Vyplývá to z porovnání jízdního řádu v roce 2018 a návrhu jízdního řádu, který začne platit v roce v prosinci letošního roku. Návrh počítá s prodloužením jízdních dob až o tři minuty v porovnání se stavem před rekonstrukcí.

Největší prodloužení jízdní doby potká spoj SC Pendolino Košičan, který v roce 2018 jel z pražského hlavního nádraží 34 minut, od prosince 37 minut. Tento čas se stane v podstatě standardem pro všechny dálkové vlaky v relaci Praha – Kolín. Prodloužení o dvě minuty oproti stavu v roce 2018 znamená pro většinu spojů linky Ex3 Praha – Brno (railjet, Metropolitan), o minutu se prodlouží jízdní doba Leo Express.

O jednu minutu bude naopak kratší jízda rychlíků linky R19 (Praha – Česká Třebová – Brno). O tři minuty rychleji by měly zvládnout jízdu osobní vlaky mezi Masarykovým nádražím a Kolínem.

„Na výslednou cestovní dobu má vliv nejenom rychlost vlaku samotného, ale i koexistence trasy vlaku s trasami ostatních vlaků na trati. Zatímco na jednokolejných tratích má velmi silný vliv na celkovou cestovní dobu zejména uspořádání křižování, na vícekolejné trati (např. spojení Praha – Pardubice) má vliv dostižení pomalejších vlaků rychlejšími,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Podle ní je pro každý jízdní řád na takto zatížených tratích nejprve zpracováván kapacitní model, ten je projednáván s dopravci a objednateli veřejné dopravy tak, aby bylo dosaženo konsensu. „Součástí tvorby kapacitního modelu je i hledání takového uspořádání jednotlivých tras, při kterém dochází k co nejmenšímu vzájemnému ovlivňování rychlejších a pomalejších vlaků,“ dodala.