VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skutečná historie českých dálnic se začala psát před 50 lety

Střední Čechy – Rovných padesát let uplynulo od chvíle, kdy týmy stavbařů začaly budovat nejstarší českou dálnici D1. V září roku 1967 odstartovala výstavba páteřní komunikace tehdejšího Československa, jejíž první úsek Praha–Mirošovice (21,3 km) byl dokončen o čtyři roky později.

12.9.2017
SDÍLEJ:

Kolona na dálnici D1. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Na slávu, která 12. července 1971 provázela jeho otevření, si mnozí pamětnici ještě možná vzpomenou. A zcela jistě si vybaví jeho podobu – na rozdíl od současnosti měla tato dálnice v obou směrech jen dva jízdní pruhy. Do podoby, jak ji zde známe dnes, se rozrostla v letech 1996–1999. Kvůli velké vytíženosti byly tehdy dobudovány ještě dva pruhy v modelu 3+3.

Dálnice se postupně prodlužovala – a trvá to dosud. Souvislého dálničního spojení mezi Prahou a Brnem se motoristé dočkali v roce 1980 (když velkým mezníkem se stalo také otevření 54kilometrového úseku Mirošovice–Hořice v roce 1977); pak se pracovní ruch přenesl pouze na Moravu. Aktuálně se staví 14kilometrový úsek Přerov–Lipník nad Bečvou, kde má být hotovo v příštím roce – a v roce 2018 také bude zahájeno budování posledních 10 km v úseku Říkovice–Přerov. Po dokončení se délka D1 rozroste na 377 km, které umožní dojet po dálnici z Prahy až na polskou A1. Mezitím se ale ve staveniště postupně mění i již používané úseky, které procházejí rozsáhlou modernizací (což se neobejde bez dopravních komplikací, často ani bez emocí – a bohužel ani bez nehod).

Významný vliv na provoz na D1 by měly mít i další chystané velké dopravní stavby. „Ulevit“ jí má nejen přivedení dálnice D3 až k Praze, ale do budoucna také výstavba dálnice D35 v úseku Hradec Králové–Mohelnice. Ta by pak společně s dálnicí D11 vytvořila druhou, „severní“ trasu na Moravu.

Plány ze třicátých let připomínají opuštěné mosty Výstavba, která začala na Praze-východ a na Benešovsku před půl stoletím, nebyla na našem území první snahou o budování dálnic. Rozhodnutí o vzniku D1 padlo již v roce 1938 – a na jaře roku následujícího se skutečně začalo stavět. Období druhé světové války přineslo přerušení prací. Ty sice byly po jejím skončení částečně obnoveny, už v roce 1950 se ale zastavily docela. Dodnes je připomínají opuštěné mosty v původně zamýšlené trase u Želivky; v okolí nádrže Švihov. Předtím se vážně uvažovalo o souvislé dálniční trase ze západních Čech do Košic, která by se vyhýbala velkým sídlům; plány se musely zásadně měnit po Mnichovu, kdy byla zabrána pohraniční území.

Autor: Milan Holakovský

12.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Halový turnaj akademie 1. FK Příbram ovládli hráči Bohemians, domácí obsadili skvělé druhé a třetí místo
12

Halový turnaj akademie 1. FK Příbram ovládli hráči Bohemians

Fotbalisté Nového Strašecí v závěrečném podzimním kole prohráli s Příbramí 0:6.
25

Spartakovci zakončili podzim palbou ve Strašecí. Trenéry čeká barcelonská odměna

Advent v Příbrami začne slavnostním rozsvěcením vánočního stromu

Příbram - Pomalu se blíží adventní čas, který patří mezi nejkrásnějším období roku. V letošním roce si na něj město Příbram připravilo výzdobu v ulicích, stánky s vánočním sortimentem, osvětlené stromy a vůni svařeného vína. Vánoční strom, jako symbol zahájení adventu, bude slavnostně rozsvícen v sobotu 2. prosince. Do přípravy letošního předvánočního programu se mnoho kulturních institucí a vybere si snad každý. 

Ve středu v Příbramském deníku: prvňáci ze ZŠ Březnice

Příbramsko - Už ve středu pokračuje ojedinělý seriál Deníku, v němž se představí všechny děti, které letos nastoupily poprvé do školy. Prohlédněte si jejich rozzářené tváře plné očekávání nových vzrušujících zážitků. Ve středu 22. listopadu pokračujeme fotkami usměvavých dětí ze ZŠ Březnice.

Policie hledá svědky dopravní nehody

Sedlčany – Policie hledá svědky dopravní nehody, ke které došlo v pátek 10. listopadu deset minut před čtvrtou hodinou odpoledne na silnici III. třídy v katastru obce Sedlčany. Řidič osobního auta jedoucí ve směru od obce Solopysky na Sedlčany dostal v zatáčce na mokrém povrchu vozovky smyk a vjel do protisměru, kde narazil do vzrostlého stromu.

Kamion na parkovišti před obchoďákem? Občas se tam objeví

Střední Čechy – Nemilé překvapení čekalo v sobotu řidiče Jindřicha Koukala, když se chtěl s autem zastavit v berounské nákupní zóně u Litavky u dálnice D5. Musel se vyhýbat hned dvěma kamionům, s nimiž se setkal na parkovišti pro osobáky, a to navzdory hned dvěma zákazovým značkám. „Jeden stál přes spoustu parkovacích míst, druhý manévroval s popojížděním sem a tam, protože na dlouhé soupravy parkoviště není zkonstruováno,“ připomněl Koukal. S dodatkem, že dlažba určitě není přizpůsobena ani takhle těžkým vozidlům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT