S jeho stavbou by se podle očekávání mohlo začít v roce 2020. Počítá se s tím, že celý úsek by vítěz soutěže mohl budovat nikoli po etapách, ale najednou.

Partnerství v rámci PPP

Novinou je to, že dálnice má vzniknout v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru – tedy systémem označovaným jako PPP (z anglického označení Public-Private Partnership). Partner, kterého stát vybere, chybějící úsek dálnice dostaví z vlastních prostředků – a čtvrt století pak bude provozovat včetně zajišťování údržby. Následně dálnici předá do správy státu.

Zájem o tuto formu spolupráce projevilo sedm firem a konsorcií (podnikatelských sdružení). Vesměs zahraničních – s účastníky od Španělska, Velké Británie, Lucemburska, Nizozemí a Francie přes Německo, Rakousko a Itálii až po Turecko, Izrael či Austrálii – přičemž všichni uchazeči deklarovali, že s PPP projekty již mají zkušenosti.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ve spolupráci s poradenskými společnostmi již rozhodl, že tři z uchazečů ze hry vypadli. Do vlastní soutěže o dostavbu a provozování dálnice v úseku Háje-Skalka – Mirotice-Krašovice, která bude zahájena začátkem příštího roku, tak postupují čtyři konsorcia.

Zadávací podmínky sice splnili všichni uchazeči – komise nicméně v souladu se zadávacími podmínkami doporučila omezit počet účastníků na čtyři. Plánovaný postup by ale ještě mohly omezit případné námitky proti omezení počtu zájemců podané některým z neúspěšných uchazečů.

Během 25 let zajistí vše

V soutěžním dialogu by se podle ministrových slov měly utkat společnosti z Francie, rakousko-německé konsorcium, německo-španělsko-britské sdružení firem a rakousko-australsko-španělsko-francouzské sdružení. „Vítěz má začít v roce 2020 s dostavbou celého 32 kilometrů dlouhého úseku dálnice D4, který dostaví a následně bude 25 let provozovat,“ konstatoval Ťok.

„Investorská příprava dostavby D4 pokračuje, vykupují se poslední pozemky, zajišťují se nájemní smlouvy a věcná břemena,“ připomněl ministr dopravy. S dodatkem, že ministerstvo životního prostředí už také dokončilo opakovaný proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí – a pro celou zbývající část D4 bylo vydáno souhlasné stanovisko.

Privátní peníze budou třeba

Se zajištěním financování a stavby silnic i jejich následného provozování prostřednictvím PPP se do budoucna počítá v mnohem větší míře. Evropské peníze na budování silnic budou totiž během několika let výrazně omezeny. O uplatnění tohoto modelu se podle Ťokových slov uvažuje třeba i v případě dálnice D6 nebo středočeské části D3.

Zájemci o dostavbu dálnice D4 na Příbramsku

* Postupují do další soutěže:
- DIF Infra 5 Participations 1 B.V. (Nizozemsko) + Acciona Concessiones S.L. (Španělsko) + John Laing Investments Ltd. (Velká Británie) – 1. v pořadí, 27 uznaných referenčních zakázek
- VINCI Highways SAS (Francie) + VINCI Concessions SAS (Francie) + Meridiam Investments SAS (Francie) – 2. v pořadí, 27 uznaných referenčních zakázek
- HOCHTIEF PPP Solutions GmbH (Německo) + STRABAG AG (Rakousko) – 3. v pořadí, 25 uznaných referenčních zakázek
-PORR Beteiligungen und Management GmbH (Rakousko) + Macquarie Corporate Holdings Pty Limited (Austrálie) + Obrascon Huarte Lain, S.A. (Španělsko) + Egis Projects S.A. (Francie) – 4. v pořadí, 24 uznaných referenčních zakázek

* Neúspěšní uchazeči:
- IC Içtaş Inşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Turecko) + ASTALDI S.p.A. (Itálie) + Intertoll Infrastructure Developments B.V (Nizozemsko) + BBGI PPP Investments S.à.r.l. (Lucembursko) + TIIC 2, S.C.A., SICAR (Lucembursko) – 5. v pořadí, 20 uznaných referenčních zakázek
- FCC Concessiones, S.L. (Španělsko) – 6. v pořadí, 7 uznaných referenčních zakázek
- PAN-MEDITERRANEAN ENGINEERING COMPANY LTD (Izrael) – 7. v pořadí, 5 uznaných referenčních zakázek

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR