„Nevyjela zhruba třicítka spojů zajišťovaná dopravcem Okresní autobusová doprava Kolín,“ potvrdila Helena Frintová z krajského úřadu. S ujištěním, že v pondělí už se tahle situace stane minulostí a autobusová doprava bude zajištěna v plném rozsahu. „Situace byla způsobena náhlým výpadkem většího počtu řidičů dopravce z důvodu nemocnosti,“ vysvětlila Frintová.

Připomněla, že již ve čtvrtek se díky spolupráci dopravce a organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) podařilo zajistit dopravu na velmi vytížených spojích linky 398 z Prahy do Poděbrad. Dočasně vypomohly autobusy společnosti Stenbus. A až se doprava vrátí k normálu a jízdní řády opět začnou platit, neznamená to tečku za případem, naznačil v pátek středočeský radní pro oblast dopravy František Petrtýl. „Kraj samozřejmě bude vůči dopravci postupovat podle ustanovení smlouvy a udělí za neodjeté spoje příslušné sankce,“ konstatoval k výpadku Petrtýl.

Kvůli vzniklé situaci v pátek nešetřili kritikou opoziční občanští demokraté. „Kraj selhává v zajištění základní dopravní obslužnosti,“ prohlásil za klub krajských zastupitelů ODS místopředseda strany Martin Kupka. „Ve dnech 31. května a 1. června nevyjelo na Nymbursku a části Mladoboleslavska celkem 34 spojů, kterými lidé jezdí do škol, zaměstnání nebo k lékaři,“ zdůraznil. ODS v té souvislosti ukazuje prstem na současnou krajskou koalici ANO a ČSSD podporovanou KSČM.

Mimo jiné se Kupka pozastavil nad tím, že na webových stránkách kraje nenašel k nastalé situaci informace. Takzvané operativní mimořádnosti popisuje Ropid, Regionální operátor Pražské integrované dopravy, na svém webu pid.cz – včetně vysvětlení, že na vině je personální výpadek (tedy chybějící řidiči). Na to také v odpovědi na Kupkovy výtky poukázala Frintová. „Vedení společnosti OAD Kolín o situaci informovalo dispečink Pražské integrované dopravy, který vydal na svých stránkách podrobnou informaci o spojích, které nebudou zajištěny,“ konstatovala.

„Se slávou se tu řešila integrovaná doprava – a tady je tvrdá realita,“ přisadil si i nymburský zastupitel za ODS Zdeněk Vocásek. „Jsem zvědavý, co ještě všechno se tu postupně bude hroutit. Poslední dobou stále slyšíme, ať nepanikaříme, že všechno funguje. Bohužel: skutečnost je jiná,“ prohlásil.

Loni v létě se kritická situace objevila v západní části kraje. Po integraci Kladenska do Pražské integrované dopravy postihl kolaps nejenom spoje v tomto regionu, ale především masivně využívané spojení Kladenska a Prahy-západ s hlavním městem. Vysvětlením se tehdy rovněž staly informace o nedostatku zaměstnanců jedné ze společností zajišťujících provoz autobusů – ČSAD MHD Kladno. Vyřešit situaci (kdy se angažovali nejen zástupci Ropidu, IDSK a radní Petrtýl, ale i jeho stranická kolegyně, hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová) se podařilo díky zapojení dalších firem.

Aktuálně napadané vedení kraje může namítnout, že tehdy ještě středním Čechám vládla jiná koalice – ve složení ANO, ODS, STAN a Nezávislí Středočeši (byť je pravdou, že sílící spory už tehdy nebyly tajemstvím). Následně zazněla ujištění – a to ve vyjádřeních hejtmanství i na jednání krajského zastupitelstva – že podobná situace se už nesmí a nebude opakovat.

Dlouhodobě lze nedostatek řidičů pociťovat nejenom ve středních Čechách, ale i v Praze – a prakticky po celé republice. Dopravci reagují například zvýšením platových nabídek či třeba kampaní zacílenou na nábor žen-řidiček; zájemcům také usnadňují rozšíření platnosti řidičského oprávnění tak, aby jim umožňovalo usednout i za volant autobusu.