Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pravidelnost. Nepřejídat se. Nehladovět. Mít cíl. To vše může změnit naše Já

Čestlice /ROZHOVOR/ - Přístroj InBody za pár vteřin odhalil, že moje svalová hmota je poměrně v pořádku. Co není v pořádku, jsou tuky. Těch mám v těle, při váze 78 kilogramů, o deset a půl kila více, než by bylo dobré. A tak jsem začal cvičit. Dvakrát, třikrát týdně jdu do fitka.

25.6.2016
SDÍLEJ:

Středočeský krajský šéfredaktor Deníku Jiří Macek cvičil pod dohledem Lukáše Kverky, manažera fitness centra v Aquapalace Praha v Čestlicích.Foto: DENÍK/Pavla Janoušková

Manažer fitka v Aquaresortu Čestlice Lukáš Kverka mi ukázal, co je dobré, co není dobré. A já cvičím. Snažím se. Jenže prý je dobré, abych také změnil stravovací návyky. Jak? To mi alespoň v krátkosti Lukáš Kverka vysvětlil.

Co je důležité k tomu, abych stav svého těla vylepšil nejen sportovním výkonem, ale i tím, co do sebe umisťuji?

Po měření InBody jsme zjistili nedostatky vašeho těla. Tyhle nedostatky, tedy přemíra tuků, mohou být způsobeny stravou. Cvičení je jedna strana, strava druhá. Říká se, že strava za vše může až ze 70 procent?

Tolik?

Je to tak.

Takže nemám tolik jíst?

O to vůbec nejde. Základem je pravidelnost.

Jenže já nemám čas pravidelně jíst.

Je to otázka priorit, pro co se rozhodnete. Když chcete se sebou něco udělat, musíte nejen cvičit, ale i přizpůsobit stravu. Tedy jíst vícekrát denně a pokud možno v pravidelných intervalech.

Hodinka sem, hodinka tam.

To si myslíte. Tělo je chytré a náš vnitřní systém si vše pamatuje. Když nedostane jíst pravidelně, je zmatené a signalizuje, že se něco děje. Nedostane energii, tak si ji pak začne z dalšího jídla uchovávat, protože co kdyby náhodou jste zase zapomenul jíst.

Předpokládám, že trochu bude strava odlišná u mne, který potřebuje zpevnit svalový aparát a malinko zhubnout, než u toho, kdo chodí do fitka pro rázné zvětšení bicepsů.

Přesně tak. To nemá smysl tady rozebírat, od toho jsou naši školení trenéři, kteří s každým individuálně proberou jeho potřeby, myšlenky, cíle. Vidíte - musíte mít cíl. Reálný cíl. Abyste mu věřil, abyste k němu konal patřičné kroky.

To mám, přežít, aby mne nebolela záda z toho věčného sezení u počítače a v autě a abych neměl takové břicho.

Takhle to nemyslím. Vy to zjednodušujete.

Nene, naopak v jednoduchosti je síla, svoje cíle říkám jasně.

Dobře. Ale nejhorší je, když si někdo vzpomene, že bude jiný, lepší, silnější, svalnatější. A chce to hned. Začne chodit do fitka pětkrát týdně, k tomu začne okamžitě a razantně měnit stravu na takzvaně zdravou. Obecně je naplňování cílů dost individuální podle daného člověka, ale zpravidla ty unáhlené a živelné cíle nebývají těmi, které přetrvávají dlouhodobě. Je třeba nepřeskakovat z jedné strany na druhou, ale vše krok po kroku. Chceme přeci změnit svůj životní styl doopravdy a ne jen jednorázově.

Jinak řečeno neblbnout. A nezblbnout?

Přesně tak. Pomalu. Po malých krůčcích, na jejichž konci máte malinký posun, ze kterého máte radost. A dobrý pocit. Tedy ta pravidelnost. Rozhodně se nepřejídat a naopak nehladovět. To jsou obecné pravdy, které prostě fungují. Celý den nejíst a pak před spánkem vybílit lednici, to vážně není ten směr, který bych jako trenér doporučil. Cvičit, abych mohl jíst? To nefunguje.

Rozumím. Když cvičím hodinku, piju obyčejnou vodu.

To je v pořádku, voda organismus nezatěžuje a řekl bych, že za ty necelé dvě hodinky klidně i litr vody je v pořádku, a pokud jsou větší horka nebo se více potíme, může být vhodným i nějaký izotonický nápoj.

A co snídaně?

Vždy se říkalo, že snídaně je základ. Pokud se večer nepřejíte a nevybílíte lednici, ráno byste měli mít malinko hlad. A vy dodáte organismu potřebnou energii. Ovoce, ale třeba žitný chléb, vajíčko natvrdo, k tomu rajče, nízkotučný sýr s kvalitní šunkou. Jídlo musí být pestré. Víte ale, co je důležité?

Mně připadá, že skoro všechno.

To jo, ale je důležité, abyste na stravu myslel dopředu a připravil si ji. Jinak řečeno, když se probudíte a začnete přemýšlet, co dneska posnídáte a jen zíráte do ledničky, moc toho nevymyslíte.

A skončím u chleba s máslem a medem.

Asi tak. Takže se nebát večer popřemýšlet, co ráno. Pak jste klidnější, jistější a tělo nemá v sobě stres z toho, co dneska dostane, zda mu to bude stačit.

Co káva?

Tak tu doporučuji v malém množství před cvičením, protože nabudí organismus. Po cvičení kávu příliš nedoporučuji, stejně jako pivko.

Ale to já přesně dělám, po cvičení káva a když dojedu na kole, pivko.

Opakuji tedy, že tohle nedoporučuji. Vy místo toho, abyste organismus uklidnil a nechal ho regenerovat, tak ho nakrmíte kofeinem a alkoholem. On se musí věnovat tomuto nenadálému přílivu jiné energie, kterou musí odbourat a na regeneraci unaveného organismus nemá čas. Vaše regenerace se opozdí. Ale o pitném režimu, tedy o sacharidových, proteinových nápojích, aminokyselinách, to vám každý trenér u nás podrobně, jasně a stručně vysvětlí.

Tohle už nechci slyšet, to je na mne složité.

Říkám, že trenéři vám to vysvětlí jednoduše.

Jasně, ale mne stačí, že piju špatně kávu po cvičení místo před ním. Jenže mne to chutná. Já vlastně cvičím, abych si pak tu kávu mohl dát.

Dobře, tak vy do toho zapojujete ještě tu mysl, což je také dobré. Tak si alespoň pro začátek dejte tu kávu malou.

Vy mi to všechno převracíte.

Šel jste do toho, chcete vědět, jak to funguje. Musíte se rozhodnout, jestli si chcete hrát na to, že se svým tělem něco uděláte, nebo s ním opravdu něco uděláte. A to jsme se nedostali ještě na regeneraci, masáže, saunu.

To až příště.

Dobře, ale slibte, že ta pravidelnost bude do příště výrazně u vás lepší.

Slíbím, ale ne úplně.

Čtěte také: Efektivní cvičení? Rady odborníka pomohou

Autor: Jiří Macek

25.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
František Hakl s trofejí pro mistry světa v malém fotbale, kterou s českou reprezentací vybojoval v Tunisku.

Zlatý šampion Hakl věří, že vítěznou atmosféru přenese i do Benátek

Ilustrační foto

Kam na fotbal: 1. FK Příbram přivítá Ústí nad Labem

Krize krajské koalice dospěla na ostří nože. Silná slova mohou vystřídat činy

Střední Čechy – Vydrží, nebo lze očekávat změny? Řeč je o pevnosti aktuální středočeské koalice, v jejímž případě se zdá, že navenek vyvřelo dlouhodobější napětí. A vlastně i spory.

K pouti do Sanatiága inspiroval Jindřicha Smítku filmový dokument

Příbram – Filmový dokument o pouti do Santiaga de Compostelo stál u zrodu nápadu Jindřicha Smítky jednou se na tuto pěší cestu vydat. Od myšlenky k činu mu to sice trvalo zhruba ještě deset let, ale nyní má svůj splněný sen za sebou a přemýšlí o dalších cestách. O pouti do Santiága nyní pořádá besedy. Ve středu se jedna konala v Příbrami a další se uskuteční v polovině listopadu v Lázu. 

V Příbrami zazní hity z divadla Semafor

Příbram - Dvě legendy divadla Semafor Jiří Suchý a Jitka Molavcová vystoupí v příbramském divadle. V jejich podání zazní největší hity nejen autorské dvojice Suchý Šlitr, které stačily během své existence zlidovět. 

Sedlčany si vezmou úvěr na modernizaci autobusového nádraží

Sedlčany – Starosta Sedlčan Jiří Burian před časem avizoval, že na 16. října svolá zastupitele města. Hlavním bodem programu měla být modernizace autobusového nádraží tedy přestupního terminálu, konkrétně způsob financování. To se ale nestalo. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení