VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výstavbu logistického centra u Zdib krajští radní nepodpořili. Řízení pokračuje

Střední Čechy – Tohle a takhle ne, řekli v pondělí středočeští radní. Vyjádřili se tak k záměru vybudovat u dálnice D8 v blízkosti Zdib, prakticky hned za Prahou, velké logistické centrum. Areál se sklady i s prostory pro lehkou výrobu, pánovaný včetně zázemí na ploše 152 795 metrů čtverečních. Proti jeho výstavbě se v uplynulých měsících, vlastně už po dva roky, zvedá vlna nevole nejen ze strany zdibských obyvatel a občanských iniciativ. S výhradami se netajilo ani místní zastupitelstvo, stejně jako radnice z okolí – jak ze sousedních obcí, tak z přilehlých městských částí v metropoli.

8.1.2018
SDÍLEJ:

Krajský úřad Středočeského kraje v Praze.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Záměr na vybudování dvou obřích hal Goodman Zdiby Logistic Centre hodnotili středočeští radní v rámci takzvaného procesu EIA – posouzení vlivu stavby na životní prostředí – už loni v dubnu. Tehdy rada (jež před změnou ve středočeské koalici zasedala v jiném složení) neřekla, že je proti – ale v žádném případě ani pro. S argumentem, že hrozí zhoršení kvality života místních obyvatel, a dokonce se lze obávat i ohrožení jejich zdraví, si vyžádala doplnění a částečné přepracování dokumentace. Právě její novou podobu nyní krajští radní posuzovali – a vydali nesouhlasné stanovisko. Respektovali tak doporučení krajského výboru pro životní prostředí a zemědělství.

Důvod? Předkladatel neakceptoval všechny loňské požadavky středočeských radních, vysvětlil náměstek hejtmanky Miloš Petera (ČSSD), k jehož kompetencím patří oblasti životního prostředí a zemědělství. „Kraj tehdy vydal nesouhlasné stanovisko k předloženému záměru a požadoval podrobněji rozpracovat dopravní situaci, vliv na zdraví, pohodu bydlení a krajinný ráz,“ upřesnil Petera.

Většina z předkládaných námitek, které se již v rámci zveřejnění původní podoby dokumentace přímo sypaly, se podle Peterových slov týkala řešení dopravní situace. Provoz centra by totiž s sebou přinášel jízdy množství kamionů, dále menších nákladních aut a dodávek i osobních aut přivážejících a odvážejících zaměstnance – u všech kategorií vozidel v řádu stovek denně. A představy, že doprava z areálu by měla být vedena na silnici II/608 a I/9 a dále přes exit 1 na dálnici D8, vzedmula hotový příval nesouhlasu. Další výhrady protestujících se týkaly třeba obav z hluku nebo přílišné blízkosti zamýšleného komplexu k historické části obce i k obytné zástavbě.

Doplněná a přepracovaná dokumentace předložená loni 28. listopadu sice na dřívější připomínky k řešení dopravní situace reaguje a investor také přišel s nabídkou, že bude financovat rekonstrukci křižovatky – odpůrcům to však nestačí. Protesty veřejnosti vůči stavbě pokračují.

Zamítavé stanovisko středočeských radních je sice velmi významným momentem, nejde však o konečný verdikt. Proces EIA nadále pokračuje. „V současné době je dokumentace rozeslána dotčeným orgánům a územním samosprávným celkům k vyjádření – s termínem do 11. ledna,“ konstatoval Petera. Připomněl současně, že ke stejnému datu se ke zveřejněné dokumentaci může vyjádřit i veřejnost. Pokud odpůrci stavby zareagují na vicehejtmanova slova a znovu zabrousí očima na datum, dá se předpokládat, že leckde ve Zdibech i okolí se bude svítit dlouho do noci.

Podklady k záměru včetně zveřejněné dokumentace jsou k dispozici na portálu informační agentury životního prostředí CENIA.  Vbrzku je také možné očekávat veřejné projednání záměru – zřejmě na konci ledna. I o něm by měl s předstihem informovat portál CENIA – stejně jako úřední deska krajského úřadu.

Autor: Milan Holakovský

8.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Na hlavním tahu z jihu na Prahu havarovala cisterna s mlékem

Tanečníci si přišli na své.
65

OBRAZEM: Hasičský ples ve Staré Huti

U nehody auta s chemikáliemi zasahovali hasiči devět hodin

Rožmitál pod Třemšínem /FOTOGALERIE/ – Od rána do večera – a to vlastně doslova. Tak museli hasiči na Příbramsku máknout na místě havárie nákladního auta převážejícího nebezpečné látky, k níž došlo v pátek dopoledne nedaleko Rožmitálu pod Třemšínem. Těsně před devátou hodinou opustilo vozovku pokrytou sněhovou břečkou v osadě Pňovice. A už první informace byly varující: bourající vůz, který skončil ve škarpě, měl na korbě nebezpečný náklad!

Macík s Brabec stále nejlepšími českými jezdci

Dakar - Nejlepší český jezdec v poli kamionů Martin Macík statečně bojuje s nástrahami nejnáročnějšího motoristického závodu na světě, Rallye Dakar. Přestože se mu ani v posledních dvou etapách nevyhnuli problémy, drží se na skvělém šestém místě v celkovém pořadí. Trable zažil i Jan Brabec, který ale rovněž podává vynikající výkon a drží se na konci čtvrté desítky.

Jan Tománek má za sebou další kemp, cílem byla příprava na La Diagonelu

Livigno /FOTOGALERIE/ – Jan Tománek pokračuje v tvrdé zimní přípravě. Handicapovaný sportovec, který v zimní sezoně závodí v bílé stopě, absolvoval po několika dnech volna další soustředění. V termínu 6. – 13. 1. zavítal opět na přípravný běžkařský kemp v italském Livignu, kde najížděl porci kilometrů.

Romantika dávných lásek láká k valentýnským výletům po kraji

Střední Čechy – Historické drby dokážou učinit minulost půvabnou – a to tím spíš, pokud se jedná o historky o lásce. Spoustu inspirace v tomto směru – a třeba i podnětů k výletu v rámci oslav svátku zamilovaných svatého Valentýna – nabízí nový počin Středočeské centrály cestovního ruchu: brožura nazvaná Milostné příběhy středních Čech.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>