Připomíná to krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN) s tím, že na zavádění nových pravidel pamatují už pravidla pro právě vyhlašovaná výběrová řízení na uzavření nových desetiletých smluv s autobusovými dopravci. V některých vlacích už samoodbavovací systém cestující znají. A v širším měřítku si ho mohou užít třeba výletníci, kteří z Prahy a středních Čech vyjíždějí na Šumavu. Nebo do jiných oblastí v příhraničí, kde je tento způsob placení jízdného běžně rozšířený.

Prodávat jízdenky řidiči přestanou

V autobusech na příměstských i meziměstských linkách se bude jednat o revoluci. Zavedení nových pravidel přinese výraznou změnu nejen pro řidiče, ale i pro cestující. Do autobusů se bude nastupovat nikoli výhradně předními dveřmi, často se spořádaně srovnanou frontou vytvořenou na zastávce, ale v chumlu: s využitím libovolných dveří. Tedy podobně, jako se nyní nastupuje například do vozidel hromadné dopravy v Praze, pokud se nejedná o linku, která má namířeno „ven“ z hlavního města. Dnes je tedy v metropoli rozdíl, jestli číslo autobusu začíná dvojkou, nebo třeba trojkou. Po změně pravidel už to bude fuk.

Podpis memoranda k přijetí standardů týkajících se přístupu k obětem domácího násilí.
Pomoc obětem domácího násilí se má zlepšit, síly spojí neziskovky i úřady

Už jen vzpomínkou se také stanou nynější situace, kdy pasažéři podávají řidiči peníze, odpípnou před nimi kartu nebo ukazují průkaz. Šofér se má věnovat řízení – a jestli lidé, které veze, mají zaplaceno, nebude jeho starost. To mají kontrolovat početné týmy revizorů, s jejichž vytvořením se také počítá. Radní Borecký soudí, že tahle změna nejen urychlí nástup cestujících, ale také může posílit zájem o práci za volantem. Najde se prý dost těch, kteří nemají zájem lámat si hlavu s cenami a tarify a nejsou ochotni komunikovat s lidmi.

Automaty přímo v autobusech

Změně v nastupování do autobusů má předcházet tarifní reforma, kdy se již od září příštího roku počítá s výraznou změnou systému placení jízdného. Týkat se má zejména předplacených kuponů. Minulostí se stane nynější rozdělení kraje na tarifní pásma. Kupon tak má být – opět podobně jako v hlavním městě – za jednotnou cenu; bez ohledu na to, zda cestující obvykle jezdí jen mezi sousedícími zastávkami, nebo jeho každodenní cestování obnáší desítky kilometrů.

Také pro placení za jednotlivé jízdy bude rozhodující už jen čas a nikoli hranice pásem. Proto se v souvislosti s chystanými tarifními změnami hovoří o „zjednodušení“ – jakkoli hodně lidí bude mluvit o „zdražování“. Což Borecký nepopírá: nezastírá, že do systému veřejné dopravy kraj potřebuje získat více peněz od cestujících.

Kácení stromů. Ilustrační snímek.
Barevné puntíky, křížky a čísla na stromech? Nemusí jít vždy o kácení

Záměrem organizátorů dopravy je, aby v souvislosti s chystanou změnou měla většina lidí jízdní doklad koupený předem: nejen předplacený kupon, ale i jednotlivé jízdenky pořízené prostřednictvím mobilní aplikace. Ani zbývající pasažéři se však nebudou obracet na řidiče. Pro ně budou v autobusech samoobslužné terminály.

Samoobslužně platit kartou je už delší dobu možné v některých pražských tramvajích. V autobusech se objeví podobná zařízení. I v tomto směru je příkladem Praha (kde byl někdejší doplňkový prodej jízdenek u řidiče zrušen v rámci opatření proti covidu). V některých autobusech jezdících v hlavním městě už jsou nové strojky k vidění; prozatím s upozorněním, že ještě nefungují.

Co čeká vlaky, ukážou jednání

Zda by mělo být ve vlacích v okolí Prahy omezeno nasazení průvodčích, se zřejmě teprve ukáže. V úterý 22. listopadu to Deníku naznačil mluvčí Českých drah Emanuel Vittek. „V tuto chvíli nemáme konkrétní informace o tom, že by příměstské vlaky ve Středočeském kraji měly v budoucnu jezdit bez průvodčích. Předpokládáme, že jednotlivé možnosti odbavení budou s Českými drahami diskutovány s ohledem na uzavřenou smlouvu,“ konstatoval. S dodatkem, že dopravce, pokud se na něj objednatel obrátí, je „připraven s ním tuto problematiku řešit“. Objednatelem se v tomto případě rozumí Středočeský kraj a hlavní město Praha.