Po sedmé hodině na čtvrtém kilometru dálnice D10 havarovalo pět osobních aut, přičemž průjezd zůstal možný pouze odstavným pruhem. Vytvořila se kolona spojená se zdržením hodně přes hodinu; v době velké zátěže i s dvouhodinovým. Aby komplikací na D10 nebylo málo, objevily se na příjezdu do Prahy i další maléry: překážka v podobě vysypaného nákladu na dálničním kilometru 25,1 a hromadná srážka sedmi vozidel na kilometru 19,4. Tato nehoda naštěstí umožňovala průjezd se zvýšenou opatrností.

Nepěkně vyhlížející série havárií se před Prahou odehrála na dálnici D6, kde se na kilometru 3,9 v několika nehodách v husté mlze střetlo celkem deset aut. I zde se rychle tvořila kolona – a těsně po osmé přibyla bouračka dvou osobních aut ještě na kilometru 5,4. Během dopoledne pak přibyly i další nehody – přičemž policisté nakonec na pomezí Prahy-západ a Kladenska napočítali přes čtyři desítky havarovaných aut. Zranění utrpělo 11 lidí, dálnice byla uzavřena. Na Praze-západ se nehodě v ranním provozu nevyhnula ani dálnice D4, kde na kilometru 10,6 před půl osmou havarovala dvě osobní auta mířící od Prahy na Příbramsko.

Kolony se cestou na Prahu tvořily také při jízdě od Slaného po dálnici D7 a od Berouna po D5. Někdy byl příjezd k jejich konci vcelku rizikový, spojený s brzděním doslova na hraně. Našlo se totiž nemálo hazardérů, kteří do mlhy nazývané šoféry jako mlíko vyrazili s nedostatečně osvětlenými auty: pouze s denním svícením.

Cvičný požár hradu Karlštejn likvidovalo 14 jednotek.
Cvičně hořel Karlštejn, zvedlo to hasiče z celého okolí. I v Praze

Rozsvítit s rozumem

„Mizerná cesta,“ potvrdil Deníku po dojezdu do hlavního města řidič Jaromír, který si stěžoval právě na špatnou viditelnost ostatních účastníků silničního provozu. Naznačil, že řidiči nejsou osvícení a mnozí by asi potřebovali pořádný štulec, aby se jim rozsvítilo. On se ovšem ke své čerstvé zkušenosti vyslovil podstatně účinněji – nicméně v mezích slušnosti lze z jeho slov ocitovat pouhý výraz „pár“. Mohl by sice ještě následovat výraz „facek“ – i v tomto případě ale padl výraz mnohem emotivnější. Nelíbilo se mu, že řidiči se spínači světel zacházejí zcela nesmyslně. Když se večer vracel z Prahy domů, kdosi ho za pěkného počasí oslňoval rozsvícenou zadní mlhovkou – a když při raní cestě do práce bylo takto svítit na místě, naopak četná auta zůstávala skoro neviditelná.

Jezdit podle počasí

V čase podzimních mlh, kdy lze brzy očekávat i plískanice, je ovšem třeba myslet nejen na řádné osvětlení vozidla, odpovídající aktuální povětrnostní situaci. Řidiči musí přizpůsobit rychlost jízdy tak, aby byli schopni bezpečně zastavit ve vzdálenosti, na kterou mají rozhled. Počítat musí také s nebezpečím smyku – nejen na mokru a očekávané námraze, ale i na spadaném listí – a rovněž s tím, že je na silnicích může překvapit zvěř. Policie klade důraz rovněž na včasné přezutí; zimní pneumatiky dobře poslouží už na podzim. 

Chodcům pak je na místě připomenout nejenom zvýšenou ostražitost, ale i to, aby nezapomínali na reflexní prvky, které pomohou zvýšit jejich viditelnost. Organizace BESIP navíc upozornila, že reflexní prvky se vyplatí kombinovat ještě s fluorescenčními materiály. Ty pomáhají zvyšovat viditelnost za denního světla a za soumraku – ve tmě však svou funkci ztrácejí.

Cvičení HZS a Letecké služby PČR na Slánské hoře
OBRAZEM: Na Slánské hoře zachraňovali horolezce