Taková je jedna z informací k chystaným stavbám obchvatů středočeských měst a obcí, jež mají zaznít na jednání krajských zastupitelů 27. ledna. A jedná se o desítky akcí za miliardy (přičemž peníze chce hejtmanství získávat i od státu a z evropských fondů). Na přetřes by tak měla přijít i příprava dalších obchvatů, jejichž přípravu veřejnost pozorně sleduje. Uvedla to hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO), jež v té souvislosti připomněla především obchvaty Benešova, Jesenice a Jílového u Prahy.

Sedmatřicet akcí na obzoru

Počet silničních obchvatů středočeských obcí i měst, které se už budují, jejich stavba se zdá být na spadnutí nebo se alespoň rozběhly přípravy směřující k jejímu zahájení, aktuálně dosahuje 37. S tím se má na nejbližším jednání krajských zastupitelů pochlubit radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). Seznámit zastupitele se stavem příprav staveb obchvatů v regionu mu v pondělí svým usnesením uložili krajští radní. Reagovali tak na výzvy opozice; informace o tom, které akce se chystají a jak jejich přípravy pokročily, požadují zastupitelé z řad STAN a ODS. V seznamu 37 krajem chystaných akcí nicméně není a ani nemůže obchvat Olbramovic: jde totiž o akci státu, připravovanou Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. V souvislosti s ním se v minulosti vyrojily vzrušené debaty poté, co ministerstvo dopravy s řadou výtek zrušilo stavební povolení vydané krajskými úředníky.

Z prohlídky společnosti Vafo Praha působící v Chrášťanech na Praze-západ.
Firma Vafo má dospět ke zkouškám úprav omezujících zápach

V reakci na tyto informace středočeská opozice dokonce loni v srpnu neúspěšně navrhovala vytvořit bezplatný post krajského zmocněnce pro obchvaty, jehož úkolem by bylo sledovat právě tyto přípravy. Práce na obchvatu, který jim má ulevit od zátěže tranzitní dopravou, totiž obyvatelé řady lokalit vyhlížejí s velkou nedočkavostí. A i někteří představitelé radnic dali najevo, že by uvítali víc aktuálních informací. Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) nicméně spolupráci chválí. „U většiny přípravných prací kraj úzce spolupracuje s místní samosprávou, díky níž se daří stavby významnou měrou urychlit,“ konstatovala. Upřesnila, že spolupráce se týká především inženýrské činnosti a majetkoprávního vypořádání; právě pomoc místních představitelů při organizování výkupů pozemků často bývá neocenitelná.

Dvě akce roku 2018

Předloni kraj na svých silnicích dokončil dva obchvaty – přeložku II/605 Chrášťany a obchvat Plaňan. Jak na Praze-západ, tak na Kolínsku pomohla s financováním podpora z evropských fondů – konkrétně z programů ITI a IROP. „Stavba každého nového obchvatu je náročnější než rekonstrukce stávající silnice, protože většinou začíná na zelené louce,“ připomněl radní Petrtýl. „Koridor stavby musí být zanesen v územním plánu obce a někdy také v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, když stavba prochází přes dvě a více katastrálních území,“ upozornil, co je třeba udělat v etapě příprav. V první fázi se zpracuje technická studie vedení trasy, následují zajištění stanoviska EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) a případně zjišťovací řízení – a na základě jeho výsledku pak případně i „velká EIA“. Poté následují projekční stupně: dokumentace pro územní řízení, stavební povolení a provádění stavby; současně s výkonem inženýrské činnosti k zajištění potřebných povolení a smluv. Nestačí tedy připravit projekt, vykoupit pozemky a sehnat peníze na stavbu.

Počítačový virus - Ilustrační foto
Virus, který ochromil nemocnici, byl zřejmě cíleným útokem

Budování nových obchvatů Středočeským krajem
* Stavby již zahájené:
- Králův Dvůr – obchvat
- II/101 Jesenice – obchvat; I. etapa

* Akce, jejichž začátek je (zřejmě) na dohled:
- II/114, II/117 Hořovice – východní obchvat
- II/272 Starý Vestec – přeložka
- Králův Dvůr – obchvat; další etapa
- II/101 Jesenice – obchvat; II. etapa
- II/101 Brandýs nad Labem – přeložka; část „obchvat Zápy“
- II/331 Stará Boleslav – obchvat
- II/240 a II/101, přeložka silnic v úseku D7 – D8, II. etapa – obchvat Kralup nad Vltavou
- II/105 Jílové u Prahy – severní obchvat
- II/240 Černuc – obchvat
- II//121 Heřmaničky – obchvat
- II/111 Divišov – obchvat

* Obchvaty v různých stadiích příprav:
- II/101 Drahelčice – obchvat
- Sojovice – obchvat
- Zbožíčko – obchvat
- Pečky – severní přivaděč
- II/116 Jinočany – obchvat
- I/229 Rakovník – obchvat a II/229 Rakovník – připojení na II/237
- II/272 Lysá nad Labem-Litol; 2. stavba
- II/272 Benátky nad Jizerou – připojení na silnici III/27212
- III/0031 Dolní Břežany – obchvat
- II/240 a II/101, přeložka silnic v úseku D7 – D8; I. etapa – D7 MÚK Středokluky – obchvat Kralup nad Vltavou
- II/240 a II/101, přeložka silnic v úseku D7 – D8, III. etapa – obchvat Kralup nad Vltavou – D8 MÚK Úžice
- II/112 Benešov – severovýchodní obchvat
- III/0164 Řepov – obchvat
- Čelákovice – obchvat
- Beroun a Králův Dvůr – jižní obchvat
- II/611 Nehvizdy – obchvat
- II/229 Lišany – obchvat
- II/240 Velvary – obchvat
- Ořech – obchvat
- Velké Přílepy – obchvat
- II/101 Úvaly – Říčany
- Chrášťany – přeložka; II. etapa
- II/107 Tehovská spojka
- Netvořice – obchvat
- II/106 přeložka k sjezdu z D3 u Hostěradic
- Propojení Vinařice – Bernardov
- Návrh silniční dopravy do areálu Elektrárny Mělník:
+ spojení silnice I/16 se silnicí II/246, spojnice se silnicí III/24636 a před obcí Dolní Beřkovice vybudování silnice podél železniční trati + propojení od areálu u obce Křivenice přes Labe okolo obce Liběchov s napojením na silnici I/9 před obcí Želízy – obchvat Liběchova a Mělníka pro těžkou dopravu;
+ nový úsek komunikace podél železniční tratě (a areálu elektrárny) směrem na Horní Počaply;
+ obchvat obce Cítov

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje; podrobnosti k jednotlivým akcím lze najít na jeho webu (například prostřednictvím odkazu bit.ly/2TkZL5R)

Skryjská jezírka, okolí Berounky
Méně známá pozoruhodná místa čekají na své objevení