Cílem projektu bylo přiblížit žákům moderní dějiny našeho státu a připomenout jim významné okamžiky, které ve 20. století formovaly náš národ a dosud tvoří naše historické vědomí. Žáci byli prostřednictvím komplexní metodiky vedeni k navázání mezigeneračních rozhovorů v rodinách a jejich zpracování v rámci školních výstav, které obohatili o předměty získané nejen doma, ale často i v širším komunitním prostředí škol.

Do projektu se v České republice zapojilo 20 základních a sedm středních škol. Z hlediska přihlášených kolektivů se jedná o 52 kolektivů základních škol a 10 středních škol s téměř 1000 přihlášenými žáky. Vedle základních škol, které převládaly, se zapojila víceletá i čtyřletá gymnázia a střední odborné školy.

Slovenskou republiku reprezentovalo pět základních škol a sedm středních škol a gymnázií, celkem se soutěže zúčastnilo 400 žáků.

V rámci projektu vznikly krásné výstavy zaměřené na různá období 20. století. Zapojené školy vycházely z genia loci svých obcí, což činilo každou jednotlivou výstavu jedinečným odrazem života v daném místě.
Za dobříšské gymnázium se zapojila kvarta, tedy studenti ve věku od 14 do 15 let, což je důležitou podstatou projektu. Mladí lidé už koncem září 2017 začali u svých rodičů a prarodičů pátrat po zajímavých předmětech, které by se do výstavy hodily. Našli velké množství věcí, které jejich rodiny získaly ještě před vznikem samostatné České republiky. Mnohé předměty se dosud používaly, jiné jsou rodinným pokladem nebo naopak ležely zapomenuté na půdě či ve stodole. Několik z nich bylo vybráno jako hlavní exponáty. Rodiče a prarodiče o nich vyprávěli a studenti tyto příběhy pečlivě zaznamenali a doplnili je například dobovou fotografií.

Ve středu 28. března je za Českou republiku vyhlášen vítěz, kterým se se svou výstavou Retro aneb Co prarodiče málem vyhodili stala kvarta Gymnázia Karla Čapka v Dobříši, jejíž žáci připravili výstavu v prostorách dobříšského muzea. Žákům se podařilo zapojit celé rodiny a vytvořit v prostoru výstavy příjemné prostřední, kam mohli návštěvníci usednout do křesel, přečíst si knihu, zaposlouchat se do dobové hudby a aktivně využívat exponáty.