„Poté, až bude studie řešící parkovací systém v centru města hotová, budou o jejím přijetí hlasovat zastupitelé," reagovala na dotaz mluvčí radnice Alida Štulajterová s tím, že v letošním roce přední představitelé města na stůl studii zřejmě nedostanou.

„Na blížícím se zastupitelstvu se určitě studie projednávat nebude," řekla Alida Štulajterová, s tím, že pravděpodobně se nebude studie projednávat ani na prosincovém zasedání.

Třináctiletá snaha

K dopravní studii by se podle informací Rakovnického deníku měly vyjádřit veškeré potřebné instituce, tedy studie by měla obsahovat vyjádření například policie, ale i památkářů, aby zastupitelé měli k dispozici ucelené informace. „V současné době se vytváří studie," poznamenala ještě mluvčí rakovnické radnice.

Odstranit výběrčí budku u výjezdu z historického centra města se snaží zastupitelé třináct let. Veškeré pokusy ovšem vždy ztroskotaly na zavedení parkovacího systému v centru. Zatímco někteří zastupitelé požadovali úplné zrušení závorového systému a nahrazení parkovacími automaty, druhá polovina prosazovala jen modernizaci stávajících závor. 

Navíc, když už se koncem roku 2013 zdálo, že závorovému systému zazvonil definitivní umíráček, přišli zastupitelé z řad KSČM s návrhem, že by parkovné měli vybírat lidé „s brašničkami". A tak nastala znovu patová situace, tedy nebylo přijato rozhodnutí, které by situaci řešilo.

Modernizace systému

V dubnu letošního roku se ale situace změnila. V zastupitelstvu se našla potřebná většina, která nakonec hlasovala pro modernizaci závorového systému. I když se našli zastupitelé, kteří požadovali odložení projednávání bodu.

„Myslím si, že kdybychom takto oddalovali sex, tak vymřeme." Těmito slovy reagoval na možný odklad řešení parkovacího systému v historickém centru města Rakovníka zastupitel Ludvík Vožeh (ČSSD).

Přijaté usnesení ovšem neznamená, že zastupitelé schválili definitivní podobu parkovacího systému. „Neschvalujete, že tento systém na náměstí bude, ale to, aby rada města systém připravila a nechala si k němu udělat vyjádření od všech dotyčných stran. Jedná se o čistou modernizaci stávajícího systému," okomentoval návrh předseda dopravní komise Milan Peruth.

Dva pruhy a čipová karta

Většina vjezdových a výjezdových míst prý zůstane stejná, největší změnou bude odstranění výběrčí budky, kde vzniknou dva výjezdní pruhy. Další novinkou by mělo být zřízení čipové karty. Ti, kdo často vjíždí na náměstí, by si mohli takzvaně nabít kartu penězi, při opuštění náměstí by se jim peníze za parkování v centru odečetly z karty.

Kromě toho případný modernizovaný závorový systém bude připravený i na provoz bez závor. Automaty v centru města, které by sloužily pro zaplacení parkování, bude možné přenastavit do fungování parkovacích automatů.

„V budoucnu bude možné odstranit závory a vyzkoušet fungování na parkovací automaty. Tato varianta by byla realizovatelná až v době, kdy bude dostatek strážníků městské policie. Dopravní komise velmi dlouho hledala systém, který by nahradil ten, co tu funguje. Náměstí se stává jakýmsi průjezdním bodem, závory tvoří jakousi selekci," řekl Miroslav Samaš (ANO), místostarosta Rakovníka.

Závory vyzkouší i v centru Brna

Ostuda, nikde jinde nic podobného nenajdete. Jsme tu uzavření jak v táboře, nebo nějakém skanzenu. Takovéto odpovědi nejčastěji zaznívají z úst kritiků parkovacího závorového systému v historickém centru města Rakovníka.

Podnikatelé z centra města také argumentují tím, že právě závorový systém je znevýhodňuje v konkurenci s obchodními markety a řetězci na perifériích města. I proto na posledním zasedání představitelů města usilovali o to, aby město systém závor odstranilo a nahradilo jej parkovacími automaty. To se ale nakonec nestalo.

„Parkovací automaty jsou běžná věc, která funguje v několika městech. Závory jsou ostuda našeho města. Můžeme se s tím pochlubit ve střední Evropě jen my. Toto je přeci město, nikoliv veřejné parkoviště," kritizoval záměr vedení města modernizovat současný závorový systém Petr Svoboda.

Jenže. Podobný závorový systém se chystá zavést vedení města Brna od příštího roku. Důvod? Příliš mnoho automobilů v historickém centru. Dalším důvodem jsou pak nepoctiví řidiči, kteří se vyhýbali placení za parkování v historickém centru.

Zklidnění dopravy

V Brně by měl systém závor a bezpečnostních kamer začít fungovat od příštího roku. Prioritou je ale zklidnění dopravy v historické části města. „Jsem zvědavý, jak to bude fungovat. Většinou tam potkávám auta zásobování nebo někoho, kdo má vyřízenou propustku," shrnul zkušenosti chodců pro Brněnský deník student Petr Machač.

Pro zásobování a firmy, které si v centru parkovací místa platí, novinka nahradí současný systém kartiček dokládajících oprávnění k vjezdu.

Výhodou by pro tamní obyvatele mělo být uvolnění míst k parkování. Podle sdělení magistrátu zavedení podobného systému snížilo dopravní zátěž Londýna o třicet procent a Říma o osmnáct.

Regulace v Krakově

K ještě radikálnější regulaci parkování došlo v polském Krakově, kde do pěší zóny auta vůbec nepouštějí. Vznikly tři zóny, vnitřní bez aut, druhá pro rezidenty a zásobování a třetí pro ostatní.

„Občané Krakova proti regulaci demonstrovali, média vedla negativní kampaň, ale primátor ustál čas, než se efekt zklidnění dopravy projevil," popsal Brněnskému deníku dopravní expert David Bárta. Centrum Krakova se podle něj stalo atraktivním místem setkávání a obchodu.

Práci zjednoduší systém strážníkům. „Přibližně desítka strážníků, kteří nyní kontrolují oprávněnost vjezdu do historické části, se díky tomu bude moci zaměřit na jinou činnost," popsal mluvčí strážníků Pavel Šoba.

Podle ředitele společnosti Brněnské komunikace Luďka Borového systém závor pomůže také snížit počet řidičů, kteří neoprávněně vjeli či stáli v historické části Brna. Jen za loňský rok na pokutách vybrali tamní strážníci téměř 1,5 milionu korun. „Současná legislativa neumožňuje vymáhat dodatečně neuhrazené parkovné," poznamenal Borecký. Nový systém má počet neplatičů snížit.

Čtěte také: Obyvatele největšího sídliště v Rakovníku čeká více parkovacích míst i zeleně