Na Kolínsku nyní úspěšně prochází zkouškami nová dvoupodlažní souprava typu push-pull určená pro provoz na příměstských a regionálních tratích, která umí změnit směr jízdy bez zdlouhavého přepřahání lokomotivy. Když mašina – připojena může být elektrická i dieselová – jede vpředu, strojvedoucí řídí vlak z ní.

Má-li se zamířit na opačnou stranu, prostě přejde na druhý konec soupravy: i tam má stanoviště, odkud lze lokomotivu plnohodnotně ovládat. Ta přitom zůstává připojena tak jako předtím; vlak tentokrát bude tlačit. A funguje to. „Snadno se ovládá a jezdí dobře,“ shrnul zkušenosti s novou soupravou strojvůdce Radim Růžička.

Prostor a pohodlí pro cestující

Zácvik strojvedoucích nebude náročný, řekl Deníku místopředseda představenstva Českých drah Václav Nebeský. „Moderní lokomotivy mají sjednocený koncept ovládacích prvků i podobné rozmístění displejů,“ vysvětlil. Při nahlédnutí do „kabiny“ řídicího vozu nelze přehlédnout, že k dispozici je tu nejen vše, co je potřebné k řízení vlaku: nechybí ani malá chladnička a mikrovlnná trouba.

Jízdné. Ilustrační foto.
Kampaň má cestující přesvědčovat, jak na zdražení jízdného vydělají

Také na pohodlí cestujících konstruktéři dbali: samozřejmostí jsou klimatizace jak v malém oddílu první třídy, tak v interiéru třídy druhé, Wi-Fi připojení k internetu, elektrické zásuvky i USB. Ale i zvedací plošiny a prostorná toaleta pro cestující na vozíku. Potěší dostatek místa pro jízdní kola či dětské kočárky; k dispozici je i držák lyží.

Nechybí třeba ani koše pro třídění odpadu. Užitečné mohou být prohlubně ve stolcích určené ke stabilnímu odložení nápojů. Jedna z vychytávek, které pasažéři ocení, aniž by si jejich existenci uvědomovali, však vůbec není vidět. Jde o laserem vytvořené mikrodrážky na oknech, které usnadňují průchod mobilního signálu. Skla vlaků jsou totiž běžně pokryta tenoučkou vrstvičkou kovu, která brání přehřívání vozů sluncem – současně ale omezuje prostupnost signálu mobilních sítí.

Libor Myška.
Němce bude nově učit vybírat auta zkušený manažer z Mladé Boleslavi

Tohle nově uplatněné drážky vyřeší, vysvětlil Deníku hlavní inženýr projektu Jakub Tížek. A předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina slibuje opravdu moderní cestování. „Nová generace dvoupatrových souprav plně odpovídá standardům v západní Evropě,“ konstatoval. Nechybí tak třeba ani přebalovací pult, ovládání dveří s akustickým majáčkem takzvanou slepeckou vysílačkou či informační systém přizpůsobený i pro neslyšící.

Zatím jen pro sever Moravy

První z pěti nových vlaků, které budou jezdit v Moravskoslezském kraji, představili na testovacím okruhu ve středních Čechách zástupci výrobce: konsorcia společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Ve zkušebním provozu by cestující měla první souprava vozit ještě letos; následně bude celá pětice, pořízená zhruba za miliardu korun, nasazena v běžném provozu na trati z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm, informovala ředitelka Regionálního obchodního centra Českých drah v Ostravě Kateřina Divišová.

Místa pro 40 párů lyží i až tři desítky kol tak v oblasti Beskyd určitě přijdou vhod. V základní sestavě složené z řídicího vozu, koncového a jednoho vloženého nabídnou tyto vlaky 356 míst k sezení – vložených vozů by však mohlo být až pět. Ve středních Čechách se nová souprava, od níž si výrobce podle Brzezinových slov slibuje i úspěch na evropském trhu, prohání na testovacím okruhu poblíž Kolína a Poděbrad. S tím, že by se zde tento typ vlaku mohl objevit i v běžném provozu, však České dráhy zatím nepočítají.

Revize plynového kotle. Ilustrační foto.
Kotlíkové dotace už dostalo skoro pět tisíc žadatelů. Čtyři tisíce čekají

„Vždy záleží na krajském objednateli,“ odpověděl Nebeský na otázku Deníku k případným dalším nákupům. S tím, že konkrétně pro příměstské tratě ve středních Čechách mají hejtmanství i magistrát hlavního města Praha zájem o pořízení elektrických jednotek s vyšší kapacitou – pro čtyři stovky sedících cestujících.