VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Brdech mají letecké střelby gripeny

Brdy - Hluk prolétávajících letounů, který v těchto dnech mohou zaznamenat obyvatelé Příbramska nad brdskými lesy, mají na svědomí vojenské manévry.

7.9.2010
SDÍLEJ:

Gripeny.Foto: archiv pořadatelů

„Ve dnech 7. až 9. září se v rámci pravidelného výcviku 211. a 212. taktické letky 21. základny taktického letectva Čáslav konají letecké střelby letounů L-159 ALCA a JAS 39 Gripen. Cvičení se koná ve Vojenském výcvikovém prostoru Jince,“ informovala Denisa Smitalová, tisková a informační důstojnice 21. základny taktického letectva Čáslav.

JAS-39C/D Gripen

Současný vrchol ve výzbroji Vzdušných sil Armády ČR je čtrnáct nadzvukových letounů JAS-39C/D Gripen, které si Česká republika pronajala na deset let od Švédského království. Víceúčelový jednomístný (verze C) nebo dvoumístný (verze D) jednomotorový bojový letoun s deltakřídlem a příďovou vodorovnou řídicí plochou je mimo jiné přizpůsoben pro vzlety a přistání na silnicích. Letoun je schopen nést velký náklad nejrůznějších zbraní pro plnění nejrůznějších bojových úkolů – vzdušný boj, napadání pozemních cílů, napadání námořních cílů, průzkum, pokračovací taktický výcvik - bezkonkurenční kombinace jednoduchosti a propracovanosti. Letoun umožňuje také působení z prostých silničních základen a rozptýlených stanovišť s minimem technického personálu a prostředků pozemní podpory.

První prototyp Gripenu, typu vyráběného společností Saab v Linköpingu, vzlétl 9. prosince 1988. Do řadové služby byl přijat v polovině roku 1993. K pohonu slouží výkonný a úsporný turbodmychadlový motor Volvo Aero Corporation RM12, jehož maximální tah s přídavným spalováním je 80,54 kN. Úvodní sériový kus modernizované verze JAS-39C byl zalétán 14. srpna 2002. Letouny této verze, spolu s dvoumístným ekvivalentem JAS-39D, jsou vybaveny rovněž teleskopickým nástavcem pro doplňování paliva za letu a novými displeji v pilotním prostoru. Pokud jde o výzbroj letounů JAS-39, ta je v případě českých vzdušných sil určena pouze proti vzdušným cílům. Základem je palubní kanon Mauser BK-27 ráže 27 mm a protiletadlové řízené rakety krátkého dosahu AIM-9M Sidewinder.

Zhruba od poloviny roku 2008 jsou ve výzbroji českých Gripenů také rakety středního dosahu AIM120C-5 AMRAAM, jež patří ke špičce ve své kategorii. K základní charakteristice letounu patří progresivní aerodynamická koncepce v konfiguraci kachna-delta a zároveň lehká konstrukce využívající vyspělých materiálů a propracovaných výrobních metod. Optimální hbitost v bojových situacích zaručuje trojité digitální elektroimpulsní řízení (fly-by-wire). U letounu zaujme propracované uspořádání pilotní kabiny s velkými barevnými multifunkčními displeji (MFD) a soustavou ovládacích prvků palubních systémů na řídicí páce a páce ovládání motoru (Hands-On-Throttle-And-Stick - HOTAS). Dále plně integrované avionické systémy s pěti digitálními datovými sběrnicemi podle normy MIL-STD 1553B a vícerežimový impulsní dopplerovský radar Ericsson.

K dalším charakteristikám patří palubní systém produkce kyslíku (On Board Oxygen Generation System - OBOGS) a doplňování paliva během letu. Výhodou je nízká zjistitelnost vizuálními, radarovými a termovizními průzkumnými prostředky.

Všechny letouny JAS-39 Gripen jsou ve výzbroji 211. taktické letky, z toho 12 kusů jednomístných letounů JAS-39C Gripen a dva v dvoumístné verzi JAS-39D Gripen.

L-159 ALCA

Po zkušenostech s cvičnými proudovými typy L-39 Albatros a L-59 začali v Aeru s vývojem lehkého podzvukového bojového letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft neboli pokročilé lehké bojové letadlo). První prototyp vzlétl 2. srpna 1997. Zanedlouho následovala sériová výroba podle požadavků českého letectva.

Letoun L-159 ALCA je jednomotorový, jednomístný (dvoumístná verze L-159 T1), lehký víceúčelový podzvukový taktický letoun plně vybavený pro bojovou činnost proti vzdušným i pozemním cílům, vyráběný v České republice společností Aero Vodochody. Vybavení a výzbroj letounu umožňuje plnění letových a bojových úkolů ve dne, v noci a za ztížených povětrnostních podmínek. Vzlet a přistání může provádět ze zpevněných i nezpevněných ploch.
Hlavním určením letounu je plnění úloh přímé letecké podpory, taktického průzkumu a vzdušného boje na krátkou vzdálenost. Sekundárním určením je plnění výcvikových úloh při přechodu na stíhací letouny a zbraňový výcvik.

Letoun je celokovový, má klasickou konfiguraci nosných ploch, systém řízení je opatřen hydraulickými posilovači, autopilotem a tlumičem stranových kmitů. Řídící páka a páka ovládání motoru jsou řešeny systémem HOTAS.

Integrovaný zbraňově-navigační komplet zahrnuje víceúčelový, pulzně-dopplerovský radiolokátor, systém ovládání a zobrazování s průhledovým displejem (HUD) a dvojici barevných víceúčelových displejů (MFD).

Letoun je poháněn jedním dvouhřídelovým turbodmychadlovým motorem Honeywell/ITEC F124-GA-100 o tahu 28,2 kN, je vybaven moderní avionikou, multifunkčními displeji či vícerežimovým radiolokátorem Grifo-L. Pilot sedí na vystřelovacím sedadle VS-2C domácí konstrukce, umožňujícím jeho bezpečnou katapultáž již z nulové výšky při nulové rychlosti. Schopnost přežití na bojišti zvyšuje výstražný radiolokační přijímač, výmetnice klamných cílů a pancéřování pilotního prostoru. Výzbroj na sedmi závěsnících může zahrnovat protiletadlové rakety AIM-9M Sidewinder, protizemní řízené rakety AGM-65B Maverick, kontejnery PL-20 Plamen s dvouhlavňovými kanony ráže 20 mm, nejrůznější pumy, raketomety s neřízenými raketami a laserem naváděné pumy.

Na pozemní cíle se kromě kanonu používají ještě neřízené rakety CRV-7, navěšované společně s neřízenými pumami také na cvičné kontejnery SUU-5003. V roce 2009 poprvé 212. taktická letka použila také cvičné verze laserem naváděných pum GBU-12 Paveway II.

Všech 24 v současnosti provozovaných kusů je soustředěno u 212. taktické letky, z čehož čtyři jsou ve dvoumístné cvičné verzi L-159T1 a zbývajících 20 ve verzi jednomístné.

Zdroj: www.army.cz

7.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – úterý 23. ledna 2018

Pád opilce do kolejiště a Labská princezna na suchu: prohlédněte si videa dne

Prvních 19 vozů Škoda Superb Ambition s automatickou převodovkou převzali zástupci Policie České republiky od představitelů automobilky Škoda Auto.
24

Dálnice začnou brázdit nové policejní superby

Fotbalisté Kosovy Hory vládnou! Vyhlíží posily a postup do okresního přeboru

Kosova Hora – Fotbalisté Kosovy Hory navázali na úspěšnou loňskou sezonu a po podzimu vykročili za obhajobou vítězství ve III. třídě skupině B. Vstup do soutěže ve stylu Viktorie Plzeň, dvanáct vítězství a jedna jediná porážka, tak by se dal charakterizovat podzim pohledem klubu z malé vesnice nedaleko Sedlčan. Od úvodního kola se „Kosovka“ usadila v čele tabulky a během následujících třinácti duelů před sebe nikoho nepustila.

Hokejový šok, Příbrami nestačilo ani vedení 4:0!

Příbram – Společně za Příbram, tak zněl podtitul utkání Krajské hokejové ligy, ve kterém se domácí tým utkal s Neratovicemi. Zaplněná hala, skvělá atmosféra, nadějný úvod a hořký konec, tak by se dal ve zkratce charakterizovat průběh utkání, ve kterém příbramští hráči nakonec podlehli svému soupeři 6:7 po prodloužení.

Po nehodě mohly uniknout nebezpečné látky

Příbram - Kvůli dopravní nehodě a možnosti úniku nebezpečným látkám byli evakuováni tři obyvatelé Pňovic a příbramští kriminalisté dále prověřují, zda při této páteční dopravní nehodě nedošlo ke obecnému ohrožení z nedbalosti.

Fotbalisté Příbrami zatím neprohráli

Ried/Dobrovice – Svěřenci Josefa Csaplára zatím v zimní přípravě neprohráli. Po úvodní remíze na Vyšehradě obstáli i v konfrontaci s Riedem a Dobrovicemi.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>