VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Finanční poradce 25 000 Kč Finanční poradci specialisté Vedoucí stánku TESCO Finanční služby Příbram. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pozice: vedoucí stánku TESCO Finanční služby Příbram, Staňte se zaměstnancem Home Creditu, přední značkové nebankovní společnosti v České republice. Pokud hledáte jistotu, dobře placenou práci a už netoužíte po každodenním tlaku nadřízeného, pak hledáme do našeho týmu právě Vás. Hledáme živou osobnost, která se nebojí komunikace s lidmi., Co hledáme:, - zdravé sebevědomí, - obchodního ducha, - aktivní nasazení, - chuť do práce, Co u nás budete dělat:, - starat se o stávající i nové klienty, - aktivně nabízet naše finanční produkty, - zabezpečovat chod svého pracoviště, - starat se o vizuální stránku Vašeho pracoviště, - administrativní činnost, Co u nás dělat nebudete:, - nebudete mít šéfa za zády, - nebudete denně potkávat stejné lidí, - znuděně očima posouvat ručičky hodinek, Na oplátku nabízíme:, - plat 25.000,- až 45.000,- (podle provizí i více), - pružnou pracovní dobu, - zázemí silné a stabilní společnosti, - práci na hlavní pracovní poměr, - vstupní školení a profesionální zaškolení, - systém zaměstnaneckých výhod (5 týdnů dovolené, sick days, stravenky, příspěvek na penzijní připojištění, možnost zvýhodněného čerpání firemních produktů, volnočasové poukázky apod.)., Nástup: od 1.11.2018 do 30.11.2019. Mzda: 25 000,- až 45 000,- Kč, Kontakt: Lavický Petr, e-mail: petr.lavicky@homecredit.cz, Místo výkonu práce: Home Credit a.s. - pobočka TESCO, Žežická č.p. 598, Příbram V-Zdaboř. Pracoviště: Home credit a.s. - pobočka tesco, Žežická, č.p. 598, 261 01 Příbram 1. Informace: Petr Lavický, +420 792 497 228. Výroba - Výroba Tiskaři 25 000 Kč Tiskaři Tiskař/ka na ofsetovém stroji. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pozice:tiskař/ka na ofsetovém stroji, Požadavky:, praxe výhodou, rádi Vás zaučíme, vzhledem ke středně fyzické zátěži vhodné spíše pro muže, Pracovní náplň:, tisk na čtyřbarvovém ofsetovém stroji formátu B2, Nástup možný dle dohody na dobu neurčitou., Mzda: 25 000,- Kč po plném zaučení až 30 000,- Kč, Kontakt:Dvořák Petr, tel.: 776 304 678, , e-mail: tiskarnadvorak@seznam.cz, nebo osobně na provozovně po - pá 8:00 - 16:00 hod., Místo výkonu práce:Petr Dvořák - tiskárna, Na Zlaté stezce č.p. 1055, Dobříš. Pracoviště: Petr dvořák, Na Zlaté stezce, č.p. 1055, 263 01 Dobříš. Informace: Petr Dvořák, +420 776 304 678,. Výroba - Výroba Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 86 Kč Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci Zpracovatelé masa. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 86.2 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pozice: zpracovatelé masa, OC, Jedná se o krátkodobé zaměstnání., Nástup: od 10.12.2018 do 9.3.2019. Mzda: 86,20,- Kč/hod, Kontakt: Tomjaková Olga, tel.: 777 762 276, Místo výkonu práce: ADOW s.r.o., provozovna ZEMAN maso-uzeniny, a.s., Jinecká č.p. 315, Příbram I. Pracoviště: Adow s.r.o., provozovna příbram, Jinecká, č.p. 315, 261 01 Příbram 1. Informace: Olga Tomjaková, +420 777 762 276. Potravinářství - Potravinářství Řezník, uzenář 12 200 Kč Řezníci a uzenáři Řezníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pozice: řezníci, OC, Jedná se o krátkodobé zaměstnání., Nástup: od 1.12.2018 do 1.3.2019. Mzda: 12 200,- Kč, Kontakt: Krychfalushiy Vitaliya, tel.: 608 771 623, Místo výkonu práce: G - Aquarina s.r.o., provoz - ZEMAN MASO UZENINY, Jinecká č.p. 315, Příbram I. Pracoviště: G - aquarina s.r.o. provoz, Jinecká, č.p. 315, 261 01 Příbram 1. Informace: Vitaliya Krychfalushiy, +420 608 771 623.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Motorkář spadl před auto. Nepřejelo ho, přesto zemřel

Miroslav Slepička je odnášen na nosítkách ze hřiště. Zlomil si kotník.
22

Slepička se v noci podrobí operaci

Strůjcem příbramské porážky byl bosenský záložník Letić

Karviná – Fotbalisté 1. FK Příbram nedokázali navázat na poslední domácí vítězství s Olomoucí a v zápase devátého kola FORTUNA:LIGY prohráli v Karviné 4:1. O výhru domácích se zasloužil především bosenský záložník Bojan Letić, jenž se podílel na všech brankách Karviné. Středočeši tak nadále zůstávají v tabulce na jedenácti bodech.

Ze světových her v Koreji přivezl berounský hasič medaile

Chungju (Jižní Korea) /FOTOGALERIE/ - Až v Jižní Koreji se od 10. do 17. září činili dva hasiči ze středních Čech. Dušan Plodr z berounské stanice profesionálů a jeho kolega Radek Kladiva z Vlašimi se ve městě Chungju zúčastnili 13. Světových hasičských her. 

Dobříš ocení významné osobnosti

Dobříš - Už jedenáct let se udělují Ceny města Dobříš osobnostem, které se významně zasadily o rozvoj města nebo o jeho dobré jméno. Nejinak tomu bude i tento víkend.

K PID se od října připojí všechny vlaky v kraji

Střední Čechy - Zásadní změna týkající se možnosti placení za jízdné čeká od počátku října cestující jezdící po středních Čechách vlakem. Bude plně dokončena integrace železnice na území kraje do systému Pražské integrované dopravy (PID). Včetně nového zavedení tarifních pásem 8 a 9.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT