo z virtuální reality na obrazovku. Jeden se se skládá z chytrého telefonu, brýlí na virtuální realitu a aplikace VAU Virtuální anatomická učebna.

„Vybavení běžné učebny přijde na 40 tisíc euro,“ podotkl Tomáš Brngál. Unikátní projekt finančně podpořil, kromě Samsungu, i provozovatel sítě nemocnic Penta Hopsitals CZ.

Aplikaci pro studium anatomie vyvinul slovenský start-up Virtual Medicine původně pro studenty vysokých škol. Teď míří i do středních škol. Po otevření Virtuální anatomické učebny v Mladé Boleslavi se dočkali i studenti zdravotnické školy v Šumperku.

Human Anatomy VR

Virtuální anatomická učebna na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Mladá Boleslavi. Projekt připravil Tomáš Brngál.Za aplikací VAU a její komerční předlohy Human Anatomy VR, určené pro vysokoškolské studenty, stojí Tomáš Brngál, absolvent Lékařské fakulty bratislavské Univerzity Komenského a nadšenec do moderních technologií, společně se svým kamarádem Milošem Svrčkem, který vystudoval slovenskou technickou univerzitu.

„Virtuální realita nabízí doposud nepoznané a nevyzkoušené možnosti, které mohou mít ve výsledku reálný dopad na obrovské množství lidí. Ve virtuální realitě lze simulovat i operace a lépe tak pochopit jednotlivé procesy. Kromě lepšího porozumění lékaři i pacienty to může v budoucnu přinést i nemalé úspory,“ naznačil možnou budoucnost virtuální reality Tomáš Brngál.

„Když jsem se učil anatomii, snil jsem o zařízení, kterým bych se podíval na svoji ruku a viděl cévy a svaly,“ vysvětlil Brngál, jak přišel na nápad vyvinout aplikaci Human Anatomy VR. Právě tu v současnosti už využívají ve 149 zemích světa. Upravenou verzi pod názvem VAU Virtuální anatomická učebna představil Brngál s kolegy vloni na Slovensku, nyní přichází i do Česka.

„Věřím, že propojení studia a zábavy studenty zaujme, podpoří jejich zájem o zdravotnické obory a pomůže do budoucna získat více odborníků v tak důležité oblasti, kde se dlouhodobě nedostává okolo tří tisíc zdravotních sester a ošetřovatelů,“ uvedla Barbora Vaculíková, ředitelka společnosti Penta Hospitals CZ.