Ne ke každé havárii totiž musí být policie přivolána. „Řidiči se mohou domluvit mezi sebou,“ připomněl Ptáček, že často stačí, když řidiči společně vyplní takzvaný euroformulář pro pojišťovnu. Bez účasti policie. Už od roku 2009 to platí v případech, kdy nikdo nepřišel k úrazu, škoda na každém z havarovaných aut nepřesahuje sto tisíc korun a nic dalšího poničeno nebylo – přičemž situace na místě střetu nevyžaduje operativní řízení dopravy a aktéři nemají spory o tom, kdo je viník.

Nehod více, následky mírnější

Motoristé přesto loni nahlásili středočeské polici o 874 dopravních nehod více než v roce 2016. Neznamená to však, že by se bouralo častěji. Svou roli mohou sehrávat regule pojišťoven i firemní pravidla jasně stanovující postup v případě havárie služebního vozu. A není výjimkou, že v podobných případech je policejní protokol podmínkou, třebaže zákon by přivolání dopraváků nevyžadoval.

Zatímco tedy nárůst počtu registrovaných havárií nemusí znamenat nic zásadního, velmi pozitivně lze vnímat údaje o nejzávažnějších následcích nehod. Třiašedesát obětí je číslo sice smutné – nicméně nejpříznivější za uplynulých padesát let. Nejnižší v celé historii policejních statistik! Loni na silnicích zemřelo o 43 lidí méně než předloni. Výrazný pokles zaznamenaly i oběti v řadách chodců: utrpěným zraněním jich podlehlo osm, což představuje meziroční úbytek o sedm. Výrazný pokles vykazuje také kategorie těžce zraněných: loni jich bylo o 104 méně než předloni (a chodci se na tomto čísle podíleli téměř z pětiny).

Tyhle výsledky Ptáček přičítá především dopadu prevence i dopravně bezpečnostních akcí, ale také třeba posilování pasivní bezpečnosti modernějších vozidel, zlepšování technického stavu aut – a sice pozvolného, ale prý přece jen postřehnutelného zlepšování stavu silnic.

První týdny roku byly černé

Co loni vypadalo jako pozitivní trend, se však, zdá se, nepřeklopilo do roku letošního. Od počátku ledna už policisté zaznamenali na středočeských silnicích osm mrtvých, což je o čtyři oběti dopravních nehod více než loni ve stejném období. Šest týdnů nicméně policejní dopraváci považují za příliš krátké období na to, aby se z něj dalo něco vyvozovat.

Méně alkoholu, ne však u nehod

Za varující lze považovat loňská čísla hovořící o řízení pod vlivem návykových látek. Alkohol za volantem loni středočeští policisté zaznamenali ve 4576 případech. Je to sice o 787 případů méně než předloni – to však ovlivňuje pokles odhalených pijáků při dopravních kontrolách (zde úbytek dosahuje dokonce 811). Naopak nehod způsobených pod vlivem alkoholu přibylo.

Stalo se jich 507, což je o 24 více než předloni. Jako by tato čísla chtěla potvrdit zkušenost policistů působících v terénu, od nichž Deník slyšel, že se zdá, jako by ubývalo hříšníků se zbytkovým alkoholem – avšak nikoli těch, jimž je evidentně všechno jedno: nerozpakuji se usednout za volant napití jak žok. Pokles počtu těch, kteří nadýchali, by nicméně mohl mít souvislost i s nedostatkem policistů – silniční kontroly prostě mohly být méně časté než dřív.

U drog chybí odhad i soudnost

Nehod pod vlivem drog zaznamenali středočeští policisté 26 – meziročně o pět méně. Naopak vzrostl, a to o 115, počet těch, u nichž byly návykové látky odhaleny při běžných dopravních kontrolách. Policejní náměstek Ptáček soudí, že rozdíl nejspíš ovlivnilo zlepšení detekčních prostředků. Připouští však také, že na rozdíl od pijáků nemají konzumenti drog takový odhad. Stěží dokážou říci, kdy budou opět „čistí“ – zatímco člověk, který si dal dejme tomu pět piv, to zvládne propočítat poměrně spolehlivě. „A hlavně mladí ani nepřikládají váhu tomu, když si třeba zakouří. Myslí si, že je to v pořádku – ale není,“ upozornil Ptáček.

Lidé umírali i na přejezdech

Ke statistice dopravních nehod náměstek ředitele dále připomněl, že už loni se policisté více zaměřili také na chodce a cyklisty – a ukazuje se, že letos je na místě v tom pokračovat. Zvlášť potřeba to bude třeba v případě jezdců na bicyklech. Varující také zůstávají maléry na železničních přejezdech – loni se třemi mrtvými. Nehod se na křížení silnic a kolejí stalo v uplynulém roce celkem 75, přičemž ve 29 případech došlo přímo ke střetům s vlakem. Zbývajících 46 představovaly nehody jiného typu (například proražení závor).

Dopravní situace ve středních Čechách v roce 2017

Zaznamenaný počet Rozdíl proti roku 2016
Dopravní nehody 14 707 +874
Usmrcených osob 64 -42
Těžce zraněných 337 -104
Lehce zraněných 3477 +221
Alkohol u dopravních nehod 507 +24
Drogy u dopravních nehod 26 -5
Alkohol při kontrolách 4069 -811
Drogy při kontrolách 2103 +115

Zdroj: Policie ČR