Červené pásy mají za úkol chránit chodce při přecházení na rušných místech, a to barvou a hlukem při jízdě na hrubém povrchu silnice, který má prý lepší brzdné vlastnosti. „Pásy by měly na řidiče zapůsobit patnáct metrů před přechodem. Hrubý povrch by měl těm rychlejším řidičům umožnit lépe zabrzdit,“ vysvětlil vedoucí příbramského dopravního odboru Zdeněk Škaloud.

V Příbrami jsou dva takové přechody, a to u Skalky a u Kauflandu. Zeptali jsme se lidí v okolí přechodů, co na nový prvek říkají a jestli se opravdu cítí při přecházení silnice bezpečněji. Nikdo z oslovených ale nepovažoval červené pásy za žádný zázrak.

„U nás v Tachově se daleko víc osvědčily vyvýšené práhy, které opravdu většinu řidičů donutí zastavit. Ale nebezpečné řidiče bohužel nezastaví nic,“ řekl Karel Delatinčuk z Tachova, kterého jsme zastihli na cestě po úřadech.

Vyvýšené práhy neboli retardéry, jako jsou třeba ve Školní ulici v Příbrami, možná jsou pro chodce bezpečnější, ale nemohou být kdekoliv.
„Na silnicích první třídy se retardéry nedělají. Já si nemyslím, že jsou lepší. Vím, že spousta řidičů retardér schválně přejede rychle, aby nemuseli zastavit a pak se znovu rozjíždět,“ zhodnotil své zkušenosti Zdeněk Škaloud.

Jen pro zajímavost, metr čtvereční červeného povrchu stojí tisíc korun. Dva zvýrazněné přechody v Příbrami stály kolem dvou set tisíc ze státní kasy.