Už rok před osmnáctinami legálně za volantem ve skutečném provozu. Takovou možnost nabídla od začátku letošního roku novela zákona o silničním provozu – s podmínkou zkušeného řidiče v roli mentora po boku.

| Video: Youtube

Na Příbramsku měli první sedmnáctiletí za sebou závěrečné zkoušky v autoškole hned na začátku roku. „Zájemci se nám hlásili už loni na podzim,“ uvedl Václav Vohradský z příbramské autoškoly, podle kterého zájem neslábne. Zatím se hlásili převážně chlapci, už se prý ale objevují i dívky.

Do konce minulého roku bylo možné zahájit kurzy v šestnácti a půl a začít jezdit po závěrečných zkouškách v osmnácti letech. Tehdy ale čerstvý řidič mohl vyrazit na cesty sám, dnes v sedmnácti musí mít na sedadle spolujezdce mentora. V této roli se mohou střídat až čtyři lidé, registrovaní a zapsaní v evidenční kartě řidiče L17. Další podmínkou je řidičák získaný před nejméně deseti lety, o který v posledních pěti letech nepřišli, a čisté bodové konto bez záznamu.

Mentor s body nemá šanci

A právě poslední ze zmíněných podmínek bývá podle Vohradského mnohdy zádrhelem. „Je to častý problém, kdy sedmnáctiletí majitelé řidičáku nemají s kým jezdit, protože se ukáže, že jejich mentoři mají body,“ potvrdil lektor autoškoly.

Hojně také dochází k tomu, že řidič s papíry L17 sedí málokdy za volantem, protože to nedovolují omezené časové možnosti rodičů, kteří jsou nejčastějšími mentory.

Podle Petry Pilcové z kutnohorské autoškoly je zásadní, aby mentor byl kromě splnění zákonem stanovených podmínek i aktivním řidičem. Třeba babička, která má sice papíry, ale léta už sama neseděla za volantem, asi čerstvému šoférovi moc platná nebude.

Role mentora je poměrně náročná. „Dospělí, kteří se registrují jako mentoři, mnohdy netuší, do čeho jdou,“ poznamenal Václav Vohradský. Kromě toho, že mentor na sedadle spolujezdce postrádá druhé pedály, aby mohl případně zasáhnout, nemá při chybách začátečníka ani tak rychlé reakce jako zkušený lektor autoškoly.

Ale i když může mentor přispět jen radami, ve voze zbytečný není. Zásadní myšlenkou systému L17 je podle BESIPu umožnit mentorům předávat nejmladším začátečníkům své řidičské zkušenosti, a tím snižovat jejich nehodovost.

Řidičský průkaz L17

Žák – věk nejméně 15,5 roku, zdravotní způsobilost, žádost o řidičské oprávnění podepsaná zákonným zástupcem
Mentor – majitel řidičáku nejméně deset let, nemá zadržený řidičák, je bez záznamu v bodovém systému

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17. rokem lety věku a závěrečné zkoušky už v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole. Hlavní myšlenkou systému L17 je umožnit mentorům (převážně rodičům) předávat své řidičské zkušenosti i svým dětem, a pomoci tak snižovat nehodovost mladých začínajících řidičů. L17 platí pouze v České republice.